הנטיעות בנגב | נצחון למנסור עבאס: הנטיעות יעצרו והצדדים ייכנסו למשא ומתן

במתווה אותו מוביל השר מאיר כהן, הוחלט שהנטיעות ייפסקו לצורך משא ומתן עם החברה הבדואית. הבוקר חודשו הנטיעות ואיתם גם המהומות ועד כה 9 בני אדם נעצרו ושוטר אחד נפגע . מוקדם יותר איימו ברע"מ שלא יצביעו עם הקואליציה על עוד ימשכו הנטיעות

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 12/01/22 11:57 י בשבט התשפב

הנטיעות בנגב | נצחון למנסור עבאס: הנטיעות יעצרו והצדדים ייכנסו למשא ומתן
הנטיעות בנגב, צילום: פלאש 90

אחרי הזעם בחברה הבדואית על הנטיעות ביער יתיר, ולאחר האולטימטום שהציבה רע"מ לממשלה שלא תצביע עם הממשלה כל עוד הנטיעות יימשכו, נראה כי האיום נלקח ברצינות והממשלה התקפלה. שר הכלכלה מאיר כהן הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב  גיבש מתווה אשר על פיו העבודות יושהו והצדדים יכנסו למו"מ מואץ, באישורו של השר זאב אלקין.

כזכור, הבוקר חודשו הנטיעות של אנשי קק"ל ביער יתיר, ובחברה הערבית זועמים. לאחר שאמש (ג') דיווחה המשטרה כי היא עצרה 18 חשודים ביידוי אבנים באיזור הנטיעות, ובהמשך היום דווח על שני שוטרים שנפצעו במהומות בנגב. גם היום (ד') נמשך יידוי האבנים ונעצרו 9 בני אדם.

פרשת הנטיעות הטרידה במיוחד את מפלגת רע"מ, שנלחצת בגלל הבייס שלה בנגב. אמש דווח כי מנסור עבאס הודיע לקואליציה כי כל עוד לא יופסקו הנטיעות - רע"מ לא תתמוך בהצבעות הקואליציה. "כשיורים ישירות לחזה שלי אני לא יכול להחזיק מעמד. הנגב זה רע"ם. אני דורש להפסיק את הנטיעות ולהיכנס לתהליך מואץ של הסדרה", אמר עבאס. כאמור, היום התקבלה דרישתו של עבאס.

"חרפה שאין עליה מחילה"

"בבורות המיותמים שנועדו לשתילה בדרום, אפשר לנעוץ עכשיו דגלים לבנים", כתב העיתונאי חגי סגל. גם סמוטריץ' הגיב וכתב: "יום עצוב למדינה היהודית. ממשלת ישראל נכנעה לטרור ולאלימות של שלוחת חמאס בישראל. מדינת ישראל נמכרה לתנועה האיסלאמית, ואין קו אדום שהממשלה הזאת לא תחצה כדי לשרוד פוליטית. עצירת הנטיעות באדמות המדינה ככניעה לרע"מ היא חרפה שאין עליה מחילה".


(יידוי אבנים במהלך נטיעות בנגב)

שר החוץ ויו"ר ויש עתיד יאיר לפיד כתב אתמול בנוגע לפרשה: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפיתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האיזור.  כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש".

הוא הוסיף: ממשלת השינוי מחוייבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי".

כזכור, הרב דוב ליאור העניק הבוקר פסק הלכה לאיתמר בן גביר והתיר לו להשתתף בנטיעות, למרות השמיטה: "בתשובתו אמר הרב ליאור לבן כי לאור המצב בנגב, ומכיוון שיש בנטיעות אלא שמירה על ארץ ישראל, מותר לנטוע עצי סרק בנגב, למרות שנת השמיטה. נזכיר כי גם ברבנות הראשית התירו לטעת השנה בנגב אך הגבילו את ההיתר בכך שיהודים לא ישתתפו בנטיעות.

הרב חיים נבון לא הסכים עם ההחלטה וכתב בפייסבוק: "אסור לנטוע בשנת השמיטה. האיסור הזה חל גם על אישי ציבור שרוצים לפעול באורח מופגן למען ריבונות ישראל, מתוך כוונות טובות ורצויות. אני מבין שרבנים העוסקים בדבר התירו נטיעות מסוגים מסוימים, בנסיבות המסוימות הללו, אם מקפידים על תנאים רבים ומדויקים. אך כשלא מקפידים על כל אלו אסור לנטוע גם למען מטרות טובות וחשובות. על כעין זה דרשו חכמינו את הפסוק: "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'".