הרב שמואל אליהו: הסכם קדם נישואין - "דוחף אנשים לגירושין"

רבנים בכירים מהציונות הדתית יוצאים נגד הארגונים הדתיים הליברליים שמקדמים הסכמי קדם נישואין. הרבנים אליהו ואליעזר איגרא קוראים לציבור שלא להשתמש בהסכמים אלו: "אין להם תועלת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/21 16:44 יא באב התשפא

הרב שמואל אליהו: הסכם קדם נישואין - "דוחף אנשים לגירושין"
הרב שמואל אליהו, צילום: רוני חי

בעוד ימים ספורים נציין את ט"ו באב ושיא עונת החתונות, כאשר אחד הנושאים שיצופו בשנית הוא הסכם קדם הנישואין שמקודם בידי ארגונים ורבנים המשתייכים לזרם הליברלי. כעת, יוצאים רבנים בכירים מקרב הציונות הדתית נגד אותם גופים וטוענים כי ההסכמים האלה רק מעודדים גירושין.

הרבנים מסבירים כי מדובר בהמצאות שעושות נזק במקום שאין צורך לגעת. הרב שמואל אליהו אמר: "כשאתה רואה את הסכמי קדם הנישואין, אתה מבין שהם דוחפים את האנשים לגירושין. זה נכון שיש בודדי בודדים שמעגנים את נשותיהן אבל זה לא מגיע אפילו לעשירית האחוז ובגלל זה לא צריכים לעודד את כולם להתגרש", אמר  רבה של צפת והבהיר: "אנחנו בעד הכתובה שהחזיקה מעמד אלפי שנים וניצחה ולא בעד הסכמים חדשים שאתה לא יודע מה אחריתם. אז החכם בעיניו בראשו לדעת להמשיך בדרך אבותינו לנצח".

גם הרב אליעזר איגרא, דיין בבית דין הגדול שהתמודד בעבר לרבנות הראשית מטעם הציונות הדתית מחזק את דברי הרב אליהו: "הנושא תופס מקום מרכזי הרבה יותר ממה שהיה צריך לתפוס בציבוריות. במדינה שלנו לא תמיד הכל בפרופורציות המתאימות, לפעמים חוסר פרופורציה הוא דבר מאוד לא טוב, דוגמה מהזמן האחרון: מה שקרה בערים המעורבות, לוד רמלה ויפו. כביכול פוגרום שעשו היהודים בערבים. זה לא היה אפילו אחד מאלף ממה שקרה, הפוקוס היה כאילו ישנה השוואה". 

"כל שנה מתחתנים כ-33,000 זוגות, ומתגרשים 11,000 זוגות, כשליש. בסיכום של כמה שנים יש מעט מאוד מסורבות גט ביחס למתגרשים", אמר הרב איגרא והדגים לפי עניין אקטואלי - קורונה: "נותנים חיסון כי יש קורונה, אבל לא מתחילים לתת חיסון לכל המדינה על מחלה נדירה שיש למישהו, ישנם חיסונים שנותנים רק למי שנוסע לאזורים מסויימים בחו"ל. יש בעיה שלפעמים אחד מבני הזוג לא רוצה להתגרש, וחכמי חלם חשבו בו נעשה הסכם קדם נישואין. בתקשורת נשמע שיש הרבה נשים שלא מקבלות את הגט". 

הרב איגרא התייחס למספר העגונות וטען כי המספרים של העגונות המגיע לבתי הדין לא משקרים: "כל תיק של מסורב גט מגיע לנשיא בית דין והמספריים הם אפסיים. כל זאת מעבר לשאלה ההלכתית האם גט כזה מועיל או לא.  זה לא עוזר, אין לזה טעם. למעשה הוא עורבא פרח, אין לזה שום משמעות, השינויים האלו לא מעשיים, אין להם תועלת".

פנינו לארגון רבני צהר אך טרם נמסרה.