צה"ל חושף: "למעלה מ-20 ערבים סירבו פקודה בשומר החומות, 7 שוחררו"

ראש חטיבת התכנון ומִנהל כוח האדם באגף כוח האדם בצה"ל, תת אלוף אמיר ודמני, מגלה בדיון בוועדת חוץ וביטחון כמה חיילים ערבים סירבו פקודה או נפקדו, וכמה מהם שוחררו לבסוף. תמונת מצב מדאיגה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/21 12:30 ב בטבת התשפב

צה"ל חושף: "למעלה מ-20 ערבים סירבו פקודה בשומר החומות, 7 שוחררו"
לוד בזמן שומר החומות, צילום: Yossi Aloni/Flash90

נתונים מתוך צה"ל נחשפים: במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון בראשות חבר הכנסת רם בן ברק בנושא פגיעה ביכולת המבצעית של צה"ל בעקבות אי התייצבות נהגי משאיות במבצע 'שומר החומות', חשף תא"ל ודמני נתונים מטרידים.

הנהגים הם בני מיעוטים שבעקבות המבצע סירבו להתייצב. על פי ודמני, מעל עשרים חיילים סירבו פקודה או נפקדו במהלך המבצע, שבעה מתוכם אף שוחררו משירות לאחר הנפקדות הזמנית. לא ברור האם ישנם עוד חיילים חוץ מהנהגים הללו.

חברת הכנסת אורית סטרוק אמרה בוועדה: "כשאנחנו מדברים על העדר היערכות נכונה וחוסר תפקוד תקין של צה"ל בתחום המובילים, בתחום הלוגיסטי - אנחנו מדברים על פגיעה ביכולת של צה"ל להילחם, ולנצח מערכה, בוודאי אם מדובר על מערכה רב-זירתית".

"יש גבול כמה אפשר לרמות את עצמנו בשאלת ההזדהות הלאומית של מי שצה"ל מרשה לעצמו להסתמך עליהם, מה שקרה בשומר חומות פקח הרבה עיניים, מאוחר מידי כי מי שעיניו בראשו היה אמור הרבה לפני כן להכניס את האירועים האלה לתרחיש יחוס", הוסיפה סטרוק.

"בזמן מבצע 'שומר החומות' זימן צה"ל כ-500 נהגי משאיות ואוטובוסים להובלת טנקים ונגמשים, דרך חברות אזרחיות הנשענות על נהגים ערבים ישראלים. מתוך 500 נהגים התייצבו 40 בלבד. לפי הפרסום, הדבר הביא לשיבוש מבצע קרקעי שהיה אמור להיות חלק ממבצע ההונאה של צה"ל, ובעקבות כך ההונאה נכשלה", נכתב במכתב אותו שלחו כמה חברי כנסת ליו"ר הכנסת.

"נוכח חשיבות מערך השינוע להצלחת המלחמה (ע"י העברה מהירה של תחמושת, טנקים וחיילים) ובשים לב להשלכות החמורות של תופעה זו הן במקרה הנוכחי והן באפשרות של מלחמה רב חזיתית, מן הראוי להעלות את העניין כדיון מהיר בוועדת חוץ וביטחון" כתבו בהמשך.

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר תחקיר שנערך בעקבות מבצע 'שומר החומות', לא נמצא פער בהתייצבותם של נהגים למשימות מבצעיות במהלך המבצע, מלבד מקרים פרטניים במסגרתם התמודדו אלו עם אירועי ספיגה בביתם, או אשר שחגגו בביתם חגים מסורתיים שהתרחשו באותה העת. כלל הבקשות הוכרו ואושרו, ולא הייתה בכך פגיעה בצרכי צה״ל.מרכז ההובלה הסדיר מאויש בצורה מלאה ומכשיר מספר רב של נהגים מדי שנה וכמו כן לא מוכר פער בסד״כ המילואים. צה״ל משקיע מאמצים רבים בתכניות לשילוב בני מיעוטים בכלל התפקידים".