מכה למובטלים: אחוז האבטלה ירד ודמי החל"ת יקוצצו

שיעור האבטלה ירד ל-9.5% והמשמעות היא קיצוץ דמי האבטלה של חודש מאי, החל מה-1.6. שר האוצר שהודיע בעבר כי לא יהיה קיצוץ בדמי החל"ת לא הצליח לשנות את החקיקה בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/04/21 13:33 ט באייר התשפא

מכה למובטלים: אחוז האבטלה ירד ודמי החל"ת יקוצצו
אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לראשונה מאז הסגר הראשון בו נרשמו למעלה מ-20% אבטלה, ירד שיעור המובטלים ל-9.5%, לעומת חודש פברואר אז הנתון עמד על 14%. נתון המובטלים מעודד אך מביא עמו נתון לא קל עבור מי שעדיין נתון בחל"ת: קיצוץ של 10% בדמי האבטלה לכל מי שעדיין נמצא בחל"ת, החל מ-21 במאי.

עדיין בחל"ת? רשימת הערים שהכי קל למצוא בהן עבודה

הקיצוץ הראשון שיגיע ב-1.6 יהיה נמוך יחסית כי יחול רק על סוף חודש מאי, אך ב-1.7 הקיצוץ יהיה גבוה יותר ומשמעותי יותר מכיוון שמדובר בחודש האחרון בו ישולמו דמי אבטלה למובטלי הקורונה. שר האוצר ישראל כ"ץ ניסה לבטל את הירידה בדמי האבטלה ובעבר הצהיר כי דמי האבטלה יימשכו עד יוני. מכיוון שהדבר עוגן בחוק, שינויו דרש תיקון חקיקה אך המשבר הפוליטי השפיע והשר לא הצליח לשנות את הדבר.

שר האוצר ישראל כץ, ברך על הנתונים המעודדים. "נתון זה משקף את המשך המגמה החיובית והתוצאה הישירה של החזרת המשק לפעילות שהתאפשרה בזכות החיסונים ובזכות רשת הביטחון הכלכלית הנרחבת שפרסמנו לעצמאים, לבעלי העסקים ולמובטלי הקורונה, ואשר נתנה להם את התשתית הכלכלית לעבור את תקופת המשבר, ואת המשאבים לשוב לפעילות עם פתיחת המשק. 
כעת אנו פועלים במרץ להוציא לפועל סיוע מיוחד למעסיקים לקלוט אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה זמן רב, ובמקביל ממשיכים במתן תמריצים שיסייעו למובטלים ותיקים ומאיצים את התקציב ואת ביצוע ההכשרות המקצועיות למקצועות מועדפים בעלי שכר ופיריון גבוה". 

בנוסף אמר כץ: "בימים אלה אני ממשיך לקיים עם בכירי האוצר דיונים רבים לשם התאמת וגיבוש מדיניות התעסוקה לאחר חודש יוני והצעדים הנדרשים, זאת בשים לב לירידה בנתוני האבטלה מתחת ל-10% והמגמה החיובית המסתמנת, הכול כמובן מבלי לפגוע באלו שעדיין אין ביכולתם לשוב ולעסוק במשלח ידם לאור המגבלות שנותרו בתוקף".

13 מתוך 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערים ערביות (5), חרדיות (4), מעורבות (2) או בעלות שיעורים גבוהים של חרדים ו\או ערבים (2), ולמעשה כ 87% מהערים המובילות.

נתונים אלו מאששים את הדאגה שביטאו באגף המחקר והתכנון של שירות התעסוקה לכל אורך המשבר מכך שבשוך המשבר מי שיתקשה יותר לשוב לעבודה יהיו השכבות החלשות מרוויחות השכר הנמוך. זאת, בין היתר, משום שכל זמן שהזכאות לדמי האבטלה הוארכה באופן גורף לכולם הרי שלמרוויחי השכר הנמוך, להם יחס גבוה בין דמי האבטלה לשכר שיובטח להם בשוק - דמי האבטלה מהווים כתמריץ שלילי וכחסם בפני חזרה לעבודה במקום לשמש רשת ביטחון המאפשרת ומעודדת חזרה לעבודה.


(ארכיון)

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן