פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע: המשטרה פתחה בבדיקה מחודשת

בעקבות דבריו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית, בוועדת החקירה לבריחת המחבלים, הודיעה המשטרה כי תפתח בבדיקה מחודשת של פרשת הסוהרות. השר לביטחון הפנים פנה אף הוא ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבחון את פרשת הסוהרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/11/21 19:35 כא בכסלו התשפב

פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע: המשטרה פתחה בבדיקה מחודשת
צילום: פלאש 90

היחידה לחקירות סוהרים בלהב 433 במשטרה הודיעה הערב (ה') כי תפתח בבדיקה מחודשת של פרשת הסרסור בסוהרות-חיילות על ידי קצינים בכלא גלבוע. הבדיקה המחודשת הינה תולדה של העדות שמסר היום ואתמול מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית, לפיה "סרסרו בחיילות חובה" ו"סיפקו חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב פנה מוקדם יותר היום ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לבחון מחדש את חקירת פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע. השר קיים שיחה עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ועודכן כי במשטרה בוחנים את העדות.

"הדברים שעלו אמש בעדות בוועדת הבדיקה הממשלתית, שבוצעו לכאורה בסוהרות בשירות חובה, העלו בי קבס וזעזוע", אמר בר-לב. "לכן פניתי היום ליועץ המשפטי לממשלה בהמלצה לערוך בחינה נוספת של הממצאים שעלו בתיק החקירה במקור".

מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרית

מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרית | צילום: פלאש 90

"אירוע הסרסור היה אירוע מכונן"

לפני כשלוש שנים נחשף כי סוהרות בשירות סדיר התבקשו לעבור לאגף אחר בעקבות בקשת אסירים, שם הוטרדו מינית. הפרשה נחשפה על ידי הכתב לירן לוי. פרדי בן שטרית הודה במסגרת ועדת הבדיקה לבריחת האסירים כי סרסרו בסוהרות, אך הוועדה מתנערת מבדיקת הנושא. הנושא "אינו עניין לבדיקתנו", ציינו בוועדה ואמרו כי הם "סומכים על הגורמים המוסמכים שיתנו דעתם לסוגיה זו שעלתה אתמול". 

לאחר החשיפה סיפרו הסוהרות כי קצין המודיעין בכלא העביר אותן והן חשו השפלה. התיק נסגר אז מחוסר ראיות. במסגרת עדותו של בן שטרית, הוא מודה לראשונה: "סרסרו בחיילות חובה על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסור היה אירוע מכונן".

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות גילויה הישן-חדש של הפרשה. בין היתר, יו"ר הוועדה לביטחון פנים, חברת הכנסת מירב בן ארי הגיבה לדבריו של בן שטרית והכריזה: "בהמשך לפרסומים היום ולאור העובדה שאי אפשר לעמוד מהצד בנושא התנהלות שב"ס בסוגיית האסירים הביטחוניים אל מול סוהרות וחיילות, הוועדה בראשותי תקיים דיון בנושא ביום רביעי הבא. באמת שכבר אין מילים".

"אני אבא לילדים, התחושות קשות"

מפקד כלא גלבוע ניצב משנה פרדי בן שטרית מתייצב גם היום (ה') בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחה מהכלא. אתמול בעדותו הוא תקף את הנציבה, קטי פרי: "סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע, כזה שכשל", אמר בן שטרית וטען כי, "היא פנתה לשר עומר בר-לב בבקשה להדיח אותי עוד טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, התחושות קשות".

"אני מרגיש לבד", סיפר בן שטרית, "החל מליל האירוע הואשמתי כאחראי למחדל, כאשם למחדל, עוד טרם תחילתה של בדיקה כלשהי. החל מליל הבריחה בכל דרך שהייתה – הואשמתי כאחראי ואשם לאירוע. אני גם יודע לומר שסומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי. פרי האשימה אותי כנראה בגלל הלחץ שהיה עליי".