מפתיע: בג"ץ מעכב את פרס ישראל לפרופ' שתומך בחרם על ישראל

בית המשפט העליון אישר לשר החינוך לדון בשנית בהענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך, עם היוודע תמיכתו בתנועת החרם על ישראל. המשמעות: פרופ' גולדרייך לא יקבל את הפרס ביום העצמאות הקרוב

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 08/04/21 13:33 כו בניסן התשפא

מפתיע: בג"ץ מעכב את פרס ישראל לפרופ' שתומך בחרם על ישראל
שופטי בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

סערת פרס ישראל: בית המשפט העליון קיבל היום (ה') את בקשת שר החינוך יואב גלנט והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחזור ולשקול את זכייתו של פרופ' עודד גולדרייך בפרס ישראל, לאחר שנודע כי הוא קרא לחרם על ישראל.

גולדרייך חתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תכניות הקשורים לאיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל ובנוסף, היה חתום על פניה לפרלמנט הגרמני לבטל את ההכרה בתנועת ה-BDS כתנועה אנטישמית. לאחר שנודע לשר גלנט על קריאתו לחרם, סרב השר לאשר את המלצת ועדת הפרס על זכייתו של פרופ' גולדרייך בפרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב. בעקבות סירובו עתרה הוועדה לבג"ץ.

 


להורדת הקובץ

(החלטת בג"ץ)

 

כעת בג"ץ אפשר לשר החינוך וליועמ"ש לבחון אם עמדותיו של פרופ' גולדרייך מנוגדות לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום. משמעות ההחלטה היא כי פרופ' גולדרייך לא יקבל את הפרס ביום העצמאות הקרוב, גם אם ימצא ראוי לקבלו, והוא יוכל לזכות בו רק בטקס יום העצמאות הבא.

בתגובה לפרסום כתב גולדרייך כי קריאה לסנקציות כלפי מדינת ישראל בשל מדיניותה בשטחי יהודה ושומרון, "אינה אנטישמיות אלא ביקורת לגיטימית, ופעולה פוליטית לגיטימית. אני עומד מאחורי חתימתי על מסמך זה". עוד הוסיף וציין כי "עוגמת נפש הכרוכה בלחיצת ידם של שני מנוולים ראשיים, ראש הממשלה ועושה דברו שר החינוך" בטקס הענקת פרס ישראל, "זניחה ביחס לעוגמת הנפש שיש לי כל יום ממדיניות הממשלה".

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת הגיב להחלטת בג"ץ: "שלטונות חשוכים תמיד ממציאים אויבים מבית כדי לבצר את כוחם. בג"ץ הכשיר היום את ציד המכשפות נגד אלו המעזים להאבק על אופייה של המדינה. השר הבטלן גלנט יוכל להמשיך להסית נגד חברי פרופ' גולדרייך כדי להטיל אימה על קולות ביקורתיים. אני קורא לוועדת הפרס ולמקבלי הפרס להחרים את הטקס".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן