בתיאום עם בנט "תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר" - התכנית של יאיר לפיד מול הטרור מעזה

שר החוץ הציג את התכנית אותה יציע לממשלה, ואמר כי לא יהיה משא ומתן מול חמאס: "ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמידה" | התכנית שהציג בתיאום עם בנט מציעה, "ללכת למהלך גדול של כלכלה תמורת בטחון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/21 18:38 ו בתשרי התשפב

"תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר" - התכנית של יאיר לפיד מול הטרור מעזה
לפיד והמהומות על הגדר, צילום: פלאש 90

שר החוץ יאיר לפיד הגיע הערב (א') כנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן, ופרס בנאומו את המדיניות הנחוצה לישראל מול עזה, לשיטתו: "כלכלה תמורת בטחון". לפיד הדגיש בדבריו כי אין מדובר בהצעה לקיום משא ומתן עם החמאס שכן ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמידה.

בפתח דבריו אמר שר החוץ כי מדינת ישראל צריכה לענות לעצמה על השאלה: "מה אנחנו רוצים לעשות עם עזה? מאז שישראל עזבה את רצועת עזה ב-2005 היא נקלעת שוב ושוב לסבבי אלימות שגורמים סבל ונזק לתושבי המדינה ולכלכלה. המדיניות שבה נקטה ישראל עד כה לא שינתה מהותית את המצב. הסגרים לא עצרו את ההברחות וייצור הנשק. רק הלילה תקפנו ברצועה אחרי שיגור רקטה, התושבים שוב ירדו למקלטים. אנחנו צריכים לשנות כיוון.


(תקיפת חיל האוויר הלילה)

לפיד השיב על שאלתו מה ישראל צריכה לעשות: "עלינו ללכת למהלך רב שנתי, גדול, של כלכלה תמורת בטחון. זוהי גרסה ריאליסטית יותר של מה שקראו בעבר "שיקום תמורת פירוז".  מטרתו של מהלך כזה היא לייצר יציבות משני צדי הגבול. ביטחונית, אזרחית, כלכלית ומדינית. הקהילה הבינלאומית ותושבי עזה צריכים לדעת שהטרור החמאסי הוא המחסום בינם לבין חיים נורמליים.

"בנוסף – מהלך כזה יאפשר לישראל לרכז משאבים ותשומות במאבק האמיתי – מול תכנית הגרעין האיראנית, ומול הניסיון האיראני להפוך למעצמה אזורית באמצעות הפצת טרור ואלימות. למרבה הפלא, הצעה רצינית לכלכלה תמורת בטחון בעזה מעולם לא הונחה על השולחן. בוודאי שלא באופן רשמי ומתוך ראייה כוללת של הסוגיה הפלשתינית", טען לפיד.

לפיד הדגיש כי אין מדובר בשיח עם חמאס: "זו אינה הצעה לקיום משא ומתן עם החמאס. ישראל אינה מדברת עם ארגוני טרור שמעוניינים להשמיד אותה. מבחינת ישראל הגוף המייצג של הפלשתינים הוא לא החמאס אלא הרשות הפלשתינית. ישראל לא תחלק פרסים לארגון טרור רדיקלי ותחליש את הרשות שעובדת מולנו באופן סדיר. ישראל לא תוותר כמובן אפילו לרגע אחד על מאמציה בתחום השבויים והנעדרים. השבת הבנים צריכה להיות חלק מכל מהלך של בטחון תמורת כלכלה".
 
"צריך להגיד לעזתים בכל דרך ומעל כל במה – החמאס מוביל אתכם לאבדון. אף אחד לא יבוא להשקיע כסף אמיתי ואף אחד לא ינסה לבנות כלכלה במקום שממנו החמאס יורה. הגיע הזמן להעביר את הלחץ אל החמאס. לגרום לתושבי עזה ללחוץ על החמאס, מפני שהם מבינים מה הם מפסידים מהטרור המתמשך ומבינים מה יש להם להרוויח אם הוא יפסק. שלא תהיה טעות, ישראל אינה מבקשת מאף אחד לשמור על בטחון אזרחיה. רק ישראל מספקת בטחון לישראל".

תכנית לפיד - שלב 1

סעיפים עיקריים:

  • שיקום הומניטרי משודרג של עזה, בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של החמאס. שיקום כזה יכלול טיפול בצרכי החיים הבסיסיים ביותר.
  • עזה תקבל שיקום של מערכת החשמל, חיבור לגז, בניית מתקני התפלת מים, שיפור משמעותי של שירותי הבריאות ושיקום תשתיות מגורים ותחבורה. בתמורה יתחייב החמאס לשקט ארוך טווח.
  • הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו. היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס.

"בלי מנגנוני פיקוח כאלה, אנחנו לא נסכים ומדינות העולם לא יסכימו להשקיע בעזה את הכספים הנדרשים", קבע לפיד, "לאיש בעולם אין אינטרס להשקיע ולהקים תשתיות במקום שבו עלול להתחיל בכל רגע סבב לחימה נוסף. ישראל לא תסכים להשקיע בשיפור התנאים בשטח שממנו מאיימים על אזרחיה. במיוחד אם זה מחזק את החמאס במקום לגבות ממנו מחיר. זו הסיבה שתהליך השיקום ההומניטרי יוגדר מראש ב״אבני דרך״ שלכל אחת מהן יוקצה זמן קבוע. כל הפרה מצד החמאס תעצור את התהליך או תחזיר אותו אחורה".

שר החוץ אמר כי המחויבות הראשונה של הממשלה היא לביטחון אזרחיה. "אנחנו נחושים לפעול בעוצמה נגד כל פעולת טרור גדולה כקטנה המגיעה מעזה, ולגבות מחיר כבד מכל מי שייזום פעולה כזו".

"הנוסחה הבטיחונית לאורך כל השלב הראשון פשוטה, ראש הממשלה בנט כבר הסביר אותה: "תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר. אם יופר השקט, החמאס והארגונים צריכים לדעת שהתגובה תהיה קשה יותר מבעבר".

סעיפים נוספים:

  • גם אם הטרור ייפסק במהלך השלב הראשון כולו ישראל תמשיך להחזיק את ה"שאלטר" על אספקת החשמל והמים. רק מול שקט ארוך טווח נוכל לאפשר לרצועת עזה עצמאות אנרגטית מלאה.
  • הרשות הפלשתינית תהיה חלק מן המהלך. היא תחזור להיות הגוף המפעיל של המעברים. תיבחן אפשרות לפתיחה מחדש של מעבר קרני. מצרים תמשיך להחזיק במעבר רפיח.
  • ראוי להדגיש את חשיבותה המכרעת של מצרים למהלך כולו. זה לא יקרה בלי סיוע ומעורבות של השותף המצרי, ובלי היכולות שלהם לקיים דיאלוג עם כל הצדדים.

תכנית לפיד - שלב 2

  • תונח תכנית מסודרת של כלכלה תמורת בטחון, שתבהיר איך יכול להיראות העתיד של עזה אם החמאס יקבל את תנאי הקוורטט. במצב עניינים כזה הכלכלה העזתית תשתנה מן היסוד, החיים בעזה ישתנו מן היסוד.
  • תושבי עזה וחברי הקהיליה הבינלאומית יקבלו תכנית מעשית ומקיפה שתבהיר איך ייראו החיים בעזה אם וכאשר ההתעצמות תיעצר, השקט ישמר, ותופעל נוסחת כלכלה תמורת בטחון.
  • במסגרת השלב השני יקודם פרוייקט האי המלאכותי מול חופי עזה, שיאפשר בניית נמל ימי. יקודם פרוייקט תחבורתי לחיבור בין רצועת עזה לגדה.
  • יקודמו השקעות בינלאומיות בתוך הרצועה ופרוייקטים כלכליים משותפים לישראל, מצרים והרשות הפלשתינית. יוקמו אזורי תעשיה ותעסוקה גדולים בצמוד למעבר ארז.
  • מי שירכז את ההשקעות היא ועידת התורמות, הכוללת את האיחוד האירופי וארצות הברית, וכן את קרן המטבע העולמית והבנק העולמי. אליהן יצורפו מדינות המפרץ ובראשן איחוד האמירויות.
  • במסגרת השלב השני הרשות הפלשתינית תהפוך להיות הגורם המרכזי שיעבוד מולנו על קידום הפרויקטים השונים. הרשות תקבל לידיה את הניהול הכלכלי והאזרחי של הרצועה.

לקראת סיום דבריו אמר לפיד: "ההצעה המובאת כאן לא מתייחסת לפתרון שתי המדינות, אבל עמדתי בנושא ידועה: ישראל צריכה לפעול לחיזוק הרשות הפלשתינית, ולנהל איתה משא ומתן שמטרתו היפרדות לשתי מדינות. התנאים הפוליטיים – גם בישראל וגם ברשות הפלשתינית – לא מאפשרים התקדמות בציר המדיני בעת הנוכחית, אבל בעזה אנחנו יכולים וצריכים לפעול כבר עכשיו". 

עוד הוא אמר על המשא ומתן: "בקונטקסט רחב, אפשר לומר שהתנעה של תהליך הסדרה בעזה, תייצר תנאים נוחים יותר למשא ומתן מדיני בעתיד אם וכאשר יבשילו התנאים. ראינו בעבר שסבבי הלחימה בעזה פוגעים גם בסיכוי לחזור לשולחן המו"מ".

שר החוץ אמר כי הפתרון שהוא מציע אינו מושלם. "היה לי חשוב להציג אופק אחר לפני שתהיה התלקחות נוספת, אבל בכל מקרה אין פתרונות מושלמים. הגיע הזמן להשתחרר מחשיבת סכום-אפס בטיפול ביחסים שלנו עם הפלשתינים.  אני לא רואה שום Down side – שום חסרון מובנה – בהצעה כזו כל עוד כוונתנו רצינית. אם הנהגת החמאס בעזה תשמור על השקט, המציאות בעזה תשתנה באופן מהותי".

בסיום דבריו אמר לפיד כי התכנית מוכרת לראש הממשלה ולשר הביטחון: "הדברים שנאמרים כאן לא נאמרים בחלל ריק. ראש הממשלה בנט ושר הביטחון בני גנץ מכירים את העמדה ותומכים בעקרון העומד מאחוריה. ניהלתי שיחות הכנה רבות עם גורמים בעולם הערבי ובעולם המערבי, שבוחנים את הרעיון. עם שלטונות מצרים, ומנהיגים במדינות המפרץ, עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, שר החוץ הרוסי לברוב והאיחוד האירופי".

"עדיין יש עבודה לעשות, אנחנו עדיין על שולחן השרטוט, אבל אם תהיה להצעה הזו התכנות והסכמה רחבה, אציע לממשלה לאמץ אותה כעמדה רשמית ולצאת לדרך".