שוברות את הסטיגמה: לוחמות לא נושרות יותר מלוחמים

אחת הטענות המרכזיות של המתנגדים לשירותן של נשים כלוחמות היא שלבסוף הן נושרות והופכות לעורפיות, נתוני צה"ל חושפים כי שיעורי הנשירה של נשים מיחידות לוחמות במהלך ההכשרה זהים לאלה של גברים באותם תפקידים, ולעיתים אף נמוכים מהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/21 07:59 כג באייר התשפא

שוברות את הסטיגמה:  לוחמות לא נושרות יותר מלוחמים
למצולמות אין קשר לנאמר, צילום: פלאש 90

נתוני צה"ל נחשפים:  שיעור הנושרות מהכשרה קרבית זהה לזה בקרב לוחמים, ולעיתים נמוך ממנו. האבסורד: למרות השיח הציבורי - לצה"ל אין מידע על היקף פציעת לוחמות.

שיעורי הנשירה של נשים מיחידות לוחמות במהלך ההכשרה זהים לאלה של גברים באותם תפקידים, ולעיתים אף נמוכים מהם. כך עולה מנתוני צה"ל שנחשפים לבקשת העיתון "ישראל היום".

אחת הטענות המרכזיות של המתנגדים לשירותן של נשים כלוחמות היא כי שיעור הפציעות שלהן כתוצאה מההכשרה ומהפעילות המבצעית הוא גבוה. רבות מהלוחמות, נטען לאורך שנים, מתגייסות לתפקידים אלו - אך לבסוף נושרות והופכות לחיילות עורפיות.

אלא שטענה זו היתה נכונה רק בעבר. מהנתונים שמסר צה"ל עולה כי ב־2013 עמדה הנשירה מיחידות החי"ר הקל, חיל התותחנים, חיל האיסוף הקרבי, ההגנה האווירית ופיקוד העורף על 25%. המשמעות היא שבאותה שנה אחת מכל ארבע לוחמות שהתגייסה לשירות קרבי, נשרה בתקופת ההכשרה ועברה לתפקיד עורפי.

בצה"ל הבינו את הבעיה, ולפני כמה שנים גיבשו תוכניות אימונים חדשות, שהורידו באופן משמעותי את היקף הפציעות בקרב נשים, וכתוצאה מכך גם את שיעורי הנשירה מיחידות לוחמות. כך, כבר ב־2014 נרשמה צניחה במספר הלוחמות שנשרו בתקופת ההכשרה, ל־15%. ב־2018, השנה האחרונה שעליה סיפקו בצה"ל נתונים מלאים, נרשמה נשירה של 16% בקרב הלוחמות במהלך ההכשרה.

למעשה, הנתונים בשנים האחרונות בנוגע לנשירה בקרב נשים זהים לאלו של הגברים בתפקידי לחימה. כך, ב־2016 נרשם שיעור נשירה של 12% בקרב נשים וגברים כאחד. ב־2017 ירד מעט שיעור הנשירה ל־11%, ואילו ב־2018 נרשם גם כן שיעור זהה של 16% לנשים ולגברים.

שיעורי הנשירה מלוחמה לפי שנים
שנת הגיוס נשירת לוחמות נשירת לוחמים
2016 12% 12%
2017 11% 11%
2018 16% 16%
לוחמת בצה"ל. אילוסטרציה

לוחמת בצה"ל. אילוסטרציהצילום: פלאש 90. אביר סולטן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן