שריפה בהרי ירושלים למעלה מ-20 אלף דונם נשרפו | חשש מהתפשטות נוספת

האש בהרי ירושלים נרגעה מעט ולוחמי האש נאבקו בלהבות במשך הלילה, יתכן והיום יגיע סיוע מקפריסין ויוון | קיים חשש להתפשטות נוספת, חלק מהתושבים עדיין מורחקים מבתיהם

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/08/21 07:16 ט באלול התשפא

למעלה מ-20 אלף דונם נשרפו | חשש מהתפשטות נוספת
השריפה בהרי ירושלים, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

השריפה העצומה שהחלה שלשום בשעות הצהריים בהרי ירושלים התחזקה שוב בשעות הצהריים אתמול. נכון לשעות הבוקר, עדיין ישנם מספר מוקדי שריפות פעילים: בית מאיר, כסלון, איתנים והר איתן. עם אור ראשון מטוסי טייסת אלעד שבו לסייע במאמץ להשתלטות על הלהבות. עד כה נשרפו למעלה מ-20 אלף דונם, בשריפה שמאיימת להיות הגדולה ביותר. בכבאות והצלה מעריכים כי האירוע ימשך גם מחר.

נציב כבאות והצלה סיים לפני דקות אחדות הערכת מצב להמשך יום הלחימה. מאות מפקדים ולוחמים פעלו כל הלילה לכיבוי מוקדי אש בגזרות השונות בדגש על איתנים, ואדי צובה, הר איתן וגבעת יערים.  עם בוקר החלו 8 מטוסי כיבוי ומסוק חוזי בתקיפת מוקדי האש כדי לייצר קווי הגנה סביב היישובים. קיים חשש כי השריפה תתפשט שוב בשעות הצהריים עם התחזקות הרוחות, כפי שקרה אתמול. היום צפוי להשתתף לראשונה מטוס הרקולס במאמצי הכיבוי.


(מטוסי הכיבוי בפעולה).

בשעות הקרובות בהן מזג האוויר נוח והלחות גבוהה יעשה מאמץ כיבוי מרוכז  לכיבוי מוקדי אש פעילים בשואבה, בית מאיר, רמת רזיאל, איתנים, גבעת יערים, צובה והר איתן. מתחילת המערכה ביצעו מטוסי הכיבוי 400 גיחות מבצעיות להגנה ובלימת חזית האש. בשעה זאת לא נשקפת כל  סכנה ליישובים אך תושבי גבעת יערים, איתנים וצובה עדיין לא מורשים לחזור ליישובים.

במשטרה מעדכנים חסימות צירי תנועה, נכון לשעה זאת, כביש 395 חסום בשני הכיוונים בין אשתאול לצובה. ציבור הנהגים מתבקש להישמע להנחיות השוטרים ולבחור בדרכים חלופיות.

שמחי אמר בהערכת מצב מוקדם יותר כי השריפה בהרי ירושלים בסדר גודל של שריפת הענק בכרמל בשנת 2010. "נשרפו קרוב ל-20 אלף דונם של חורש, וכמה בתים בודדים עלו באש ללא פגיעות בנפש". בהמשך אמר כי הישג גדול הוא שאין נפגעים בנפש. בדבריו קבע שמחי כי השריפה העצומה לא פרצה מעצמה. "השריפה פרצה כתוצאה ממעשה ידי אדם. אם זו רשלנות או פזיזות, אם זה זדון או הצתה - אנחנו לא יודעים. נמשיך לחקור וברגע שיהיו ממצאים אנחנו נעביר אותם למי שצריך".

בחברת "מקורות" נערכה גם כן הערכת מצב, ולאחריה נמסר: "כרגע אין חשש למשק המים באזור ירושלים, הימשכות השריפות עשויה לצמצם ממחר אספקה למספר יישובים".

קרית יערים

קרית יערים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בסביבות השעה 22:30 הסתיימה הערכת מצב בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, בחפ"ק המשטרה אשר מרכז תוך השתתפות כלל נציגי גופי החירום וההצלה, המועצה האזורית, חברת חשמל, צה"ל ונוספים, את מאמצי הלחימה בשריפות המשתוללות במהלך היומיים האחרונים ביישובי מ.א מטה יהודה.  

בסיכומה של הערכת המצב, הודה מפקד מחוז ירושלים פעם נוספת לכלל הכוחות, והדגיש כי יש לשמר את המוכנות המבצעית והיערכות כלל הכוחות הפועלים להמשך המשימה בכלל היישובים ובדגש לבית החולים הסמוך, הדסה עין כרם. תורג'מן אמר: "יש לפעול להחזרת התושבים לבתיהם ביישובים שניתן לגביהם אישור לכך מהגורמים המוסמכים לכך".

גבעת יערים

גבעת יעריםצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מוקדם יותר, אמר מפקד מחוז ירושלים: "המאמצים המרכזיים שלפנינו הנם השלמת הפינוי ביישובים עין ראפה ועין נקובא, ומוכנות לכל התפתחות שתוביל אותנו ליישובים נוספים הסמוכים לנו". בהמשך אף ציין- "כרגע אנחנו במוכנות לכל התפתחות, ליישובים ולזירה הקריטית שבקרבתנו - בית החולים "עין כרם". סמוך לביה"ח ישנה היערכות של כלל הכוחות ועלינו לפעול תוך קשר רציף וסדור עם גורמי בית החולים".

שר החוץ יאיר לפיד פנה לעמיתו היווני ניקוס דנדיאס, בבקשה להיערך לסיוע אווירי בכיבוי השריפה וקיבל ממנו תשובה שיוון תסייע ככל שתוכל. בהתייעץ לפיד עם צוות המשרד העוסק בסיוע הבינלאומי הפועל מתוך חדר המצב של המשרד, שם מרכזים את הפניות ליוון, קפריסין, איטליה, צרפת ומדינות נוספות מאזורנו, תוך שיתוף פעולה עם המשרד לביטחון פנים

השריפה מאיימת על קרית יערים

השריפה בקרית יערים. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט, ערך היום הערכת מצב נוספת בעניין השריפה בהרי ירושלים. בנט הנחה את משרד הביטחון ואת צה"ל להמשיך לתת כל סיוע שיידרש למאמצי הכיבוי וההצלה. כמו כן, הנחה לבחון האם ישנן יכולות נוספות לחיל האוויר שניתן לרתום למאמץ ההשתלטות על האש.

בנוסף, הנחה רה"מ את השר לביטחון פנים עמר בר-לב, ביחד עם המטה לביטחון לאומי לבחון פניה לסיוע בינלאומי בכיבוי השריפות. 

גבעת יערים

גבעת יעריםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

קצב התקדמות האש מהיר ביותר. לאחר שהאש התקרבה לשואבה, משטרת ישראל פינתה תושבים מקו הבתים הראשון בישוב. בנוסף, השריפה חצתה אל תוך היישוב גבעת יערים שם לוחמי האש והמשטרה פינו את כלל התושבים. "לוחמי האש פועלים במקום, האש נמצאת בתוך היישוב. כוחות רבים נוספים בדרכם", מסרו בכיבוי והצלה. גם מקיבוץ צובא פונו כלל התושבים.

במקביל, החלו כוחות המשטרה יחד עם גורמי המועצה בפינוי מאות משפחות ביישובים עין ראפה ועין נקובא. חזית אש קיימת גם באזור בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" שפונה אתמול וממנו נעדרו שני מטופלים שאותרו מאוחר יותר. פריסה נוספת של לוחמי אש התחילה במושבים אורה ועמינדב. רב טפסר דדי שמחי להיערך לפינוי עין ראפה ועין נקובא.