בנט באו"ם: "ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

ראש הממשלה הגיע לראשונה לבמה המכובדת ועסק במצב הפוליטי של ישראל, משבר הקורונה המתמשך וסוגיית הגרעין האיראני | נושא אחד נעדר מהנאום: הפלשתינים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/09/21 15:03 כא בתשרי התשפב

בנט באו"ם: "ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"
צילום: אבי אוחיון / לע״מ

ראש הממשלה נפתלי בנט עומד בפני הנאום הכי משמעותי שלו מאז נכנס למשרד ראש הממשלה. בנט מגיע לעצרת השנתית של האו"ם ויצטרך לשכנע את המכובדים שהגיעו מכל העולם בחשיבותם של האינטרסים הישראלים. לפני בנט נאמו כבר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואבו מאזן, לשניהם יצטרך להגיב ראש הממשלה במסרים פרו ישראלים.

שיירת ראש הממשלה מגיעה לבניין האו"ם

שיירת ראש הממשלה מגיעה לבניין האו"םצילום: ללא

לאחר שמסביבתו של בנט נמסר כי אמנם תוכן הנאום חסוי אך יעסוק כמובן בגרעין האיראני, מה שהיה גם הנושא העיקרי של קודמו בתפקיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. בנט כבר רמז שנאומו יהיה שונה מנאומיו של נתניהו כששלח את דוברו, מתן סידי לומר כי, "הנאום יהיה שונה בסגנונו מנאומי נתניהו - לא יהיו עזרים, בריסטולים, ציורים וכיוצא באלו". סידי הוסיף: "ליבת הנאום תהיה הגנה על מדינת ישראל מול אלה בעולם ששופטים אותה באופן לא הוגן, כולל המוסדות הבין-לאומיים והאו"ם. יהיה גם פרק שיוקדש לאיראן, אבל המסר הוא לא אזהרות והתרעות אלא אמירה פשוטה, נעשה את מה שצריך".

בהתאם לצפוי, ראש הממשלה התייחס בנאומו לנושא האיראני, ואמר, "יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצור נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהראן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות". עוד הוסיף, "יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, כעסקה גמורה או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות הזו. איננו יכולים להתעייף. אנחנו לא נתעייף. ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". 

בנט באו"ם

בנט באו"ם צילום: אבי אוחיון / לע״מ

בנט לא חסך התייחסות באשר לפועלו של קודמו בתפקיד בנימין נתניהו, וניבא כי מדינות נוספות צפויות לכונן שלום עם ישראל. "לא הכול שחור במזרח התיכון. לצד מגמות מדאיגות, ישנן גם קרני אור. בראש ובראשונה, הקשרים הגוברים שישראל יוצרת עם מדינות ערביות ומוסלמיות. קשרים שהחלו לפני 42 שנים עם הסכם השלום ההיסטורי של ישראל עם מצרים, שהמשיכו לפני 27 שנים עם הסכם השלום של ישראל וירדן, ולאחרונה עם "הסכמי אברהם" שנרמלו את היחסים עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו. יהיו עוד". 
 


(בנט ממריא לעצרת האו"ם).

בנט יצטרך להתייחס לנאום ביידן מהשבוע שעבר שאמר בעצרת כי: "התמיכה שלנו במדינת ישראל בלתי מסויגת אנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות, אך אנו עדיין רחוקים ממנו", אמר ביידן והוסיף: "אסור לנו לוותר על הפתרון הזה, פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח שישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית ונעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי ללחוץ לשלום. אנו חותרים לשלום רחב היקף במזרח התיכון".

הסוגיה האיראנית עלתה גם היא בנאומו של ביידן ששיגר מסר מפייס לעבר איראן, "ארצות הברית מחויבת למנוע מאירן נשק גרעיני", אמר ביידן, אך ציין כי במידה ואיראן תסכים לחזור להסכם הגרעין ארצות הברית תחתום עליו.

גם נאומו של אבו מאזן דורש תגובה מצד ישראל. במהלך השבת שודר נאום של אבו מאזן בעצרת האו"ם בו הבהיר כי יפנה לבית הדין בהאג במטרה ש"יקבל החלטה בנוגע ללגיטימיות של הכיבוש על אדמת פלסטין. כולם יצטרכו לציית לתוצאות הדיון בבית המשפט", הוא הוסיף וטען: "הקולוניאליזם והאפרטהייד אסורים בחוק הבינלאומי, והם פשעים שיש להילחם נגדם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן