תקיפה נוספת? 4 ספינות סחר איבדו שליטה על ההגאים באיחוד האמירויות

הספינות ששטו בסמוך לחופי האי פוג'ירה דיווחו כי הן איבדו שליטה מסיבה שאינה ידועה. גם כאן קיים חשד כי מי שעומדים מאחורי התקלות הם גורמים איראניים. ההודעה מגיעה ימים אחדים מתקיפת המכלית סמוך למקום

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/21 17:29 כה באב התשפא

4 ספינות סחר איבדו שליטה על ההגאים באיחוד האמירויות
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

פחות משבוע חלף מאז הותקפה מכלית הנפט "מרסר סטריט", בתקיפה נהרגו שני אנשי צוות בריטי ורומני והיא בבעלותו של איש העסקים הישראלי אייל עופר. היום (ג') הוציא שירות הסחר הימי של בריטניה, הודעה כי על האוניות השוכנות לחופי האי פוג'ירה לנקוט במשנה זהירות. ההודעה הגיעה לאחר שמקור שלישי דיווח כי באזור התקיימה תקרית נגד לא פחות מארבע ספינות.

לפי הדיווחים מMarineTraffic, אתר המעקב אחר ספינות, ארבע מהספינות הנמצאות סמוך לאיחוד האמירויות איבדו את השליטה על ההגאים. טרם ידוע האם מדובר בחטיפה או סיבה אחרת, אך גם הפעם החשד הוא כי האיראנים עומדים מאחורי התקרית. הספינות שידוע כי נפגעו הן "קווין אמת'ה", "גולדן בריליאנט", "ג'אג פוג'ה" ו-"אביס", כלל הספינות הללו אינן מסוגלות לשלוט במערכת ההיגוי. באיראן מיהרו להוציא הודעת הכחשה כי הן אלו שעומדות מאחורי התקיפות.

התזמון של התקרית בנוסף לקרבה הפיזית היחסית בין שני האירועים, מעוררת חשש כי גם הפעם מדובר בתקיפה איראנית נגד מדינות המערב. בישראל, בממלכה המאוחדת וגם בארצות הברית מאשימים כולם את הרפובליקה האיסלאמית בתקיפה הקודמת. מזכיר המדינה האמריקני, טוני בלינקן, הצהיר כי וושינגטון בטוחה שאיראן היא האחראית לתקיפת כלי השיט, ושר החוץ הבריטי דומיניק ראב טען כי מדובר ב"הפרה ברורה של החוק הבינלאומי על ידי המשטר האיראני".   

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה, נפתלי בנט, ביקר בפיקוד הצפון, יחד עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. "מיד אחרי התקיפה האיראנית של הספינה, שיתפנו את המודיעין שלנו עם ידידינו בארצות הברית, בבריטניה ובמקומות אחרים", אמר ראש הממשלה במצפה רצועת הביטחון, "לאף אחד אין ספק מי עומד מאחורי האירוע, אבל אנחנו סיפקנו גם ראיות קשיחות ליתר ביטחון". עוד אמר: "בנושא הספינה ובנושא האיראני בכלל: אנחנו פועלים לרתום את העולם, אבל במקביל, יודעים גם לפעול לבד. איראן יודעת כבר את המחיר שאנחנו גובים, כשמישהו מאיים על ביטחוננו. האיראנים צריכים להבין שאי אפשר לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון. הדבר הזה נגמר".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן