יאיר שרקי ניסה להתנצל, שמעון ריקלין לא קיבל: "אינך תמים"

עיתונאי חדשות 12 הקדיש את טורו השבועי לניסיון החייאת הקשר עם שמעון ריקלין, החבר שהפך לאויב: "אתה מוותר על שותפים רבים כי הם מנתחים את המציאות אחרת ממך", ריקלין בתגובה: "מקווה שאתה מתייסר לקראת יום כיפור בחרטה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/09/21 21:41 ה בתשרי התשפב

יאיר שרקי ניסה להתנצל, שמעון ריקלין לא קיבל: "אינך תמים"
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הימים הנוראים בין ראש השנה ליום הכיפורים מלווים לרוב בחשבון נפש, הרהורי תשובה ובקשות סליחה אישיות. עיתונאי חדשות 12, יאיר שרקי, הקדיש את טורו השבועי במקור ראשון, אשר מיועד בדרך כלל לעניינים פוליטיים, לבקשה מעיתונאי חדשות 20 שמעון ריקלין, ליישר את ההדורים ביניהם. 

הפיצוץ בין השניים הגיע לפני חודשיים בערב תשעה באב, כאשר העלה שרקי ציוץ לחשבון הטוויטר שלו וכתב:  "מחשבה למוצאי תשעה באב שהעסיקה אותי כל היום: הרבה פעמים כשרואה את סוכני השנאה, אלו שעובדים בהרחבת הקיטוב והמחלוקת לצורך מטרותיהם, מתפתחת אצלי שנאה כלפיהם. זה מצער אותי ואני לא יודע איך לשבור את הלופ הזה, וגם מתלבט אם בכלל צריך". 

בין המגיבים הרבים אז, היה גם שמעון ריקלין, שכתב: "יש איזה טרנד של גדולי השונאים והמחרימים לדבר על שנאת חינם. ומשרתים כמו שרקי לא יפספסו אותו". עוד הוסיף,  "שרקי שספר מילים לרבני עלי. שרדף את הציבור החרדי באופן מביש. שהצטלם בשמחה לתמונת ניצחון על נפילתו של נתניהו. שעובד בערוץ 12 ששונא חצי מהעם ולא מפסיק להעליל עליו. שיתפטר מערוץ השנאה ואז ידבר".

בפתח דבריו התייחס שרקי לעובדה שנחסם על ידי ריקלין וכתב: "אולי דברים היוצאים מן הלב בימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים גם ימצאו את דרכם אל הלב. קצת מוזר לכתוב דרך העיתון למי שהיה חבר קרוב, ומלכתחילה היה עדיף לנסות בערוץ פרטי יותר, אבל מתברר שחסמת אותי גם בוואטסאפ. גיליתי את זה כשניסיתי להתעניין בשלומה של אמך ולאחל רפואה שלמה. ואולי זה לטובה: נדמה לי שהדברים שאנסה לכתוב לך כאן הם לא רק עליך ועליי". 

לאחר מכן המשיך ותיאר כיצד האירועים הפוליטיים האחרונים, והעיקרי שבהם, כניסתו של נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה הציפו קולות אחרים בימין. "פתאום אפשר לזהות את הטינה והמרירות, שבימי שגרה היו שמורות לצייצני טוויטר נמרצים, מבצבצות גם בין חברים ואפילו בני משפחה שידעו בעבר לגלגל שיחה פוליטית על שולחן שבת, עם ויכוחים והתנצחויות שבסופם כולם מברכים את ברכת המזון. עכשיו מדלגים על הדיון האקטואלי, כי הוא כבר לא יכול להסתיים בחיוך"

שרקי הבהיר בטור כי הוא לא מתכוון לנסות לשכנע את ריקלין, אלא תוהה כיצד "אפשר וצריך לנהל את המחלוקת הזאת, העניינית גם אם היא קשה ונוקבת וכואבת, בלי שתהפוך למלחמת שמד".

"מאז הקמת הממשלה, אש גדולה אוכלת בערבות המחנה הלאומי ללא אבחנה. הימין, הפך לקמין השורף את עצמו. חשבון הנפש על אובדן השלטון הפך למסע טיהורים. כל מי שנחשד שאינו מתעב דיו את הממשלה החדשה, מסומן כבוגד. מי שמוכן לתת הזדמנות ולבחון באופן ענייני את תפקודו של בנט, למרות חטאי הקמת הממשלה, מוקע ונגזר עליו לצאת אל מחוץ למחנה. הזעם על הפרת ההבטחות של בנט ושקד לבוחרי ימינה מעורב בזעם על מי מבוחרי ימינה שמסרבים לחוש נבגדים גם אחרי חילופי השלטון. פובליציסטים בכירים, ממנסחי האידיאולוגיה הלאומית בדורנו, מתויגים כ"סמולנים".

העיתונאי עוד הוסיף כי הכאב והזעם על הקמת הממשלה אכן אמיתיים, אבל תהה האם מדובר גם בשירות לאינטרסים פוליטיים או פריקת זעם. "במערכת הפוליטית שנחלקה לפי השאלה כן או לא ביבי, לא נותר מקום לעמדת ביניים. מי שלא היה איתו היה נגדו. אתה מנסה לשלול לא רק את הלגיטימציה של בנט ושקד, סער ואלקין, אלא למעשה גם את כל מי שאינו שותף לשלילת הלגיטימציה שלהם. כשיואב שורק, מההוגים האידיאולוגיים המעניינים של המחנה הלאומי, פרסם לאחרונה מאמר על אתגרי ממשלת השינוי במילוי נעליו הגדולות של נתניהו, הוא הואשם מיד בשמאלנות – עד שאפילו בצלאל סמוטריץ', בעצמו לא מבקר עדין של הממשלה, נחלץ להגנתו. אתה זוכר איך רק לפני כמה חודשים, כשסמוטריץ' מנע מנתניהו הקמת ממשלה עם רע"ם, כתבת שאתה מתבייש להשתייך לציונות הדתית הממיתה את עצמה באוהלה של צביעות וכפיות טובה? מאז כבר הספקת להודות, מול הפרעות בערים המעורבות, שזו הייתה טעות. אלא שגם עכשיו, בזעמך ובכאבך אתה מוותר על שותפים רבים כי הם מנתחים את המציאות אחרת ממך".

שרקי ציין כי הוא משתדל לבחון את הממשלה החדשה על פי מעשיה והוסיף: "אפשר וצריך לבקר באופן ענייני את המדיניות, אם היא מובילה לחולשה או תבוסה. ודווקא שם הקול שלך חשוב, אבל קשה לשמוע אותו בין הדי הירי האוטומטי על כל מה שזז. כשכל פעולה וכל מעשה מוצגים כקץ הציונות, קשה להבין מתי זו אזעקת אמת ומתי עוד ניגוח פוליטי עקר".

בסוף דבריו כתב שרקי כי גם הוא לא חף מטעויות ופרסום הדברים בעיתון לוו בהתלבטות רבה, וכתב: "אני מכיר את האיש לפני שהיה כוכב טוויטר. הוא נדיב ומצחיק וחבר טוב, שתמיד פנוי לתת עצה על כוס קפה ועוגה טובה ולחלוק תובנות בכל נושא אפשרי – ביטקוין, עסקים, תקשורת, או סתם על החיים. זו רק תיבת התהודה הזו, שההתנצחות בה תמיד תהיה ויראלית יותר מפרגון, שמתגמלת זעם על פני אהבה, שמרסקת את קנה המידה לבחינת המציאות. חברים טובים לא נחזור להיות, אבל די לי בכך שנדע לנהל מחלוקת לשם שמיים. ומי יודע, אולי פעם גם נחלוק עוגת שמרים בינונית על שולחן מלוכלך בקניון, כמו פעם". 

"תליתי בך תקוות" 

עם צאת השבת התייחס שמעון ריקלין לדברים בחשבון הטוויטר שלו: "שבוע טוב לשרקי. כתבת לי מכתב אישי פומבי בטור שלך. אז אענה לך גם בפומבי: חסמתי אותך בטוויטר ובווטסאפ כי התנהגת בצורה מחפירה כלפי. כלפי מי שהיה חברך ולעיתים איש סודך והגן עליך בכל הזדמנות. ואז משום מקום התחלת ללכלך עלי בפומבי. עוד אשוב לסיבה שעשית את זה. אבל בוא נתייחס למהות". 

"כתבת שמאז הקמת הממשלה אש גדולה אוכלת את המחנה הלאומי. אבל זה לא נכון. חוץ ממיעוט שמונה כעשרה אחוז ועוד מספר עיתונאים סרוגים. רובו ככולו של המחנה הלאומי מתנגד באופן נחרץ לממשלה הזו. רק העיוות התקשורתי יוצר מראית עין שונה. כתבת שצריך לתת הזדמנות לבחון את תפקודו של בנט, ובכן אין יום כמעט שעובר וממדי השקר ההונאה וחוסר התפקוד המיוחצן של בנט וחבריו אינו נחשף. האם באמת טחו עיניך מלראות את זה"? 

בהמשך ביקר ריקלין את פרסומיו של שרקי בתור כתב לענייני חרדים על חוסר המשמעת של חלקים מהמגזר בקיום הנחיות הקורונה, "הבנת היטב שהמפתח שלך לאולפן המרכזי כרוכה בשירות הנרטיב רווי השנאה הזה של חדשות 12. וכך עשית. לכן התחלת גם לקרוא לתומכי נתניהו ביביסטים. ואימצת על מלא את הטרמינולוגיה שתתן לך את המפתח לעמדת הפרשן הקבוע, וזה כל כך מצער אותי". עוד הוסיף, כי בטרם היכרותם אמר כי "מי שהולך עם יהדותו שמתבדרת לצידיו בגאווה הוא איש שאני בעדו וכך היה". 

"אני מקווה שאתה מתייסר לקראת יום כיפור הזה בחרטה", כתב ריקלין, "לא בגללי כי באמת כפרט איני חשוב. אלא בגלל ציבור עצום שחשב שאתה תהיה לו לפה ובמקום זה בחרת להצטרף לרודפיו למען תהילתך האישית ואתה יודע היטב עד כמה היא ריקנית. ואז הטוב הפך לרע והתבלבת לגמרי". 

לסיכום כתב עיתונאי חדשות 20 לידידו לשעבר, "תליתי בך תקוות שתהיה חלק מהשינוי. מהגאווה. של לומר בפשטות אני גאה להיות יהודי. היהדות היא דת מדהימה. אבל אתה הצטרפת למשגב וללוקצ ולרודפיה. את קומת היסוד החומרית של הארץ הזו בנו בחכמתם הרבה בעיקר יוצאי אירופה. והם הגיעו לשבר בדרכם. כעת את הקומה השנייה הרוחנית הנקייה מתיסבוכים של רגשי נחיתות מול הגויים ומול השמאל יבנו יוצאי המזרח. וכן. אדם כמוך יכול להיות מזרחי ולהתנהג ולהידבק לישראל הראשונה ולוותר על כל עקרונותיו. איכזבת אותי מאוד ומקווה מאוד שתתעורר ותסור מדרכך הרעה הזו. ואז אולי נשב על שמרים ועל המשך הדיון על סוד הצמצום של האר"י". 

.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן