התפרעויות בבירה: ערבים יידו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים | פעילי ימין: "מוות לערבים"

בהפרות סדר סמוך לשער שכם, נפצע שוטר מיחידת הפרשים מאבן שהושלכה ופגעה בפניו. המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים להפגנות בירושלים, הן של יהודים והן של ערבים, ומאוחר יותר פיזרה את שני הצדדים בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/04/21 23:38 י באייר התשפא

התפרעויות בבירה: ערבים יידו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים | פעילי ימין: "מוות לערבים"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עימותים אלימים בעיר העתיקה. משטרת ישראל נערכה בשעות הערב (ה') עם כוחות רבים, גלויים וסמויים, לקראת המחאה שנערכת בירושלים, ולצורך כך מאות שוטרים פועלים למניעת הפרות סדר והאלימות. 

הרב ליאור התלונן על יידוי אבנים - במשטרה סגרו את התיק אחרי 19 שעות

במהלך פעילות הכוחות בעקבות הפרת הסדר סמוך לשער שכם, נפצע שוטר מיחידת הפרשים מאבן שהושלכה ופגעה בפניו. השוטר טופל בשטח על ידי מערך הרפואה המשטרתי ולאחר מכן פונה לטיפול רפואי. המשטרה השתמשה ברימוני הלם לצורך פיזור התקהלויות של עשרות צעירים ערבים בשער שכם. כמו כן, שוטרים שהוזעקו אל טיילת שער יפו בירושלים, עצרו ארבעה חשודים בתקיפת עובר אורח והם הועברו לחקירה. מהמשטרה נמסר כי המותקף עזב את המקום וכי זהותו טרם ידועה.

ירושלים, הערב

ירושלים, הערבצילום: דוברות המשטרה

בצעדה שיצאה מכיכר ספרא ועשתה דרכה לכיוון שער שכם, קראו פעילי ימין "מוות לערבים" ו"שיישרף לכם הכפר". מאוחר יותר נראה גופשטיין, הוביל את פעיליו לשירת "עם ישראל חי", ואמר: "הגענו לכאן כדי להגיד לכל אלו שחושבים שירושלים שלהם - ירושלים שייכת לנו. אותו ערבי שהעיף ליהודי מגבעת מהראש, רוצה להוריד לו את הראש. מי שרוצה להוריד ליהודי את הראש צריך לגרש אותו מכאן". 

הכוחות מנעו ממאות פעילי הימין לפרוץ את גדרות המשטרה הסמוכות לשער שכם, והדפו את המפגינים לאחור תוך שהושלכו אבנים לעברם. מנגד, עשרות מתפרעים ערבים המשיכו כל העת ביידוי אבנים ובקבוקים לעבר הכוחות הפועלים. במהלך פעילות זו נתפסו "על חם" שלושה חשודים בעת יידוי אבנים וירי זיקוקים לעבר השוטרים.

מאוחר יותר החלו כוחות המשטרה בפיזורם לכיוון כביש 1 תוך שימוש ברימוני הלם, וחשוד שניסה להשליך גדר המוצבת במקום לעבר הסוס המשטרתי נעצר והועבר לחקירה במשטרה.

צילום: דוברות המשטרהפיזור פעילי הימין

בכאן חדשות דווח היום כי בקבוצת וואטסאפ בשם "לה פמיליה - מוות לערבים" כתב אחד החברים: "שורפים היום ערבים, בקבוקי התבערה כבר בארגז". מנגד, קריאות בפייסבוק לתושבים ערבים לצאת להפגין.

העיתונאית כרמל דנגור דיווחה היום, כי בהודעה שהופצה בקבוצות ימין קיצוני לקראת ההפגנה הערב בירושלים, נכתב: "אל תגיעו עם פלאפון, אל תכתבו דברים מפלילים". יו"ר ארגון להבה, בנצי גופשטיין הגיב: "אל תתייחסי לפרובוקציות של רפורמים. הקריאה שלי להגיע עם דגלי ישראל".

"חובת המשטרה לדאוג שיהודים יוכלו ללכת בכל מקום בירושלים"

ח"כ איתמר בן גביר, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי משטרת ירושלים חייבת לאפשר למפגיני להב"ה חופש תנועה וחופש הפגנה בצורה מלאה וכי מי שזורק אבנים ומנסה לשבש ההפגנה של להב"ה צריך להיעצר. "לא אחת נפסק שאין לאפשר לפורעים זכות וטו על ההפגנה וחובת המשטרה לדאוג שיהודים יוכלו ללכת בכל מקום בירושלים גם כאשר בנצי גופשטיין ופעיליו לא מגיעים לשמור על חופש התנועה בירושלים", כתב בן גביר.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, פנה הערב לשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. "מזה מספר ימים אנו עדים למעשי אלימות קשה מצד פעילי ארגון להב"ה הקיצוני, תוך קריאה ברורה לאלימות ומעשי טרור נגד תושבי העיר הערבים. ידיעות רבות שהתפרסמו בימים האחרונים מצביעות על כך שמנהיגי ארגון להב״ה הקיצוני מעודדים את מעשי האלימות ומתדרכים פעילים כיצד לתקוף ערבים, היכן לרכוש כלי תקיפה וכיצד לחמוק מזיהוי", כתב לשר.

עודה הוסיף: "הריני להדגיש כי המשטרה היא האחראית לביטחון תושבי ירושלים ולכל אלימות שתופנה כלפיהם. ללא פעולה מצידך מצב מסוכן זה עלול להביא לפגיעה קשה בתושבי ירושלים, ואף לגרוע מכל - פגיעה בחיי אדם".

המשטרה ממשיכה בחקירת אירועי האלימות השונים שאירעו לאחרונה ושחלקם אף הועלו לרשות החברתיות. אירועי הפרות הסדר, גרימת נזק והתפרעויות בגינם נעצרו עד כה 79 חשודים בעבירות אלו ול-64 מהם הוארך מעצרם לטובת המשך פעולות החקירה וכנגד שניים מהם המעורבים באירועי אלימות אף הוגשה היום הצהרת תובע לקראת כתב אישום שיוגש בימים הקרובים על ידי הפרקליטות.

ראש העיר ירושלים הנחה לתגבר את מערך האבטחה

לאור אירועי הימים האחרונים, הנחה ראש העיר ירושלים, משה ליאון, לתגבר את מערך האבטחה ברכבת הקלה, במטרה לטפל באירועים חריגים בעת הנסיעה, באלימות נוסעים ולשמירת הוראות הבטיחות והביטחון. כמו כן, הנחה ראש העיר להגדיל את מספר המצלמות במרחב הציבורי במטרה לעקוב אחרי אירועים חריגים ולאכוף את הסדר הציבורי יחד עם המשטרה שאמונה על כך. 

מערך התצפיתניות בחמ"ל העירוני יגדל אף הוא במטרה לזהות אירועים חריגים, ולהזניק למקום האירוע כוחות ביטחון ושיטור. "כל אלה במטרה למנוע אלימות מיותרת, התנהגות ביריונית ושמירה על הסדר הציבורי", נכתב בהודעת העיריה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן