"עדיף משלטון תורכי או בריטי": הרב אבינר עונה, האם צריך לכבד את ראש הממשלה?

הרב שלמה אבינר נשאל על כיבוד ראש הממשלה, נפתלי בנט, על רקע "גניבת הבחירות" כביכול. "בדיעבד צריך לכבד. אם לא מכבדים את ראשות העם, זה מה שהאויב מחכה", כתב הרב אבינר

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/11/21 12:28 כ בכסלו התשפב

"עדיף משלטון תורכי או בריטי": הרב אבינר עונה, האם צריך לכבד את ראש הממשלה?
הרב שלמה אבינר, צילום: פלאש 90

"שאלה: האם צריך לכבד את ראש הממשלה היום, או משום שהוא הגיע דרך הונאה, אפשר לא לכבד?", זו השאלה שנשאל הרב אבינר, מבכירי הרבנים בצינות הדתית שהתפקד לנעם לא מזמן.

הרב אבינר ענה: "לכתחילה, ודאי שאסור לרמות, אבל אם מישהו שיקר ונעשה ראש העם, צריך לכבד אותו, כי בינתיים הוא ראש הממשלה. כתוב בפירוש "ויגנב אבשלום את לב אנשי ישראל" (שמואל ב טו, ו), ובכל זאת באותו זמן שהוא היה מלך, כתוב בירושלמי שאם דוד היה צריך להקריב קורבן, הוא הקריב קרבן יחיד ולא קרבן של מלך, כי בפועל הוא לא היה מלך, אלא אבשלום. לכן לכתחילה ודאי אסור להונות, אבל בדיעבד צריך לכבד אותו".

"אם לא מכבדים את ראשות העם, זה מה שהאויב מחכה. אם אין מלך, אין צבא, כל אחד יעשה מה שטוב בעיניו, ויחסלו אותנו, כמו שהיה בימי שפוט השופטים.  יש למלך שתי משימות עיקריות: לגבות מיסים ולנהל את הצבא, כלומר כלכלה וביטחון.  עדיף מלך רשע מאשר לא מלך בכלל", ניתח הרב.

"אחאב לקח כרם נבות, והתוספות בסנהדרין (דף כ) שואלים הרי מלך מותר לו להחרים מה שהוא רוצה, והוא מביא רשימה של תירוצים, והוא לא מביא שלא היתה לו סמכות של מלך בגלל שהוא היה רשע. וכתוב בגמרא זבחים (קב, א): "לעולם תהא אימת מלכות עליך", כי אליהו הנביא רץ לפני אחאב מעמק יזרעאל עד הכרמל (מלכים א יח, מו).  וכידוע אחאב היה רשע גדול.  אנו למדים שעכשיו הוא בפועל מלך, אז צריך לכבד אותו. וכתוב בירושלמי שאביה בן רחבעם עשה מלחמות עם ירבעם, ובמלחמה הוא העליב אותו, ועל זה הוא נענש.  אף על פי שהוא בעצמו היה מלך, ואף על פי שהיתה מלחמה, אסור היה לו להעליבו, ועל אף שהוא חטא והחטיא את ישראל.  לא שאביה היה צדיק עליון, אבל לא היה רשע כמו ירבעם".

הרב קישר את חנוכה המתקרב אלינו: "מדוע אנו שרים "מעוז צור" בחנוכה?!  יודעים על מי אנו שרים?! הרי הורדוס וינאי היו רשעים! הם עשו ביום אחד יותר רשעויות מכל ממשלות ישראל. הורדוס הרג את כל זרע חשמונאים והרג את אשתו.  ינאי הרג את הסנהדרין.  ובכל זאת אנו שרים "מעוז צור", כי כמה שהורדוס היה רשע, לעומת טיטוס ,הוא היה צדיק, וכן ינאי לעומת היטלר, היה נפלא. לכן אשרינו שיש לנו מדינה עם עצמאות וממשלה וראש ממשלה".

"בנידון דידן, גם ראש הממשלה העכשווית לא בדיוק גנב את הממשלה. הוא עשה את הכל דרך תהליך חוקי. הוא ניצל את הפירצות בחוק, אבל לא עבר על החוק.  זה לא  חלק אבל זה חוקי. נציגי העם הצביעו בעד חוק הבחירות זה עם כל האימפליקציות. ב"ה בבחירות הבאות נעשה יותר טוב, אבל בינתיים זה מה שיש. זה עדיף משלטון תורכי או בריטי. וכך אמר רבנו הרב צבי יהודה: אל תזלזל במה שיש אבל אל תשלים במה שיש. לכן, מי שגונב את לב העם הוא מלך.  וקל וחומר בנדוננו שראש הממשלה  הרכיב את התהליך לפי החוק", חתם הרב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן