בתקווה חדשה לא ממליצים: "יש לזמן את לפיד ובנט למצות את נושא הרוטציה"

רק הרשימה המשותפת ורע"מ עוד לא המליצו על מועמד להרכבת הממשלה. בתקווה חדשה סירבו להמליץ על מועמד כלשהו, והציעו לנשיא ריבלין לזמן את לפיד ובנט בניסיון להגיע להסכמי רוטציה ביניהם. מצב הממליצים כרגע: 52 בעד נתניהו, 45 בעד לפיד, שבעת חברי ימינה תומכים בבנט וחברי תקווה חדשה לא תמכו באף מועמד

עדיאל שביט אלעד הומינר עדיאל שביט ואלעד הומינר, חדשות כיפה 05/04/21 19:30 כג בניסן התשפא

בתקווה חדשה לא ממליצים: "יש לזמן את לפיד ובנט למצות את נושא הרוטציה"
יהדות התורה בבית הנשיא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עם הגעת נציגי מפלגת הליכוד, השרים וחברי הכנסת צחי הנגבי, אמיר אוחנה ואופיר אקוניס, אמר הבוקר (ב') נשיא המדינה ראובן ריבלין: "כפי שאמרתי בעבר, אני שב ואומר זאת כעת: השיקול המרכזי שינחה אותי בהטלת הרכבת הממשלה הוא על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר. כך נהגו כל נשיא ישראל לדורותיהם, כך אני הקטון נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכלך אנהג הפעם".  

בסיום פגישתו עם נציגי הליכוד אמר ריבלין: "ייתכן שיהיו שיקולים נוספים, בהם שיקולים ערכיים שאיני יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם".

הנציגים מגיעים על פי גודל המפלגה כאשר הליכוד הראשונה ורע"מ, שיכולה להכריע את החודשים הקרובים, תגיע אחרונה. אף מועמד לא יקבל 61 ממליצים אך נתניהו צפויים לקבל את המלצותיהם של 52 חברי כנסת: 30 חברי הליכוד, 9 חברי ש"ס, 7 מיהדות התורה ו-6 חברי הציונות הדתית. לפיד יקבל עד 50 המלצות: 17 חברי יש עתיד, 8 ממליצים של כחול לבן 7 ממליצים מהעבודה, 6 חברי מרצ, ומסתמן שגם 5 חברים מהרשימה המשותפת, מלבד סמי אבו שחאדה מבל"ד. 

נציגי הרשימה המשותפת

נציגי המפלגה הודיעו כי לפי המסורת הם אינם ממליצים על אף מועמד. 

נציגי תקווה חדשה

יפעת שאשא-ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל מתקווה חדשה הגיעו לבית הנשיא למסור את המלצת מפלגתם אך חשפו כי אינם תומכים באף אחד מהמועמדים: "עשינו מאמצים רבים כדי שיגיעו הצדדים להבנות ולצערנו הם לא שעו לאזהרות שלנו שאמרנו. התוצאה היא שהם טרם הכריעו. כל אחד מהם היום המליץ על עצמו ולכן אנחנו במציאות הזו לא יכולים להמליץ על אף אחד מהם", אמרה שאשא-ביטון. 

שרת השיכון לשעבר הוסיפה כי "כל המלצה על אחד מהם לא תקדם אותנו למציאות של הרכבת ממשלה ולכן אנחנו נמצאים במציאות מורכבת. אחרי 3 מערכות בחירות גם במערכת הבחירות הקודמת מצאת פיתרון יצירתי, וזימנת את גנץ ונתניהו, ואנחנו ממליצים גם הפעם לזמן את לפיד ובנט, יש פה תהליך שלא מוצה, וצריך להביא אותם להידברות כדי לאפשר למצות את הניסיון הזה שבו הם יגיעו להבנות בנושא הרוטציה וההסדרים הפריטטיים. אנחנו מתחייבים לקבל כל הסכם שהם יגיעו אליו בהסכמים האלה. אנחנו יודעים שיש עד יום רביעי, ואם יורשה לנו באמת להציע כאן שתזמן אותם בזמן הזה שנשאר כדי שיהיה אפשר אולי להגיע לאיזושהי הכרעה".

נציגי מרצ

נציגי המפלגה, עיסאווי פריג', ג'ידא רינאוי זועבי והיו"ר ניצן הורוביץ, מסרו לנשיא המדינה כי הם ממליצים על יאיר לפיד להרכבת הממשלה, ורמזו לו שלא להטיל את המנדט על נאשם בפלילים: "בהנחה שאין לשום מועמד 61 ממליצים, יש לך שיקול דעת מלא בעניין זה. כמו שפסק בית המשפט העליון, בסמכותך לשקול שיקולים נוספים. לא ראוי בעיננו שמועמד לראשות ממשלה יהיה בבית המשפט תחת אישומים פלילים חמורים. זה גם שיקול שאנחנו חושבים שחייב להיות בפניך כשאתה בא להטיל את המנדט". 

נציגי הציונות הדתית

מיכל וולדיגר, שמחה רוטמן ואיתמר בן גביר הם נציגי המפלגה שהגיעו לבית הנשיא, ומסרו לו כי הם ממליצים על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה. "אנחנו חושבים, שהסיכויים הגדולים ביותר לראש הממשלה נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה. הם הגדולים ביותר ואנחנו ממליצים לכבוד הנשיא עליו. אנחנו סבורים שיש ביכולתו להרכיב ממשלה. ועל חלק מהדברים עובדים ממש כעת", אמרו השלושה. 

נציגי ישראל ביתנו

בשעה 16:30 הסתיימה הפסקת הצהריים, ונציגי ישראל ביתנו, יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, יו"ר הסיעה עודד פורר ומנכ"לית המפלגה אינה זילברגרץ הגיעו לבית הנשיא כדי למסור את המלצתם. "הצהרנו בצורה חד משמעית שאנחנו נמליץ על המועמד של המפלגה שתביא את מירב המנדטים מגוש השינוי", אמר ליברמן, "ולכן המלצה שלנו ללא ספק על יאיר לפיד, למרות שאני חוזר ואומר - אם אנחנו נראה שיש מועמד אחר שיש לו יותר סיכויים אנחנו לא נפסול אף אחד ומוכנים לתמוך בכל אחד". הנשיא החמיא ליו"ר ישראל ביתנו על דבריו ואמר: "אתה הראשון שמסביר לנו את הדברים כפשוטם". 

נציגי העבודה

בשעה 14:00 כמתוכנן נכנסו לבית הנשיא נציגי מפלגת העבודה, חברי הכנסת עומר בר לב, גלעד קריב ואמילי מואטי. בר לב אמר אחרי ההמלצה אצל הנשיא: "המלצנו בפני נשיא המדינה להטיל על ח"כ יאיר לפיד להרכיב את הממשלה הבאה. יש עתיד המפלגה הגדולה בגוש השינוי. מעבר לכך, יש עתיד קרובה יותר בתפיסותיה לערכי מפלגת העבודה". 

עוד הוא אמר: "אנחנו חלק מגוש השינוי ורואים ביאיר לפיד המוביל שלו. מפלגות השונות צריכות להקפיא לפרק זמן מסוים כל אחת חלק מהערכים שלה, למען אותה אחדות שתחזק את מדינת ישראל בתקופה הקשה הזו". 

נציגי יהדות התורה

נציגי יהדות התורה, חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב, מנחם פרוש והשר יעקב ליצמן, הגיעו לבית הנשיא כמה דקות לפני השעה 13:15. גפני אמר לנשיא: "אנחנו ממליצים על נתניהו כי אנחנו יכולים להיות איתו - אם יהיה מועמד אחר מהליכוד היינו גם הולכים איתו".

גפני

גפניצילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר יעקב ליצמן התייחס ביציאתו מבית הנשיא לאפשרות של הקמת ממשלה בתמיכת הערבים: "מה שביבי יחליט, אנחנו נתמוך במה שהוא ירצה".

נציגי ימינה

חברי הכנסת איילת שקד ומתן כהנא נכנסו על משכן הנשיא בשעה 12:30. השניים המליצו בפני הנשיא על יו"ר מפלגתם נפתלי בנט כמועמד להרכבת הממשלה. 

הנשיא שאל: "אתם ממליצים על בנט, כשיש מאחוריו רק 7 חברי כנסת, תסבירו לי איך אני אטיל עליו את הרכבת הממשלה?". שקד השיבה: "בגלל חרמות של אחרים הביאו אותנו לסבב בחירות רביעי, האדם היחיד והמתאים ביותר הוא נפתלי בנט שלא החרים. אני מבקשת לקבל הזדמנות עבור בנט להרכיב ממשלה אחרי המועמד הראשון במידה וייכשל".

כהנא ושקד בבית הנשיא

כהנא ושקד בבית הנשיאצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בצאתם מהפגישה עם הנשיא ריבלין, אמר כהנא: "אנחנו חושבים שמערכת בחירות חמישית תהיה אסון לעם ישראל שנמצא בעת מצוקה חברתית ואנחנו צריכים לטפל בה. התחייבנו שנעשה הכול לממשלה יציבה ולהימנע ממערכת בחירות חמישית". 

שקד אמרה: "המועמד שלנו לראשות הממשלה הוא נפתלי בנט. למרות שדי ברור שיהיו לו פחות ממליצים הוא האדם המתאים ביותר עם הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה. אמרנו לנשיא שנעשה כל מאמץ לעזור להקים ממשלה יציבה בישראל, אבל אמרנו לו שאם אותו אדם לא יצליח אנחנו מבקשים סבב נוסף ובשום מצב המנדט לא יוחזר לכנסת ותהיה הזדמנות נוספת במסגרת סמכותו של הנשיא". 

מתן כהנא אמר לחדשות כיפה: "ימינה לכל אורך הבחירות התחייבה שתעשה הכול לממשלה יציבה. ברוח הזו הגענו היום לנשיא והמלצנו לו להטיל על נפתלי בנט את הרכבת הממשלה. אנחנו מאמינים שבנט הוא היחיד שיוכל להרכיב ממשלה יציבה שתאחה את הפצע החברתי בעם. אולי יש לו פחות ממליצים אבל כולנו יודעים שהוא היחיד עם הסיכויים הריאליים שימנע בחירות חמישיות".

נציגי כחול לבן

לאחר התייעצויות שקיים, יו"ר כחול לבן בני גנץ החליט בשעות הבוקר כי מפלגתו תמליץ היום על ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה. "כפי שהבטחנו, גם הבוקר, נמשיך לעשות הכל כדי שתוקם ממשלה ישרה, ושהמנדט לא יגיע לנתניהו שעסוק כל כולו במשפטו שאליו התייצב הבוקר. אני קורא לכל חברי גוש השינוי להמליץ היום על ח"כ לפיד בכדי למנוע מנתניהו לקבל את המנדט ולהמשיך בשיח להקמת ממשלת הריפוי שאזרחי ישראל כל כך זקוקים לה".

נציגי כחול לבן

נציגי כחול לבןצילום: עדיאל שביט, כיפה

השר חילי טרופר, השרה אורית פרקש הכהן וח"כ יעל רון בן משה, נציגי המפלגה, הגיעו לבית הנשיא סביב השעה 11:45. ‏הנשיא ריבלין שאל: "האם אתם רואים רק ביאיר לפיד את האיש שצריך להקים את הממשלה?" חילי טרופר השיב: "אנחנו מעוניינים באיש שיש לו הסיכוי המרבי להקים ממשלה מתוך גוש השינוי, וכרגע אנחנו רואים את זה אצל לפיד".

טרופר אמר לאחר סיום הפגישה: "המלצנו בפני הנשיא בהטלת המנדט על יאיר לפיד מי שעומד בראש המפלגה הגדולה בגוש השינוי. נמשיך לפעול בכל הכוח כדי להביא כמה שיותר דמויות פוליטיות ראשי מפלגות למשימה משותפת ועיקרית. אם כולם יזיזו הצידה את השיקולים הפחות ענייניים נוכל להתמקד במשימה המרכזית, להביא סוף סוף יציבות לישראל, ממשלה טובה של שינוי ופיוס". 

