בליכוד ביקרו - קטי שטרית הבהירה: מדובר בהטרלה

חברת הכנסת מהליכוד רצתה להניח על שולחן הכנסת הצעת החוק שתביך את יאיר לפיד, אך בליכוד ביקרו בטענה שהם מתנגדים לחוק פרסונלי. בסביבת חברת הכנסת נאלצו להסביר: "היא לעולם לא תעלה חוקים פרסונליים וכך היא מצפה משאר חברי הכנסת"

אלעד הומינר עמיאל ירחי אלעד הומינר ועמיאל ירחי, חדשות כיפה 21/10/21 21:08 טו בחשון התשפב

בליכוד ביקרו - קטי שטרית הבהירה: מדובר בהטרלה
קטי שטרית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברת הכנסת מהליכוד, קטי שטרית, תכוונה להגיש בשבוע הבא הצעת חוק מעניינת עליה דובר בעבר, בעקבות הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער נגד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, לפיה נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. בהצעתו של סער תומך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שאמר היום: "התיקון אינו פרסונאלי".

שטרית אמרה הערב לעיתונאית ליאור קינן מ"חדשות 13": "בשבוע הבא אניח על שולחן הכנסת חוק שכל אדם ללא בגרות, לא יוכל לכהן כראש ממשלה. לא יכול להיות מצב שאדם ללא בגרות לא יוכל להיות פקיד במשרה ציבורית ורה"מ יוכל לכהן. זה אבסורד".

מעט לאחר הפרסום, גורמים בליכוד הבהירו כי הם אינם אוהבים את הצעת החוק של שטרית, ואמרו שההצעה לא תעלה להצבעה וכי חברת הכנסת פעלה על דעת עצמה. הסיבה: בליכוד מתנגדים לחוק פרסונלי.

לאחר הביקורת בליכוד, בסביבתה של שטרית מסרו לחדשות כיפה, שמדובר בהטרלה והצעת החוק לא תעלה. "קטי רצתה להוכיח שהחוק של גדעון סער הוא פרסונלי ולכן הטרילה בהצעת חוק משלה. קטי מתנגדת לחוקים פרסונליים, היא לעולם לא תעלה חוקים פרסונליים וכך היא מצפה משאר חברי הכנסת".

כאמור, זו איננה הצעה חדשה. לפני למעלה משנה, בעקבות הצעתו של יאיר לפיד, לפיה מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל לכהן בתפקיד ראש הממשלה, פורום נאמני ארץ ישראל בליכוד פנו לחברי כנסת, בקריאה לתקן את חוק יסוד הממשלה ולהכליל בו דרישות השכלה מינימליות משרי הממשלה. כאשר שרים יחויבו בתעודת בגרות או השכלה תורנית מקבילה וראש הממשלה יהיה מחויב בתואר אקדמי ראשון או השכלה רבנית דומה.

עו"ד אביעד ויסולי, יו"ר נאמני ארץ ישראל בליכוד, מי שיזם את ההצעה אמר: "לא יעלה על הדעת כי כל פקיד זוטר במשרדי הממשלה מחויב להציג תעודת בגרות לפחות, ואילו השרים הממונים על משרדים המכילים אלפי עובדים ותקציביהם מגיעים למיליארדי שקלים, לא יהיו מחויבים בהשכלה מינימלית. 

לדבריו של ויסולי, סיבה נוספת לדרישת הסף הזאת, היא המעמד והדוגמה של נבחרי ציבור, "שרים חסרי השכלה מהווים דוגמה רעה לילדי ישראל. מערכת החינוך דורשת מילדי ישראל ללמוד, להיבחן ולהתקדם, אז משרי הממשלה לא נדרוש זאת? דרישות השכלה מינימליות הן תנאי סף כמעט לכל משרה. מורים, עובדים סוציאליים ומנהלים זוטרים בשירות הציבורי, המשתכרים לעיתים שכר מינימום, מחויבים להציג תואר ראשון כתנאי לקבלת המשרה.

בפורום נאמני ארץ ישראל טוענים כי ראש ממשלה מנהל תקציב של מאות מיליארדי שקלים, וכי לא סביר שלאדם במעמד כזה ועם אחריות כזאת לא יהיה תואר ראשון. "לא זו בלבד שעליו להוות דוגמה ומופת לילדי ישראל, אלא העדר השכלה עלול להפוך אותו לשבוי של פקידים ו"יועצים" שיתמרנו אותו כרצונם תוך ניצול בורותו".