בנט על החרדים: "אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם"

ראש הממשלה והנשיא השתתפו בוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט, כאשר הרצוג טען כי העולם נכשל בהתמודדות עם איראן. בנט על מורכבות הקואליציה: "לא ידעתי אם זה יעבוד", על איראן אמר, "אנחנו לא נחכה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/10/21 11:42 ו בחשון התשפב

בנט על החרדים: "אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם"
בנט בוועידת ג'רוזלם פוסט, צילום: מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום (ג') בוועידה העשירית של קבוצת הג'רוזלם פוסט שנערכה במוזיאון הסובלנות בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ואישים נוספים, והצהיר כי העולם הוא מתכוון לעסוק באיראן בחודשים הקרובים. 

הוועידה, שנערכת על רקע שינויים משמעותיים שחלו בתקופה האחרונה בתחומי העסקים, הכלכלה, הטכנולוגיה, הבריאות, המדע, התיירות, בטיחות המזון, הדת, הפוליטיקה והדיפלומטיה, נכחו גם שר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, ראש העיר ירושלים משה ליאון וראש המוסד לשעבר יוסי כהן.

בפתח דבריו אמר בנט: "אז אנחנו במוזיאון הסובלנות, ואני רוצה לשתף קצת ממה שאני לומד מניהול הממשלה האקלקטית הזו. לפני כארבעה חודשים ריכזנו את האכסניה הזו של מפלגות שונות מאוד עם רעיונות שונים מאוד. לא ידעתי אם זה יעבוד, כי יש אנשים שחושבים דברים מנוגדים באופן מוחלט בנושאים רבים. אני יכול להגיד לכם שזה עובד. יש לנו ממשלה טובה, קואליציה טובה, מערכת חזקה שמתקדמת".

"יש עוד ועוד דברים מאוד חשובים שאנחנו מכניסים ועובדים עליהם", אמר עוד בנט. "אני רוצה לספר לכם מה למדתי: הסיסמה הנפוצה שאנו משתמשים בה היא ש -70% מהאנשים מסכימים על 70% מהנושאים, אז בואו נתמקד בהם. אבל למעשה, אני רואה כעת פוטנציאל גדול יותר: נתחיל לדבר על ה-30%. בישראל יש בעצם שלושה כוחות פוליטיים: כוח לאומי, שלגמרי היית אומר שהוא הימין, הגישה הגלובלית ההומניסטית שהיית מכנה אותה בערך השמאל והדתיים - חרדים ואורתודוכסים. במציאות, אנו זקוקים למעשה לשלושת הווקטורים. אנחנו המדינה היהודית, אני שמח שיש חרדים, אבל אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם. לא הייתי רוצה ישראל בלי שמאל". 

לאחר שבתחילת השבוע, עם הגעתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לביקור רשמי בישראל, אמר ראש הממשלה כי אחריות המוטלת על ישראל היא לוודא - במעשים, לא בנאומים - שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, הוסיף היום בנט כי "שוחחתי עם מספר מנהיגים. עם הנשיא ביידן, הקנצלרית מרקל ואחרים. איראן מפרה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין. אנחנו לא נחכה, ואני מקווה שהעולם יטיל עליהם אחריות. אני אעסוק בכך בחודשים הקרובים".
 

הרצוג בוועידה

הרצוג בוועידהצילום: מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

גם הנשיא הרצוג התייחס בנאומו לאיום האיראני ואמר כי העולם נכשל בפעולה נגד הרפובליקה האיסלאמית. אנחנו רואים כישלון של העולם בפעולה נגד איראן, לגדוע את זרועות התמנון שלה במזרח התיכון, לסגור את תוכנית הגרעין שלה. איראן מנצלת את חוסר הפעולה נגדה". 

"הסכמי אברהם הם פריצת דרך יוצאת דופן בהיסטוריה של האזור", המשיך. "אני מקווה שעוד מדינות במזרח התיכון יאמצו אותם, ואני רוצה להודות לממשל האמריקאי על הבאתם של הסכמים אלו לשולחן ותמיכתה בהם. התגאיתי לקבל את השגריר הבחרייני בירושלים. אני מחויב לקיים דיאלוג מכבד עם שאר מנהיגי העולם. לאחרונה ביקרתי את המלך עבדאללה בעמאן. דיברתי ארוכות גם עם הנשיא א-סיסי, שיחה נוספת עם הנשיא ארדואן ודיברתי גם עם מחמוד עבאס (אבו-מאזן). זה חשוב לקיים דיאלוג עם אלו שמעוניינים לדבר איתנו".

עם המשתתפים מחו"ל נמנים נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב מייק פומפאו, שר האוצר האמריקאי לשעבר סטיב מנושין, שגריר ארה"ב לשעבר בישראל דיוויד פרידמן, וג'וש גוטהיימר – חבר קונגרס מטעם מדינת ניו ג'רזי. בוועידה גם ישתתפו בכירים בעולם הכלכלה, ההייטק והבריאות.