"עיוות הלכתי" ראש ישיבת 'היכל אליהו': איסור אוננות יצא מפרופורציה

הרב שאול דוד בוצ'קו מהישיבה בכוכב יעקב, פרסם מאמר הלכתי בנוגע לאיסור אוננות, בו הוא ביקש לסייע לבני הנוער המתמודדים והבהיר: אוננות זה טבע האדם - "חטאים שבין אדם לחברו חמורים יותר"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/07/21 16:50 יב באב התשפא

ראש ישיבת 'היכל אליהו': איסור אוננות יצא מפרופורציה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הרב שאול דוד בּוֹצ'קוֹ, ראש ישיבת ההסדר 'היכל אליהו' בכוכב יעקב, הוציא קובץ הלכתי בו הוא עוסק באיסור האוננות, דרך פסיקות הראשונים והאחרונים, ועד לחלק האחרון בו הוא מסביר כי יש להדריך צעירים שעוברים על איסור זה.

בתחילת המאמר מציין הרב בוצ'קו את חומרת האוננות שמתוארת רבות בספרות חז"ל: "לצערי ראיתי בספרים רבים, שהגדילו והאדירו חומרת עוון זה בכל מיני דרכים, ואינם מוסיפים למתבגרים המתמודדים כל תועלת מלבד יצירת רגשות אשמה. עד שרב הקלקול היוצא מדבריהם על תועלתם אם בכלל מועילים. כי דומה בעיני המתבגרים, שאיבדו כל חלקה טובה בעולמם, מאחר וכושלים בעבירה החמורה ביותר שוב ושוב".

"מחשבה זו גורמת להשלכת עול תורה ומצוות אחר גוום, בסברם, כי אין סיבה להתאמץ בשמירת שאר המצוות", אמר ראש הישיבה בכוכב יעקב והסביר כי, "עובדה זו הביאה אותי להכיר בצורך הקיים להסביר את מקומה של מצוה זו במערכת הכללית של מצוות התורה, ולסייע ביד המתמודדים בעניין, להיות להם למשיב נפש. לצורך כך נעיין במקורות, מהם ניווכח מהו האיסור. וגם נייעץ כיצד יש לגשת, בשאלה זו, אל המתבגרים המתמודדים".

במהלך הקובץ סקר הרב בוצ'קו את פסיקותיהם של הסמ"ג, הסמ"ק, בעלי התוספות, הרמב"ן, הריטב"א, הרשב"א, הרמב"ם ולבסוף את פסיקת השולחן ערוך. לאחר מכן תיאר הרב את הביטויים החריפים של חז"ל בנוגע לאיסור אוננות, והסביר מדוע השתמשו בלשון כה קשה. 

לבסוף נגע הרב בסוגיה החשובה והמעשית, כיצד הורים ומחנכים צריכים להדריך ולדבר על נושא זה עם בני הנוער שמתמודדים עם סוגיה זו. הרב בוצ'קו אומר כי "צריך להסביר להם, שכאשר זה קורה להם, לא יביטו על עצמם כ'רשעים', ואין להם להתמלא ברגשות אשם, כי זה טבע האדם, והדבר מעיד שבעזרת השם יוכלו להתחתן ולהקים משפחה. אדרבה, השתדלותם לחיות חיי תורה, ביושר ובעשיית טוב, הם החיים האהובים על ה', והם ממש צדיקים. עוד אני מורה להמעיט בדיבור על גופו של איסור, כי המיקוד בזה עלול לגרום דווקא את ריבוי אוננות, כי זה מביא הרהור המביא למעשה. לכן אני מבקש מכל הקורא מאמר זה, שאחר לימודו לא ישוב לקרותו, אלא יזכור את עיקרי הדברים המוסברים בו.

לסיום ציין הרב, שברור כי החטאים שבין אדם לחברו חמורים יותר מעבירת מוציא זרע לבטלה, וכפי שמפורש בגמרא: "דא מר רבי לוי, קשה עונשין של מדות יותר מעונשין של עריות". לכן איפוא , מוטל על חונכי הנוער ומדריכיו להדגיש להם יותר מכל, את החינוך ליושר. כי ההעדפה להדגיש איסור זה, שהוא יחסית קל, נוצר מעיוות עולם ערכי היהדות, ומסכן את בני הנוער הרציניים, שמאמינים באמת ובתמים לאיומים ולהפחדות הנלחשים באוזניהם, עד שלבסוף מתייאשים מעתידם הרוחני". 

הרב בוצ'קו ציין ואמר כי, "דבר ברור הוא שנאמנות צעירים יקרים אלה נתונה לתורה, מה שכמובן מונע מהם את האפשרות לקיים חיי אישות, ולכן יש לדונם כאנוסים". בעקבות כל הורה הרב להרבות בפעילויות העשרה כמו מוסיקה, התנדבויות, ספורט כי, "בדרך זו, יופנה זמנם ומרצם לדברים חיוביים, ויסייע במיעוט האוננות ככל האפשר".


לקריאת המאמר המלא של הרב בוצ'קו:


להורדת הקובץ