גנץ: "ישראל יכולה לחיות עם הסכם גרעין חדש"

שר הביטחון העניק ראיון לתקשורת הזרה והביע נכונות לחזור להסכם גרעין חדש, זאת בניגוד לעמדת ראש הממשלה בנט, אשר הבהיר לבית הלבן בעבר את התנגדותו בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/21 11:46 ט בתשרי התשפב

גנץ: "ישראל יכולה לחיות עם הסכם גרעין חדש"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 

שר הביטחון בני גנץ ויו"ר מפלגת כחול לבן העניק ראיון לאתר FP, והתבטא בנושא הגרעין האיראני. "ישראל תהיה מוכנה לקבל חזרה להסכם גרעין עם איראן", אמר. יחד עם זאת, הוסיף כי ישראל מעוניינת בתוכנית גיבוי במידה והשיחות יכשלו, תוכנית הכוללת הפעלת לחץ כלכלי על איראן. 

גנץ העריך בראיון כי הרפובליקה האיסלאמית רחוקה בחודשיים מהיכולת לייצר פצצה גרעינית אחת והוסיף כי יש לצרף גם את סין למאמצי הפעילות נגד איראן, "גם אסיה צריכה לשחק תפקיד", זאת הודות לקשרי המסחר בין המדינות באזור. הפעלת הסנקציות הכלכליות נגד המדינה האיסלאמית צריכה להיות בראשות ארצות הברית, טען, לישראל אין את היכולת הזו. 

הדברים של גנץ מגיעים על רקע הודעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט כי הוא מתנגד לחזרה להסכם הגרעין. בפגישה שקיים עם הנשיא האמריקאי בסוף החודש שעבר בבית הלבן אמר כי למרות התנגדותו להסכם, הוא לא מתכוון לנהל קמפיין פומבי בנושא כמו שעשה ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. 

כזכור, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הוציא את אמריקה מהסכם הגרעין עוד בשנת 2018, אבל הממשל החדש בראשות ג'ו ביידן מחדש את המאמצים הדיפלומטיים בנושא. 

ה"ניו יורק טיימס" דיווח בתחילת השבוע כי בתוך כחודש תוכל איראן להגיע לראש נפץ גרעיני. מומחים שסקרו את דוחות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טענו כי בחודשים האחרונים פועלים בטהראן להעשרת דלק גרעיני, צעד שקירב מאד את המדינה השיעית לסף פצצה גרעינית. עוד הם אמרו כי ביכולתה של איראן לפתח פצצה שנייה בתוך שלושה חודשים ושלישית בתוך פחות מחמישה חודשים.

יחד עם זאת, גם אם האיראנים ישיגו את כמות החומר הנדרשת לראש נפץ גרעיני, קרוב לוודאי שהמעבר לטיל גרעיני בר שימוש עשוי לקחת זמן ממושך יותר. ובכל זאת, מדובר בדו"ח מעורר דאגה מכיוון ששלטון האייתולות הגיע לנקודה הקרובה ביותר לפצצה מאז כניסת ממשל אובאמה להסכם הגרעין בשנת 2015.