"חזר ממירון, הלך לישון ולא קם": קטע מצמרר נמצא בסידור התפילה של יונתן חברוני ז"ל

חברוני הוא אחד מההרוגים באסון במירון, חבריו מספרים כי הוא כלל לא תכנן לנסוע אלא שכמה דקות לפני הנסיעה הוא חזר בו ונכנס רק בגלל מקום שהתפנה. סיפורו המצמרר ממשיך כאשר בסידור תפילתו נחשף כי התפלל עבור אדם שהגיע למירון אך ביום למחרת החזיר את נשמתו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/05/21 13:33 כ באייר התשפא

"חזר ממירון, הלך לישון ולא קם": קטע מצמרר נמצא בסידור התפילה של יונתן חברוני ז"ל
יונתן חברוני ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

האסון במירון: 22 הלוויות של הרוגי האסון הכבד בהר מירון נערכו הלילה, מתוך 45 האנשים והילדים שנהרגו בו. בין ההרוגים היה יונתן חברוני  בן 22, תושב פתח תקווה, תלמיד ישיבה בבית המדרש בגבעת שמואל. חברוני הובא למנוחות ביום שישי האחרון כשעתיים בלבד לפני כניסת השבת, הותיר אחריו אישה וילדים.  

חבריו לישיבה סיפרו לחדשות כיפה את השתלשלות האירועים באותו ערב נורא: "לפני שבוע החלטנו להוציא אוטובוס מגבעת שמואל למירון, נרשמו 45 אנשים ויונתן בכלל לא תכנן לבוא".  עוד הוסיפו: "בשעות הערב כמה דקות לפני הנסיעה, הוא הודיע שכן מעוניין להצטרף לנסיעה והצלחנו להכניס אותו רק בגלל שהתפנה מקום".

"יצאנו לדרך עם אווירה מרוממת של שירים ודברי תורה, הערב החל בשמחה מאוד גדולה. יונתן אמר לנו לפני שירדנו שכל החברים מגבעת שמואל הולכים יחד" ,סיפר א' שארגן את היציאה באותו הערב. "אבל המציאות במירון לא מאפשרת את זה החבורה התפזרה לכמה מקומות, אבל קבענו להיפגש חזרה בשעה 3 בלילה לנסיעה חזרה. התפצלנו, אני הלכתי עם הילדים לאגף את הציון מלמעלה ויהונתן הלך לאיגוף מלמטה וזו הייתה הפעם האחרונה שראיתי אותו".

יהונתן חברוני ז"ל

יונתן חברוני ז"לצילום: באדיבות המשפחה

הוא ממשיך את הסיפור מהשלב שבו האסון כבר קרה: "לא ראיתי את האירוע עצמו, אבל שמענו את הרעשים וצייתנו להנחיות שנתנו לנו, והגענו לאוטובוס. התחלתי להקריא את רשימות האנשים באוטובוס וכל מי שענה שהוא עלה מחקתי את שמו. נותרנו עם שמות של ארבעה חברים שלא ידענו מה קורה איתם, אחרי טלפונים רבים הצלחנו לאתר שלושה מהם למעט יונתן. המשטרה לחצה עלינו לנסוע ושלא נחכה, החלטנו שנצא ואחד החבר'ה יחזור עם מונית ויאסוף את יונתן".

החבורה נסעה אך אחרי זמן מה הבינו את שקרה, ומה עלה בגורלו של יונתן חברוני. "יונתן היה בן אדם שתמיד חיוך על פניו, אדם שקט שלא מרים את קולו, והיה דמות משמעותית בבית המדרש. יש עליו סיפורים רבים על היחס החם שהיה נותן לאנשי העיר, מנוער ועד מבוגרים, ודאג איך אפשר להיות עובדי ה' טובים יותר". הוא מספר גם סיפור אישי כי ליונתן, "היה דוכן למכירת כיפות, שהיו אומרים על הדוכן הזה, 'מי שרוצה שהבן שלו לא יוריד את הכיפה שיקנה כיפה אצל יונתן'".

"את הלוויה קיימנו שעתיים לפני שבת, לוויה בה השתתפו למעלה מאלף איש, אנשים מסגנונות שונים אנשים עם כיפה או בלי, אנשים שהכירו אותו מקרוב וכאלה שרק הכירו את החיוך שלו". הבוקר (א') נחשף סידורו של יונתן בו הוא התפלל בחברון, סידור בו נראה כי יונתן הדביק שמות של אנשים שקרו להם אסון. בין השמות שהוא הדביק לפני סוף תפילת שמונה עשרה הודבק שם של מישהו שנכתב כי הוא "חזר ממירון, הלך לישון ולא קם". חבריו הקרובים לא יודעים לספר במדויק מה עמד מאחורי השמות אך מספרים כי, "הוא היה חפץ רק בתפילה מעומק הלב, וכדי שהוא יתפלל בעומק הלב הוא היה שם שמות של אנשים שזקוקים לתפילה". 

סידורו של חברוני עם הכיתוב המצמרר

סידורו של חברוני עם הכיתוב המצמררצילום: באדיבות המשפחה

ברל'ה קרומבי, הנמנה בין חבריו מספר כיצד נערכו לסייע למשפחתו של יונתן אחרי מותו, "התחלנו לדאוג לאלמנה והיתומים, והחל גם דיון כיצד להנציח את יונתן".  עוד הוא מספר, "הקמנו ארגון שמקיים קמפיין בהתנדבות מלאה עבור גיוס כסף לאלמנות והיתומים מהאסון. אני עובד בחברת גיבצ'אק, ואנו מתגייסים עבור משפחות האסון, אנו דואגים כבר לשתי משפחות שיש להם קמפיינים באוויר וכל משפחה שתפנה לנו נסייע להם".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן