"מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה" | פשרה הושגה - מפלגת העבודה מרוצה

המחלוקת בממשלה בשאלה האם להוציא ישובים יהודיים ביהודה ושומרון מרשימת היישובים בעדיפות לאומית הסתיימה בפשרה: הארכת ההטבות לחמישה חודשים במקום שישה. | ראש הממשלה: "פשרה ראשונה בנושא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/21 17:37 ו בתשרי התשפב

"מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה" | פשרה הושגה - מפלגת העבודה מרוצה
מיכאלי עם בנט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בישיבת הממשלה שהתקיימה היום (א') אישרו השרים להאריך את השימוש במפת אזורי העדיפות הלאומית, שאושרה עוד בתקופת בנימין נתניהו ומעניקה הטבות לתושבי האזור. נזכיר שהבוקר פורסם כי שרים ממפלגות השמאל בממשלה מבקשים להוציא ישובים יהודיים ביהודה ושומרון מרשימת היישובים שנמצאים בעדיפות הלאומית. 

בימין דרשו להאריך את השימוש באותה מפה בחצי שנה, אך השרים ממפלגות השמאל התנגדו כיוון שבמקור תוכנן להאריך בשלושה חודשים בלבד, וטענו כי המפה מפלה לרעה יישובים ערביים וחרדיים על פני ישובים ביו"ש. בסוף ישיבת הממשלה כאמור, הושגה פשרה לפיה המפה תוארך בחמישה חודשים, וצוות שרים יוקם בהשתתפות נציגים מכל המפלגות שיגבשו מפה חדשה.

"יש עמדות פוליטיות שונות", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט, והציע לכולם "לא לטפס עכשיו על עצים". שר הביטחון בני גנץ, שהצהיר כי יצביע בעד ההארכה, ציין כי "מפת סדר העדיפות הלאומי של ישראל הוא דבר מהותי והרבה יותר רחב מסדר העדיפויות של משרד השיכון".

שר המשפטים גדעון סער, התנגד להארכה של שלושה חודשים בלבד, וביקש יותר זמן. "יש כאן הרבה אינטרסים, סוגיות משפטיות וכלכליות. להאריך את זה בשלושה חודשים זה לא נכון. תנו אפשרות לעבוד יותר בסוגיה הזאת, הרי מה שיקרה זה שנגיע למועד ונבקש לדחות אותו שוב". גנץ הסכים איתו.

מפלגת העבודה: "מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הציג את עמדת מפלגת העבודה: "יש חלקים מסוימים שאנחנו לא מקבלים בראש סדר העדיפות הלאומי. אני מתנגד להארכת המפה בשישה חודשים, בסוף כל ההחלטות מתכנסות ב-72 שעות ואני לא בעד לדחות את זה. אנחנו נסכים להארכה של שלושה חודשים, ובוועדה צריכים להיות נציגים שלנו",

לקראת סוף הדיון סיכם בנט: "הפוליטיקה היא טובה וחשובה. כולנו עושים כאן עבודת קודש. אני לא רוצה להביא הצבעה עם התנגדות. בואו נביא חמישה חודשים, ותוך חודשיים וחצי יהיה דיון ראשון. אני ממליץ מאוד לא לטפס על עצים בעניין הזה. יהיו שני צירים: ציר מקצועי בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וציר פוליטי בהובלת מזכיר הממשלה". לגבי מנגנון צוות השרים אמר בנט כי הנציגים לא חייבים להיות יושבי ראש הסיעות. לאחר שהממשלה אישרה פה אחד את הארכת המפה הנוכחית בחמישה בנט סיכם בנט את הדיון ואמר: "יפה, פשרה ראשונה בנושא".

לאחר הדיון, במפלגת העבודה היו מרוצים: "נכנסנו לממשלה הזאת כדי להחליף שלטון מושחת והרסני וכדי לשנות את סדרי העדיפויות במדינה. לכן בישיבת הממשלה שהתקיימה היום הבהרנו באופן חד משמעי -  מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה. דרשנו וקיבלנו התחייבות לקיום עבודה משותפת בחמשת החודשים הקרובים, במסגרתה אנחנו נשים דגש על יישובי הפריפריה, הנגב והגליל, תוך שינוי סדרי העדיפויות שהיו עד כה במפת אזורי העדיפות בשנים האחרונות". 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן