מתן כהנא מסרב לנזוף ברב יוסף: "חרקתי שיניים וכך אעשה גם הפעם"

נציב התלונות על השופטים אורי שהם, קרא לשר לשירותי דת לבחון את המשך כהונת הרב הראשי יצחק יוסף ולזמנו לשיחת נזיפה על התנהלותו: הרב ואנשיו ארגנו כנס נגד הרפורמות במערך הכשרות ובגיור, בניגוד לכללי האתיקה לדיינים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/11/21 17:40 כא בכסלו התשפב

מתן כהנא מסרב לנזוף ברב יוסף: "חרקתי שיניים וכך אעשה גם הפעם"
מתן כהנא, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נציב התלונות על השופטים, אורי שהם, קורא לבחון את המשך כהונת הרב הראשי יצחק יוסף, כדיין, והורה לשר לשירותי דת מתן כהנא, לזמנו לשיחת נזיפה על התנהלותו. הרב יוסף ואנשי לשכתו ארגנו ועמדו בראש כנס נגד הרפורמות של השר כהנא בתחומי הכשרות ובגיור, זאת בניגוד לכללי האתיקה לדיינים.

הרב הראשי דוד לאו דחה על הסף את קביעתו של נציב תלונות הציבור על השופטים המתעלמת מכללי האתיקה לדיינים, לדברי הרב, "התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי, אינה רק רשות אלא אף חובה. זהו תפקידו של רב ראשי, להביע את עמדת ההלכה ולקיים "לא תגורו מפני איש". עוד נמסר כי "הרבנים הראשיים לישראל יחד עם רבני ישראל ימשיכו לעמוד על משמר ההלכה ולא יושפעו מביקורות כאלה או אחרות.

השר כהנא אמר בתגובה לקריאתו של נציב תלונות הציבור כי "חופש הדיבור וההתבטאות של רבנים ומנהיגים רוחניים, גם אם הם נושאים במשרה ממשלתית, הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני". 

כהנא אמר שגם הפעם כמו בעבר, לא ינקוט בצעדים למרות שנפגע: "היום שבו יסתמו לרבנים פיות יהיה היום שבו הם יאבדו את אמון קהל מרעיתם ושומעי לקחם. בחודשים האחרונים נפגעתי אישית מספר פעמים מהתבטאויות של הראשל"צ הגאון הרב יוסף, עם זאת חרקתי שיניים ושתקתי. כך אעשה גם הפעם ככל שהחוק מאפשר לי זאת".

חבר הכנסת איתמר בן גביר מסר כי ההחלטה של אורי שהם היא "מפגן של צביעות", והוסיף: "כששופט העליון מני מזוז יצא נגד השר אמיר אוחנה, נציב התלונות על שופטים שוהם הסתפק באמירה 'ראוי היה להימנע מהאמירות' ודחה את התלונות נגד מזוז. אבל כשמדובר ברב הראשי שמתבטא בסוגיות ההלכתיות החשובות ביותר לעם היהודי, אז אורי שוהם יוצא מגדרו כדי להשתיק, לפגוע ולהתנגח. חרפה".

עוד הוא אמר :"מי שמתבטא כך נגד הרב הראשי לישראל לא ראוי להישאר בתפקידו, ואני קורא לשר המשפטים לעשות שימוש בסמכותו להדיח נציב תלונות על שופטים שמתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו".

מנגד, בתנועת נאמני תורה ועבודה עמדו לצד נציב תלונות השופטים: "אנו מחזקים את הביקורת של נציב תלונות השופטים כנגד הרב יוסף.  כל בר דעת יכול להבחין בין דברי הלכה ועמדות ענייניות, לבין דברי הרב יוסף שיש בהם ביזוי וזלזול מופגן. מי שחרד למעמדם של הרבנות הראשית ושל בתי הדין הרבניים, חייב להיות הראשון שישמור על דרך ההתבטאות וסגנון הדיבור של אלו שנמצאים בראש הפירמידה ונושאים בתפקיד ציבורי וממלכתי".