"סוג של נחמה": עסקי המארזים לקידושים מסכמים שנה משוגעת

לפני שנה פרץ לחיינו עולם הערכות המוכנות לקידושים עם האוכל המסורתי. כעת, ערב שמחת תורה - "חג הקידושים", ואחרי שכבר חזרנו לבתי הכנסת הם מתמודדים עם המצב החדש וטוענים: "תן לי ירידות במכירות של מארזי 'קידש קיט' ורק שהקורונה תיעלם לנו מהחיים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/09/21 09:07 כא בתשרי התשפב

"סוג של נחמה": עסקי המארזים לקידושים מסכמים שנה משוגעת
ערכת קידוש של "יהושע", , צילום: מאיר בולקה

זהו כבר חודש תשרי השני שאנחנו מציינים יחד עם הקורונה. אך למרות הוותק, ישנם הבדלים רבים בין עונת החגים הקודמת לזאת הנוכחית שעומדת להיגמר. התו הירוק והחיסונים הם רק מקצתם, כשהפער הכי מורגש הוא הסגר שמנע מאיתנו להגיע לבתי הכנסת בשנה שעברה, והפעם לא קיים, וכך גם הגבלות ההתקהלות בתוך בתי הכנסת.

אז אם בשנה שעברה, הטרנד שהחל ותפס אט אט היה מארזי הקידושים המוכנים שיכולים לסדר יפה מאוד את כרסם של מתפללי מנייני החצרות, הפעם ניתן להעריך כי קרנם תדעך בהתאמה לפתיחת המדורגת של בתי הכנסת וחזרתם של הקידושים המסורתיים. כדי לענות על שאלה זו כינסנו שניים מהמובילים בתחום שפרץ לחיינו בשנה האחרונה כדי שיספרו איך עברה עליהם התקופה הזאת ואיך הם נערכו לשמחת תורה - "חג הקידושים".

שי מאור, מנכ"ל העלון 'שבתון' ויזם בנפשו, עומד מאחורי העסק המצליח "יהושע", שמספק 8 אופציות למארזים מוכנים לכל צורך שהוא - קידוש חגיגי, ארוחת שבת קלילה, סעודה שלישית מושקעת או ברית יצחק ושלום זכר בערב ברית המילה. בנוסף הוא מציע אפשרות למעדנייה שלמה עם מגוון תבשילים, צ'ולנט פרווה ובשרי, קיגל למיניו וסוגים רבים של דג מלוח. מאור טוען כי חש בשינוי לאחר שבתי הכנסת נפתחו מחדש לקהל המתפללים: "מאז שחזרו לבתי הכנסת דברים השתנו וקצת חזרו לקדמותם. מסעדות ובתי קפה נפתחו, ואין ספק שזה השפיע על כל העולם הזה וגם עלינו".

שי, שהעסק קרוי על שמו השני "יהושע" מסביר כי בתקופת המוקדמות יותר של הקורונה רוב הלקוחות היו אנשים שביקשו לשלוח מארזים מוכנים מראש לחברים ובני משפחה ששהו בבידוד או שחלו ורק צרפו את ההקדשות האישיות, אך לאחר מכן חל שינוי: "אחרי שהקורונה דעכה אז אנשים הבינו שהם רוצים להזמין לעצמם. 'אני רוצה יותר סלט כזה, צ'ולנט פרווה ולא בשרי, דג מלוח ספציפי', אז הגדלנו עוד ועוד את ההיצע ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהגדיל את המגוון". 

שי מאור, מקים ומנהל "יהושע",

שי מאור, מקים ומנהל "יהושע", צילום: באדיבות המצולם

עדי הרבסטמן הוא הבעלים של קייטרינג "המרפסת", עסק שמספק גם ערכות ומארזים מוכנים לקידוש או כתוספות לארוחות שבת וגם כמעדנייה שמוכרת אוכל מוכן לשבת. בראיון לחדשות כיפה בשנה שעברה הוא סיפר שהבין כי, "הקורונה אילצה אותנו להמציא דברים מחדש", והחשש של אנשים להגיע ולאסוף את האוכל מהמקום, גרם לו להוציא את משלוחי המארזים עד לבתים. היום הוא מעיד כי, "הייתה ירידה במכירות מאז שחזרו לבית הכנסת. הקידושים חזרו ורצו לטעום את טעם הבית כנסת שהיה להם", ונראה שהרבסטמן נאלץ להמציא שוב דברים מחדש. 

"התרחבנו, פתחנו כמעט את כל האופציות לקנייה במעדנייה כאוכל מוכן דרך האתר שלנו", הרבסטמן מספר על ההתאמות שעשו מאז פתיחת בתי הכנסת, ומגלה שבטופ רשימת המנות הפופולריות נמצאות, איך לא, קיגל האטריות והחמין וכל סוגי הדג המלוח.

שי מאור מ"יהושע" מוסיף ואומר שגם כעת ישנם הזמנות לא מעטות של הערכות: "אנשים מזמינים עכשיו לבתים וגם אחד לשני אבל גם לבתי הכנסת. בתקופת החגים הרבה פונים בגלל המארזים, וגם קהילות הזמינו ערכות כדי שיוכלו לחלק לאנשים בערב החג או בחג עצמו. ולזה אנחנו נערכים". ב"יהושע" מדרגים את שלושת המארזים הנקנים ביותר: הראשונה היא מארז ה'קידש קלאב', היוקרתית שלפי מאור עצמו, "כוללת באמת כל מה שאפשר", החל מצ'ולנט בשרי ועד שני סוגים של דג מלוח, קיגל אטריות ותפוחי אדמה ואפילו וויסקי כדי להרים לחיים. למקום השני הגיעה הערכה המשפחתית, שמכילה פי 2 חמין, למקום השלישי הגיע ערכת "ליל שישי", שמכילה יותר סלטים אבל עדיין נפוצה מאוד.

"קידוש קלאב" - המארז היוקרתי,

"קידוש קלאב" - המארז היוקרתי, צילום: מאיר בולקה

אחד הדברים שנכנסו יותר למודעות מאז החלה הקורונה הוא הניקיון וההגיינה, ולכך שניהם מודעים היטב: "מהיום הראשון אנחנו מקפידים על רמה מאוד גבוהה של סטריליות, ושהמארזים יגיעו ברמה מאוד אסתטית ויפה ואנשים אפילו החמיאו לנו על זה", אומר שי מאור, "אנחנו מתעסקים בזה בפינצטה וצעד אחר צעד כדי שנוכל להגיע לפתרונות הטובים ביותר". הרבסטמן מסכים ומציין כי, "אנשים דאגו על זה מאוד, וביקשו שנעלה מדרגה בכל מה שקשור לזה. אם בהתחלה זה היה בקופסאות נפרדות אז ביקשו לעטוף בניילון, ואז ביקשו קיגלים אישיים ולא בפס ארוך". 

כל מצרכי הקידוש באריזה אחת

כל מצרכי הקידוש באריזה אחת, צילום: קייטרינג המרפסת

האם הערכות יישארו אחרי שהקורונה תיגמר?

"חד משמעית כן, אנשים הבינו שזה חלק מהכיף שלהם", קובע מאור אך מפתיע בפרשנות לא רגילה: "הקהל שלי ברובו הגדול הוא חילוני, ששבוע אחרי שבוע הוא קונה ומתרגש. הוא לא מגיע לבתי כנסת והוא מתגעגע לאוכל הזה. זה ממש אוכל מנחם. אני בהחלט אופטימי ומאמין שהכל יחזור לקדמותו. המארזים הם סוג של נחמה, שכיף לנו לשלוח ולקבל למשפחה ולחברים שצריכים את זה". גם הרבסטמן מסכים עם ההערכה של שי מאור שהמארזים יישמרו על הפופולריות שלהם: "הם יישארו יותר כמתנה למשפחה וחברים, כמו פרחים וסלסלאות פירות. אחרי הכל למרות העלייה הגדולה במכירות, אנחנו מתפללים שהמצב יחזור לקדמותו, תן לי ירידות במכירות של מארזי 'קידש קיט' ושרק הקורונה תיעלם לנו מהחיים".