זן הדלתא התפרצות הקורונה: בארצות הברית צפויים לאשר את החיסון של פייזר באופן סופי

ה-FDA האמריקאי צפוי לאשר את החיסון של פייזר באופן סופי עד החודש הבא, מה שיתרום לשיעור ההתחסנות העולמי. יחד עם זאת, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר מסביר כי החיסון לבדו לא מספיק במאבק נגד הנגיף

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/21 07:26 כו באב התשפא

התפרצות הקורונה: בארצות הברית צפויים לאשר את החיסון של פייזר באופן סופי
חיסון שלישי בקרוב? , צילום: shutterstock

העלייה בתחלואה הקורונה ממשיכה בגל הנוכחי עם מספרים ששוברים את השיא בכל פעם מחדש. בכלי תקשורת בארצות הברית מדווחים על כך שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) צפוי להעניק אישור סופי לחיסון הקורונה של פייזר עד החודש הבא. גורמי מקצוע מקווים כי הענקת האישור הסופי לחיסון, לאחר אישור החירום שניתן לו בסוף השנה שעברה, יהווה זרז נוסף בהתחסנות האוכלוסייה ויגרום להעלאת שיעור המתחסנים העולמי, מה שיתרום להתמודדות במאבק מול זן הדלתא שמוסיף להתפשט ברחבי העולם. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי הוא צופה שהחיסון יאושר באופן מלא בתקופה הקרובה. 

"החיסון לא נותן לנו את ההגנה שציפינו לה", אמר מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב. "הוא הולך ונשחק על ציר הזמן. החיסון ככלי אחד לא מספיק, וזה הדבר המרכזי - אין לנו אפשרות לנצח את המגפה עם אמצעי אחד. טעינו, הייתי בטוח שהחיסונים יתנו לנו הגנה טובה לאורך זמן. חשבנו שהגענו לחיסוניות עדר באוכלוסייה. לגיטימי לטעות מול הקורונה, וצריך לתקן". 

קבינט הקורונה בהובלת ראש הממשלה, נפתלי בנט, התכנס אמש (ג') והוחלט לקבל את כלל ההגבלות שמשרד הבריאות המליץ עליהן. בראשן הרחבת התו הירוק, כך שכל התקהלות גם מתחת ל-100 איש, ידרשו לעמוד בסטנדרטים ללא הבדלי גיל. 

ההגבלות יכנסו לתוקפן החל מיום ו', 20 באוגוסט 2021, י"ב באלול תשפ"א, לטובת השלמת הקמת מערך הבדיקות המהירות. ההגבלות כוללות: 

  1. הרחבת מתווה "התו הירוק" גם למקומות בהם ישנה התקהלות בת פחות מ-100 אנשים, ולכל הגילאים 
  2. חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים בהם ישנה התקהלות בת 100 אנשים ויותר.
  3. העברת משרדי הממשלה (ובהתאמה ככל הניתן המגזר הציבורי כוחו) למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד, כאשר מנכ"ל המשרד רשאי לבצע התאמות במקרים חריגים.
  4. המלצה למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.
  5. חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת לגיל 12 או בחסר ישע אשר התגלה כמאומת.
  6. הגברת האכיפה על מפרי בידוד ועטיית מסכות.
  7. כניסה ויציאה מן הארץ:
  • מדינות אדומות – איסור טיסה גורף, למעט מקרים שיאושרו ע"י ועדת חריגים.
  • מדינות כתומות – תורחב רשימת המדינות כך שייכללו בה מרבית מדינות העולם, וחזרה מהן תחייב בידוד, הן למחוסנים והן למחלימים.
  • מדינות ירוקות – תוגדר רשימה מצומצמת ביותר של מדינות ירוקות, אשר החזרה מהן תחייב בידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.

8. קריאה לציבור להבין את תמונת המצב, ולכן: להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית.
9. קריאה מיוחדת לבני 60 ומעלה להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור.

במהלך הדיון, ראש הממשלה המשיך בקו שהוביל: להפעיל את כל סוגי הפעולות לבלימת המגפה, שאינן מקשות על הכלכלה, ובמקביל לחסן במהירות האפשרית את הפגיעים (בני 60 ומעלה) ואת הצעירים שלא התחסנו. לפי בנט, אם קצב ההתחסנות יהיה מהיר מספיק, לא נגיע לסף אי הספיקה - משמע המטרה הושגה. מנגד הוא טוען כי במידה ולא - נלך לצעדים רחבים יותר ולהגבלות חמורות יותר, כלומר - הכל תלוי בנתונים ובאפקט של הצעדים בשטח.

שרת הפנים, איילת שקד מסכימה כי ההגבלות תלויות בקצב ההתחסנות, אך הביעה עמדה מחמירה יותר. "אם לא נצליח לחסן מיליון איש תוך שבוע - יש ללכת לסגר, ולא להמתין לספטמבר" טענה שקד במהלך הדיונים. מולה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון לא ממהרת להחמרות בדברים הנמצאים תחת אחריותה: "כפי שסוכם עם שר הבריאות, שנת הלימודים תפתח כסדרה. מערכת החינוך תהיה האחרונה לנקוט בצעדים שיפגעו ברצף הלמידה ובמענים הרגשיים שהיא מחוייבת לתת ל-2.4 מיליון תלמידות ותלמידים בארץ".