השער ב'הארץ' שגרר ביקורת, התירוצים וההתנצלות| עמוס שוקן בראיון מיוחד לכיפה

שער עיתון הארץ הבוקר עורר סערה, כאשר הוצגו בקולאז' כל תמונות הילדים שנהרגו בעזה ומתוכו נעדרו הילדים הישראלים שנהרגו, בראיון לחדשות כיפה אומר שוקן גיליתי על זה רק הבוקר, "פרסמנו על הילד שנהרג בזמן אמת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/21 12:31 טז בסיון התשפא

השער ב'הארץ' שגרר ביקורת, התירוצים וההתנצלות| עמוס שוקן בראיון מיוחד לכיפה
עמוס שוקן, מו"ל הארץ, צילום: פלאש 90, אמיר לוי

סערת רשת התחוללה הבוקר כאשר נחשף שער עיתון הארץ בו הוצגו 67 הילדים שנהרגו בעזה, תחת הכותרת "67 ילדים נהרגו בעזה. זה מחיר  המלחמה", קוראים אשר ראו את השער, זעמו על כך שבעיתון בחרו שלא לציין גם את הילדים הישראלים שנהרגו בעימות בהם עידו אביגל ז"ל, ולא כללו אותם גם ב"מחיר המלחמה" ובמה שקורה לילדים במלחמה. 

השער שהחל לעורר הדים ברחבי העולם, ושותף בחשבון האינסטגרם של ערוץ אל ג'זירה, שם בחרו להעלות צילום של תמונת השער וכתבו "בתוך 11 יום הייתה רצועת עזה עדה למעשי טבח שביצע צה"ל, שהביא להוצאתם של 19 משפחות פלסטיניות שלמות מהמרשם האזרחי, כולל משפחות אלקולק, אבו אל-אווף, אל-תנאני, אל-חדידי ו אבו חטב, בין החללים 67 ילדים"

הארץ בדף האינסטגרם של אלגז

הארץ בדף האינסטגרם של אלגז'ירהצילום: צילומסך


בראיון לחדשות כיפה הבוקר, מסביר עמוס שוקן כי את הכתבה הם לקחו מהניו יורק טיימס והיא פורסמה גם בארה"ב, כמו כן , דוחה שוקן את הטענות על התעלמות מההרוגים הישראלים שכן לטענתו הם מצויינים בכתבה עצמה, וכי עיתון הארץ עדכן על מותם בזמן אמת.

פרסמתם הבוקר שער המציין את הילדים שנהרגו בעימות האחרון, אתה לא חושב שפספסתם איזה ילד?

לא פספסנו הם מוזכרים בכתבה

לא היה צורך לשים גם את הילד הישראלי?

כשזה קרה בזמן אמת בישראל פרסמנו על הילד שנהרג

זו היתה החלטה שלך לשים את השער הזה?

זו לא היתה החלטה שלי, מהרדיו של יערה זרד טלפנו הבוקר (גלי ישראל מ"כ), ואמרו לי על הכותרת הראשית, לא ראיתי את העיתון עד אז, לא התייעצו איתי על זה . אני מניח שהתייעצו עם אלוף בן שנמצא באנגליה.

איך אתה חושב שישראל צריכה להגיב בעימות מול חמאס? 

האסטרטגיה של ההפצצות גורמת נזק לישראל, מלבד שהיא גורמת נזק לכל הילדים האלה למשפחות ולנשים שנהרגו, מנגד, היא לא מביאה שום תועלת לישראל והאסטרטגיה היתה צריכה להיות של הגנה שבה ישראל מאוד הצליחה עד היום. והיה צריך להשקיע בזה יותר כדי למנוע את 10 ההרוגים הישראלים, ולא היה צריך להפציץ.

אז איך אתה מגיב לירי לשטח ישראל, לא להפציץ ולא להגיב?

אתה מגיב בזה שאתה עושה יחסי ציבור, אני יודע שאם אני אפציץ אני אהרוג חפים מפשע אני לא רוצה לעשות את זה,  לדעתי זה היה מוריד את מפלס הטילים כי הם הרי הגיבו על מה שאנחנו עשינו וזה היה מביך אותם דבר כזה, והם היו יורדים יותר מהתגובה שלהם.

החמאס ניצח את ישראל לדעתי, הוא הראה יכולות שלא היו לו פעם וישראל ניראת גרוע, זאת כתבה שלקחנו מהניו יורק טיימס באמריקה, היא הופיעה עם כל הצילומים ושם הם נתנו בכתבה את שני הילדים שנהרגו, אנחנו נתנו את זה בזמן אמיתי בהארץ (את ההרוגים הישראלים). נתניהו הקריב את מעמדה של ישראל בארצות הברית שזה עכשיו נושא מאוד רגיש. האמריקאים יראו שהמטוסים שהם נותנים לנו מחסלים ילדים.

מה לדעתך היה צריך לעשות?

היה צריך לדחות את הפעילות של חיל האוויר די זמן, ולהתגונן. צריך לשפר את ההגנה של ישראל, הנצחון האמיתי במלחמה הוא הניצחון ההגנתי, אמנם היו לנו הרוגים אמנם במספר מאוד זעום

אבל כל הרוג הוא עולם ומלואו

כן, גם אלה שנהרגו בעזה. 

האם אתה חושב שישראל אשמה בעימות האחרון?

המלחמה פרצה בגלל כל מיני דברים שישראל עשתה - הרימונים באל אקצה, בגלל שער שכם, בגלל שייח ג'ארח, עלינו להם על העצבים בצורה יהירה ונתנו לחמאס הזדמנות להראות שהוא זה שדואג לעם הפלסטיני ולקחת הובלה בקרב הפלסטינים על חשבון אבו מאזן.

יש לנו את הכותל המערבי וזה בסדר. אבל יש את העמוד השבועי במקור ראשון על הר הבית וצודק ראאד סלאח שמסגד אל אקצא בסכנה. יש אנשים שעובדים על בית המקדש השלישי. אנשים מממשים את זה!, וזה מסוג האנשים שהצליחו הצלחה גדולה במפעל ההתנחלויות.

לישראל לא צריכה להיות שום זיקה להר הבית ?

אני לא אומר, אבל זה דבר משני כרגע, יש כותל מערבי וזה בסדר, יש הסכם עם ירדן ואנחנו מפרים אותו, זה לא סתם מה שקורה. בוא נהיה רציניים הציונות היא פרויקט מדיני היא לא פרויקט צבאי, אנשים מסוף המאה ה 19 קידמו את הרעיון הזה וקיבלו את הצהרת בלפור, קיבלו את החלטת האו"ם על הקמת שתי מדינות, וכשעשינו שלום עם מצרים ויתרנו להם על סיני שהיתה שלהם, ולא היתה שלנו בתכנית החלוקה. החלטת האום קבעה שבאזורים שההתנחלויות התפרעו ונכנסו לשם זה חלק מהמדינה הפלסטינית. ישראל לא יכולה להתנחל, זה מנוגד לאמנת ג'נבה, היא לא יכולה להתנחל בשטחים האלה ולעשות בהם כבתוך שלה, היתה החלטה במועצת הביטחון בסוף 2016 שקבעה שכל התיישבות ישראלית אזרחית מחוץ לקו הירוק היא בלתי חוקית, שזה באמת לפי מפת החלוקה.

אבל בסופו של דבר, הם לא קיבלו את תכנית החלוקה ובגלל זה אין להם מדינה

נכון, וזה יעלה להם במחיר זכות השיבה, צריך לפצות אותם על הרכוש שלקחנו בתמורה ולפחות של אלה שלא פעלו נגדנו והיו רבים כאלה.  הדרך לפטור את הבעיה היא בכל זאת לנהל משא ומתן.  אנחנו רוצים גישה להר הבית בהחלט אנחנו רוצים, ואת כל הדבר הזה אנחנו רוצים להביא לדיון משותף להסכם.
תכנית האו"ם השטח של המקומות הקדושים בירושלים הוא שטח לבן הוא לא בצבע של המדינה היהודית ולא בצבע של המדינה הערבית הוא כאילו איזור בין לאומי שצריך לקבוע את גורלו לכן כל השגרירויות היו בתל אביב ולא הגיעו לירושלים.  

מאוחר יותר התנצל עמוס שוקן על השמטת הילדים ההרוגים מישראל בכתבה, ובציוץ שפירסם בטוויטר, אמר כי "הורדת 2 הילדים הישראלים שנהרגו במלחמה מן הכתבה של הניו יורק טיימס היא טעות קשה של עורך שנימק את זה שדיווחנו על המקרים שלהם בהרחבה ובזמן אמיתי", יחד עם זאת  הוא מוסיף "יחד עם זאת הוא פגע בצורה שהניו יורק טיימס הציג את מה שקרה במלחמה לילדים, משני הצדדים" שוקן סיים בכך שהוא מתנצל בפני הקוראים, והבטיח לתקן את הטקסט במהדורה הדיגיטלית.