חנוכה בצל הקורונה: הקבינט נמנע מהגבלות נוספות

השרים התכנסו בעקבות העליה המתמשכת בתחלואת הקורונה | ד"ר שרון אלרעי פרייס מתנגדת לבדיקות האנטיגן: "לא גילינו הרבה חולים ככה בפעמים הקודמות. לא בטוח שזה שווה את המשאבים". החלטה נוספת שהתקבלה: לא יהיו הקלות נוספות בהנחיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/11/21 21:58 יט בכסלו התשפב

חנוכה בצל הקורונה: הקבינט נמנע מהגבלות נוספות
חנוכה בקורונה, ארכיון, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

שרי קבינט הקורונה התכנסו הערב (ג') בעקבות העלייה המתמשכת בימים האחרונים בתחלואת הקורונה, וברקע תחילת מבצע חיסוני הילדים. ראש הממשלה נפתלי בנט, ביקש מהשרים לגבות את חיסוני הילדים. 

בדיון הוצג מצב התחלואה בפריסה ארצית על ידי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, וכן הוצגה ההיערכות למבצע חיסון הילדים שהחל היום. כמו כן, דנו השרים בהיערכות למופעי חג החנוכה, בהמשך לדיון שהתקיים בתחילת השבוע בראשות ראש הממשלה ושר הבריאות.

עיקרי ההחלטות בדיון

  • ראש הממשלה הנחה להמשיך לקדם את מבצע ההסברה הארצי במטרה להגדיל את היקפי ההתחסנות, ולמקדו בשני קהלי יעד עיקריים: ילדים בגילאי 5-11, ואנשים שטרם קיבלו את החיסון השלישי, בדגש על בני נוער.
  • בנט הנחה לקדם מבצע אנטיגן נוסף במערכת החינוך לאחר חופשת החנוכה.
  • הוחלט להאריך את התקנות המיישמות את מתווה התו הירוק ומגבלות התפוסה בחללים סגורים בשבועיים נוספים, בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
  • עוד הוחלט, כי בשלב זה יימשך המצב הקיים ולא צפויות הקלות או החמרות נוספות בהנחיות הקורונה.

ראש שירותי בריאות הציבור, הד"ר שרון אלרעי פרייס, הסתייגה מההחלטה לפתוח במבצע בדיקות אנטיגן לאחר חנוכה: "לא גילינו הרבה חולים ככה בפעמים הקודמות. לא בטוח שזה שווה את המשאבים".

אלרעי פרייס

אלרעי פרייס | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנט: "בישראל יש מגמה מטרידה של תחלואת ילדים"

בפתח הדיון אמר ראש הממשלה: "יש גל קשה מאד של זן הדלתא שמכה בעולם במזרח אירופה ועכשיו גם במערב אירופה. רואים זינוק במספרים גבוהים בכמה מדינות, בחלק ניכר ממדינות המערב יש עלייה משמעותית. זה נובע להבנתי בעיקר מהעובדה שהם לא עשו את הבוסטרים בזמן".

בנט אמר כי ממשלת ישראל שולטת בצורה טובה במגפה. "השתלטנו על הגל הרביעי מבלי לסגור עסקים, לבצע סגר כללי ובלי למנוע לימודים, וגם יצרנו סט כלים שלא היו קודם כמו סירולוגים ואנטיגנים כדי לשלוט בתחלואה".

על העלייה התחלואה אמר בנט: "כאן בישראל יש מגמה מטרידה של תחלואת ילדים. בתחום הקשים והמונשמים המספרים הם טובים אבל אנחנו יודעים שתחלואה גם מביאה חולים קשים בהמשך. לכן המטרה היא למנוע תחלואה קשה ולא להגיע לחוסר ספיקה, אבל אסור להתעלם ממדדים שנותנים תמונה".

ראש הממשלה ליווה היום את בנו דוד בן ה-9 שקיבל חיסון ראשון. "יצאנו היום לדרך עם מבצע חיסוני הילדים. יש בעולם כשלושה מיליון ילדים שהתחסנו. מאד חשוב שניתן רוח גבית למהלך הזה. אין כרגע מרכיבים של לחץ דרך תמריצים או תווים ירוקים. אנחנו פשוט עושים קמפיין הסברה שעיקרו שקיפות. מסבירים שהחיסונים בטוחים, שהסיכונים לתופעות כמו דלקת בלב היא יותר גבוהה בילדים חולי קורונה מילדים מחוסני קורונה".


(בנט ובנו דוד)

לא להסתמך רק על החיסונים

ב"וואלה" פורסם הערב, כי לקראת הישיבה, שיגר קבינט המומחים המלצות לשרי קבינט הקורונה, לפיהן נדרשת נקיטת צעדים לבלימת מגמת התחלואה כבר כעת, וללא קשר לשאלה האם התחלואה תמשיך לעלות או אף תחריף בזמן הקרוב.

בנוסף, המומחים המליצו לא להסתמך על החיסונים בלבד ולשיטתם יש לפעול בדרכים נוספות לבלימת התחלואה. נכון להיום, האוכלוסייה שטרם התחסנה כוללת 700 אלף בני אדם שלא התחסנו כלל, 300 אלף מחלימים, ועוד כ-1,200,000 ילדים בגילי 11-5 שזכאים להתחסן החל מהיום.

רוב הנדבקים החדשים לא מחוסנים, מהם הרבה ילדים

חוקרי האוניברסיטה העברית, המנטרים את מצב תחלואת הקורונה בישראל, פרסמו דוח שיוצג בישיבת הקבינט. מהדוח עולה כי העלייה במקדם ההדבקה נובעת מעלייה בשכבות הגיל עד גיל 40, כשרוב הנדבקים החדשים לא מחוסנים, מהם הרבה ילדים.

לדברי החוקרים, המחסור בנתונים אינו מאפשר לנתח את סיבות השורש להדבקה המוגברת. בכל זאת הם אומרים כי ניכרת עלייה בהדבקה בקרב בני נוער מחוסנים, נתון שמחזק את הצורך במתן מנת הדחף, המנה השלישית של החיסון נגד קורונה. החוקרים אומרים כי מכיוון שהאוכלוסייה בה מתרחשת העלייה קטנה יותר מכלל האוכלוסייה - חיסון שלישי שילוב וחיסון ילדים צפויים לסייע באופן מוגבר בבלימת עליית התחלואה.