נציגי ש"ס

סביב השעה 11:00 נכנסו לבית הנשיא נציגי מפלגת ש"ס, חברי הכנסת מיכאל מלכאלי, יואב בן צור ועקב מרגי, והמליצו כצפוי, על בנימין נתניהו. "גם אם עכשיו זה לא נראה שיש 65 תומכים לנתניהו, אם תטיל עליו את המנדט תימצא הדרך לכך. אנחנו הולכים אך ורק איתו", אמר מלכיאלי.  

נציגי ש"ס

נציגי ש"סצילום: עדיאל שביט, כיפה

יעקב מרגי מסר לחדשות כיפה כי בש"ס בטוחים שנתניהו יקים את הממשלה הבאה: "אנחנו גם יודעים וגם מאמינים שהוא יקים ממשלה. בכל מקרה אנחנו איתו והוא איתנו עד סוף הדרך". על האפשרות שדרעי יצליח להשיב לגוש הימין את סער ובנט, אמר: הוא פוליטיקאי מנוסה, כשהוא אומר משהו אני סומך עליו".

;

נציגי יש עתיד

בשעה 10:15 הגיעו לבית הנשיא נציגי המפלגה השניה בגודלה, יש עתיד, והמליצו על יו"ר המפלגה יאיר לפיד כמי שירכיב את הממשלה, למרות שמהלך מערכת הבחירות נמנעו מלעשות כך. נציגי יש עתיד היו חברי הכנסת אורנה ברביבאי, מאיר כהן וקארין אלהרר.

ברביבאי אמרה: "אנחנו סבורים שבמציאות המאתגרת שבה נמצאת ישראל, צריך פה מנהיגות שתהיה עסוקה באזרחים, ביכולת להציב סדר יום כלכלי ובריאותי. אנחנו ניצבים כאן כשבמקביל ראש הממשלה עסוק בלהגן על עצמו וברמה הכי אישית סדר יומו מושפע מהמשפט".

"הציבור צריך מנהיגות ראויה יאיר לפיד הוא המועמד הברור והמובהק. הוא הוכיח שהיבטים של אגו והביטים אישיים אינם רלוונטיים למול החלטות של טובת המדינה".

נציגי הליכוד

כאמור, נציגי הליכוד הנגבי, אוחנה ואוקניס הגיעו בשעה 9:30 לבית הנשיא. אוחנה: "אנחנו סבורים שבניגוד למה שמשתקף בכלי התקשורת, יש פה הכרעה של הבוחר. הליכוד קיבל למעלה ממיליון קולות של אזרחי ישראל". בצאתו מבית הנשיא, אמר אוחנה: "באנו בהמלצה בשם סיעת הליכוד, בשם מאה ועשרים אלף מתפקדי הליכוד שהכריעו בבחירות דמוקרטיות פנימיות הכרעה מובהקת, ובשם למעלה ממיליון ישראלים שעל פתק ההצבעה בו בחרו מופיעות האותיות מחל והמילים הליכוד בהנהגת נתניהו, להמליץ על חה"כ בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה.

צילום: עדיאל שביט, כיפה

הנגבי: "הסיכויים של נתניהו טובים מאוד גם אם לא מוחלטים. נתניהו בעל הסבירות הגבוהה ביותר להרכיב ממשלה". אקוניס אמר: "יש אנשים שמדברים בשם המחנה הלאומי, והם מציעים חרמות. זה דבר מגונה ובמיוחד במצב שנוצר, אנחנו דוחים את החרמות". ביציאה מבית הנשיא אמר אקוניס: "השאלה הערכית היא שאלה חשובה. ולשאלה הזו יש תשובה- בדמוקרטיה לא קומץ פקידים מכריע מי יהיה ראש הממשלה אלא אזרחי ישראל".