שינוי במדיניות הפתיחה באש על מיידי האבנים

צה"ל מעדכן את הנחיות הפתיחה באש, כך שניתן יהיה לירות על מיידי אבנים ומשליכי בקת"בים גם לאחר מעשה, והירי חייב להתבצע מיד לאחר התקרית | נהג אוטובוס נפצע מרסיסים בעיניו עקב יידוי אבנים ליד כיכר חיזמא

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/21 22:15 טו בטבת התשפב

שינוי במדיניות הפתיחה באש על מיידי האבנים
יידוי אבנים, צילום: ssam Rimawi/FLASH90

בחודש שעבר פורסם שינוי הפקודות בנהלי הפתיחה באש, כך שניתן יהיה לירות בגנבי תחמושת ואמצעי לחימה מבסיסים. הערב (א), מתברר כי שינוי נוסף חל במדיניות הפקודות, כך שיתאפשר באופן מיידי לירות במיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה גם לאחר מעשה, כאשר הם נמלטים מהמקום, כך עולה מדיווח של רועי שרון בכאן 11. 

עוד עולה מהדיווח, כי הירי חייב להתבצע ב"מרחב לחימה", כלומר, מיד לאחר התקרית, וההוראות החדשות הופצו במסמך לכלל הלוחמים כבר לפני כמה שבועות. מוקדם יותר הערב, דוברות מד"א עדכנה כי התקבל דיווח במוקד 101 של מרחב ירושלים על ידויי אבנים לעבר אוטובוס סמוך לכיכר חיזמא. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים הדסה עין כרם את נהג האוטובוס, גבר בן 32 במצב קל עם רסיסים בעיניים. בשבוע שעבר נפצעו באורח קל ארבעה בני משפחה מעלי לאחר שרכבם ספג יידוי אבנים. 

צילום: Kobi Gideon / Flash90

לאחרונה פורסם כי גם בגזרת יהודה ושומרון משנים את הוראות הפתיחה באש. בעקבות פערים שעלו מהשטח בעיקר סביב ה"תחומים האפורים" בנוהלי הפתיחה באש, בצה"ל החליטו לעדכן את הפקודות ולהפוך אותם לברורות יותר. השורה התחתונה היא שבמקרה שהלוחמים חשים בסכנת חיים, נשמרת זכותם להגיב באש. 

גם בגבולה הדרומי של ישראל יש בשורה חדשה בפקודות. לנוכח העלייה הדרמטית במספר ניסיונות ההברחה משטח מצרים, בצה"ל החליטו לאפשר הרחבה של חופש הפעולה, ויאפשרו לחיילים לבצע ירי לעבר מבריחי סמים ואמצעי לחימה באזור המכשול הביטחוני החדש בגבול - דבר שבעבר היה מנוגד ההוראות.