מחדל הקורונה סיכום יום: פוליטיקאים נגד בידוד לכל השבים מחו"ל, חיסוני מודרנה נכנסים לשימוש ונתניהו מתערב

הקורונה ממשיכה להתפשט, שרי הממשלה מעדיפים שלא להכיל את חובת הבידוד על כלל השבים מחו"ל בטענה שהדבר אינו מוצדק, ושר הבריאות מרגיע את ההורים: "מעבר לבדיקות מהירות יאפשר לפתוח את הלימודים כסדרם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/07/21 22:53 יב באב התשפא

סיכום יום: פוליטיקאים נגד בידוד לכל השבים מחו"ל, חיסוני מודרנה נכנסים לשימוש ונתניהו מתערב
זן הדלתא ממשיך להתפשט, צילום: Miriam Alster/FLASH90

משרד הבריאות עדכן הערב (ד') את נתוני הקורונה, מהם עולה כי ביממה האחרונה, עד לשעה 19:00, אומתו לנגיף 1,410 בני אדם נוספים, שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 1.77%. בבתי החולים מאושפזים 114 חולים, מהם 68 במצב קשה, 18 קריטיים ועוד 12 מונשמים. בישראל ישנם 9,134 חולים פעילים, ועד כה מתו מהנגיף 6,454 ישראלים. 

על פי מודל הרמזור, בישראל יש היום 7 ישובים בצבע האדום: קרני שומרון, שבי ציון, ניר יפה, גבעות בר, בית יצחק – שער חפר, פתח תקוה - 9 ונתניה – מזרח העיר. בנוסף, ישנם 18 ישובים כתומים ועוד 97 צהובים.

זן הדלתא: רשימת המדינות בהן נדבקו הישראלים

זן הדלתא של נגיף הקורונה התפרץ בארץ לאחר שהגיע מחו"ל ויצר מאות שרשראות הדבקה. משרד הבריאות פרסם היום כי 150 מאומתים מתוך סך המאומתים שנמצאו אתמול חזרו מחו"ל. יוון מובילה את הרשימה עם כ-35 חולים ששבו מהמדינה, אחריה ארצות הברית וקפריסין עם 15 חולים כל אחת, 12 מטורקיה, 10 מגאורגיה, 5 מבריטניה, 4 מאיטליה, 3 מגרמניה ובולגריה ושניים מפרו, צרפת, הונגריה, הולנד, טנזניה, אוקראינה ומצרים.

נתב"ג

נתב"ג. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

נתון מדאיג במיוחד הוא שמתוך מאה וחמישים החולים כ-118 היו מחוסנים טרם שנדבקו. כמו כן, רק 20 מהנדבקים שבו ממדינות שנחשבות ברמת סיכון מרבית או שיש עליהן אזהרה חמורה להידבקות נמצאו חיוביים לנגיף, מה שמחזק את הסכנה להדבקות גם בטיסה למדינה שאינה ברשימה.

בלחץ הפוליטיקאים: לא כל השבים מחו"ל יחויבו בבידוד

קבינט הקורונה צפוי להתכנס מחר בשעה 13:00 לאחר תשעה ימים בהם השרים לא התכנסו, כשברקע מספר המאומתים ביממה ממשיך לטפס ולהכפיל את עצמו בכל עשרה ימים. השרים יתכנסו מחר בתל אביב בזמן שנתב"ג ממשיך להיות פתוח ופרוץ לזן הדלתא. 

מחלוקת משמעותית ביותר ישנה בין גורמי המקצוע במשרד הבריאות לבין חברי הקבינט. מרבית השרים חושבים כי החלטה לחייב בבידוד את כלל השבים מחו"ל איננה צודקת. קו המחשבה של משרד המשפטים הוא שהחלטה מהסוג הזה תתקשה לקבל אישור משפטי כי היא גורפת מדי ואינה מידתית. 

שר הבריאות: "המעבר לבדיקות מהירות יאפשר לפתוח את שנת הלימודים כסדרה"

לקראת הדיון בקבינט הקורונה שצפוי להתכנס מחר לאחר תשעה ימים בהם השרים לא התכנסו, וברקע העליה המתמשכת במספר חולי הקורונה, ערך היום (ד') שר הבריאות ניצן הורוביץ תדריך עיתונאים ודיבר על מספר עניינים הקשורים לקורונה. הורוביץ הדגיש כי מערכת הבריאות פועלת לפתיחת שנת הלימודים כרגיל, ואמר כי "אנחנו נערכים לפתוח אותה כסדרה - זו מטרתנו".

שר הבריאות הורוביץ

שר הבריאות הורוביץצילום: flash90

הורוביץ הסביר בהמשך כיצד: "יותר בדיקות פחות הגבלות. נקים מערך בדיקות שיאפשר לכולם להיבדק על חשבון המדינה". הורוביץ הוסיף כי "מתחילת הקורונה מדברים על בדיקות מהירות, כשנכנסתי לא הבנתי איך הדבר לא קרה עדיין, ואכן בשבוע הבא תהיה פריסה של עמדות בדיקת מהירות, שיופעלו ע"י מד"א וחברות אחרות, ובמקביל ניתן יהיה לרכוש בבתי המרקחת ערכות לבדיקה עצמית".

החל מהראשון לאוגוסט: בני 18 ומעלה יקבלו חיסון של מודרנה

קופות החולים עודכנו היום על ידי משרד הבריאות כי ב-1 באוגוסט כל בני ה-18 ומעלה שיגיעו לקבל מנת חיסון ראשונה - יקבלו את החיסון של חברת מודרנה. במסמך נכתב כי עד להודעה חדשה, חיסוני פייזר יוענקו רק לאלה שכבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה או לגילי 12-18.

נתניהו שוחח עם מנכ"ל פייזר: "קורא לממשלה להביא את החיסון השלישי"

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, עדכן הערב כי בימים האחרונים שוחח פעמיים עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, ומספר מומחים נוספים. נתניהו שקיים את השיחות ללא ידיעת ראש הממשלה נפתלי בנט, קרא לממשלת ישראל "להביא מיד את החיסון השלישי לישראל כי אין דרך אחרת להציל חיים ולהשאיר את הכלכלה פתוחה". 

"הגעתי למסקנה", אמר נתניהו, "שמדינת ישראל חייבת להזמין מיד מיליוני חיסונים והיא חייבת להתחיל מיד לתת את החיסון השלישי לאוכלוסייה הבוגרת. זאת האוכלוסייה שמעל גיל 50 היא בסיכון לתחלואה קשה, לאובדן חיים. לתת את החיסון השלישי לא ל-200 אלף אלא ל-2 מיליון. זאת הדרך היחידה להגן על האוכולוסייה, הדרך היחידה לשמר את ההצלחה הגדולה שהשגנו בהוצאת ישראל ראשונה בעולם מהקורונה".

נתניהו הוסיף ואמר כי "בלי החיסון השלישי אין דרך אפקטיבית להציל חיים ולשמור על כלכלה פתוחה וצומחת. לכן אני קורא לממשלה, תפעלו מיד ותביאו את החיסון השלישי לאזרחי ישראל כבר עכשיו. תחסנו 2 מיליון אזרחים בימים הקרובים, 200 אלף ביום, עשינו את זה, זה אפשרי וזה עובד".

לסיום אמר ראש האופוזיציה כי כל יום שעובר מסכן את החיים והבריאות של אזרחי ישראל. "לכן אני אומר לממשלה, תפסיקו להתמהמה".