למרות הפגיעה במזבח יהושע, הרשות הפלשתינית השלימה את בניית הכביש

הרשות הפלשתינית השלימה את סלילת הכביש המחבר בין הכפר עצירה א-שמאליה לשכם, ועובר בסמוך לאתר מזבח יהושע. כזכור, במהלך העבודות נגרסו האבנים באמצעות מגרסת חצץ כדי שישמשו מצע לכביש

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/09/21 21:44 טז בתשרי התשפב

למרות הפגיעה במזבח יהושע, הרשות הפלשתינית השלימה את בניית הכביש
שיקום אתר מזבח יהושע בן נון, צילום: מועצה אזורית שומרון

לפני מספר חודשים דווח כי הרשות הפלשתינית התחילה לסלול כביש שנועד לחבר בין הכפר עצירה א-שמאליה לשכם, ועובר בסמוך לאתר מזבח יהושע. היום (ד') מתברר כי מועצת הכפר עצירה א- שמאליה סיימה את פרוייקט הענק של סלילת כביש האספלט במורדות הצפוניים של הר עיבל. כזכור, במהלך העבודות באמצעות כלים כבדים הפועלים פגעו במתחם המקיף את המזבח, ואבניו נגרסו באמצעות מגרסת חצץ כדי שישמשו מצע לכביש. 

בעבר, מי שהיה שר במשרד הביטחון מיכאל ביטון טען כי העבודות מאושרות על ידי המנהל האזרחי ואין פגיעה באתר הארכיאולוגי, במענה לשאילתה דחופה שהגישה חבר הכנסת מיכל שיר לפני כחודשיים.

למרות האמירה של השר ביטון, בתיעוד שפרסם ארגון 'שומרים על הנצח' ובסרטון שפרסמה עיריית עצירה א-שמאליה בדף הפייסבוק הרשמי שלה, ניתן לראות כי בתקופה האחרונה, ביצעה הרשות עבודות במקום תוך שימוש בכלים כבדים שפגעו במתחם המקיף את המזבח. בחלק מהגדר העתיקה התוחמת את האתר, נגרסו האבנים באמצעות מגרסת חצץ כדי שישמשו מצע לכביש ההולך ונסלל. יש לציין כי בעקבות מיקומו של האתר בשטח B, פועלת הרשות הפלשתינית באין מפריע.

גילוי המקום התרחש בשנות ה-80, כשפרופ' אדם זרטל ז"ל החל לחפור אתר ארכיאולוגי, לא מוכר באותה עת, על רכס הר עיבל שמצפון לשכם. במהרה התברר כי מדובר באתר פולחני ייחודי ששימש להקרבת קורבנות. תיארוך המזבח לתקופת כניסתם של בני ישראל לארץ, הדמיון בין המבנה שנחפר למזבח המתואר בתורה והעובדה כי באתר נמצאו עצמות בעלי חיים כשרים בלבד הובילה את החוקרים למסקנה כי מדובר במזבח יהושע בן נון שנבנה על הר עיבל, כמסופר בתנ"ך.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן