יום הכיפורים 2022 תשפ"ג: מה פתוח ומה סגור?

יום אחד בשנה בו המדינה שובתת. נמלי התעופה והים, התחבורה הציבורית ואפילו הבורסה, הכל דומם, מלבד בתי הכנסת. בדקנו האם אפשר לקיים תחרויות ספורט ובאילו תוכניות כן ניתן לצפות בטלוויזיה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 29/09/22 19:29 ד בתשרי התשפג

יום הכיפורים 2022 תשפ"ג: מה פתוח ומה סגור?
צילום: shutterstock

יום כיפור, היום הקדוש בשנה לעם היהודי משבית הכל. מסעדות, משרדי ממשלה, נמל תעופה וכבישים. הכל סגור. למשך 25 שעות מלאות בשנה, החיים בארץ עוצרים מלכת. השמועה מספרת שהיום בו הראות הכי טובה, הוא דווקא בי"א בתשרי, כאשר בבוקר הצלול שעולה אחרי יום תענית אין פיח או ערפילי אבק, והאוויר עדיין טהור ונקי, ממש כמו הלבבות. 

תחבורה:

תנועת האוטובוסים והרכבות מושבתת כבר כמה שעות לפני כניסת הצום, וכך גם נמלי הים ונמל התעופה בן גוריון. המרחב האווירי של ישראל נסגר לחלוטין, כאשר לרוב הטיסה האחרונה תהיה שעות מספר לפני כניסת הצום והטיסה הראשונה תהיה מיד אחריו. כבישי הארץ ריקים ברובם המוחלט, ומדי פעם אפשר לראות בכבישים הבינעירוניים קבוצות רוכבי אופניים או נערים על גלגיליות. 

יום כיפור בתל אביב

יום כיפור בתל אביב צילום: Miriam Alster/Flash 90

תקשורת: 

חברות התקשורת מחויבות על פי כללי הרגולציה של מועצת הכבלים והלווין להחשיך את המסכים ולהפסיק את שידוריהם לחלוטין במהלך כל יום הכיפורים. הערוצים המסחריים גם הם שובתים, וכך קשת, רשת, ערוץ הכנסת וערוץ 14 מושבתים, בנוסף לתאגיד השידור הציבורי. יחד עם זאת, הערוצים הזרים כדוגמת נשיונל ג'אוגרפיק וערוצי הספורט משדרים כרגיל, אבל, יעשו זאת ללא כתוביות בעברית, זאת כדי לעמוד בתנאי הרגולציה. בנוסף, גם שירותי ה-VOD, שירות אינטראקטיבי של ממירי הטלוויזיה, לא יופעלו במהלך החג, אבל ניתן להוריד תכנים מראש. יתכנו שינויים באפליקציות השונות של החברות. 

צילום: shutterstock


חברות המשדרות דרך האינטרנט לא כפופות לתנאי הרגולציה, ולכן בנטפליקס למשל, שההנהלה שלו יושבת בחו"ל, לא יחשיכו את המסכים או ינצזרו את התוכן והשידור יפעל כרגיל באפליקציה או במחשב ובטלוויזיה. בנוסף, רדיו א-שמס המיועד לחברה הערבית ישדר כרגיל, זאת בעקבות עתירה שהגיש לבג"צ לפני כמה שנים. 

עסקים: 

המשק כולו שובת בישראל, ומשרדי הממשלה, בתי ספר, חנויות, וכלל המוסדות והארגונים מפסיקים את פעילותם. גם הבורסה לניירות ערך שובתת, ולא מתקיים מסחר או סליקה בערב החג וביום עצמו. ארגונים המעניקים שירותים חיוניים כמו משטרת ישראל, מגן דוד אדום ובתי החולים נכנסים למתכונת חירום, כאשר עדיין ינתנו שירותים דחופים ומצילי חיים. מי שכן עובד בערב החג, יום העבודה יהיה 6 שעות עבורו, אך בכל זאת ישולם בו שכר מלא. 

צילום: Miriam Alster/Flash90

ספורט: 

לא יתקיימו אירועי ספורט ביום הקדוש, ומדינת ישראל אף לא מיוצגת בתחרויות ספורט בינלאומיות. כך למשל, באולימפיאדת סיאול שהתקיימה בדרום קוריאה בשנת 1988, אסר אז הוועד האולימפי על השייטים הישראלים להתחרות במקצה שחל ביום הכיפורים ובעקבות זאת קטנו סיכוייהם לזכות במדליה. אבל, צמד השייטים והאחים רן ודן טורטן התחרו למרות האיסור ונשלחו חזרה לישראל. ועדה שהקימה התאחדות הספורט בישראל קבעה כי הם התחרו ולא רק התאמנו ולכן החליטה להרחיקם מכל פעילות במסגרת ההתאחדות לספורט ואיגוד השיט לתקופה של 5 שנים. השניים ערערו על ההחלטה, וזו בוטלה לאחר שנתיים וחצי על ידי בית המשפט העליון.