מהו השיא המרגש ביותר של אזרחי ישראל?

שיא עולמי נקבע בישראל עם ביצוע ההשתלה האלף של תרומת כליה אלטרואיסטית. הרשות המקומית התורמת ביותר בארץ היא מועצה אזורית הר חברון עם יותר מ־3.5 תורמי כליה לאלף תושבים. השר טרופר: "זו אחת הגאוות הישראליות הכי גדולות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/21 07:48 כב בניסן התשפא

מהו השיא המרגש ביותר של אזרחי ישראל?
תרומת כליה, צילום: shutterstock

היום (א') תתקיים בישראל תרומת כליה אלטרואיסטית ה-1,000 במספר. מדובר בשיא עולמי מרגש במיוחד, בו אזרחי ישראל מובילים בעולם במתן תרומת כליה מן החי, תוך התנדבות מלאה. התרומות כליה בישראל נעשות דרך עמותת "מתנת חיים", אותה הקים הרב ישעיהו הבר ז"ל שנפטר לפני שנה לאחר שנדבק בקורונה. מאז הקמת העמותה נרשה עליה של  כ־400% במספר תורמי הכליה, מדובר גם בחיסכון כלכלי של טיפולים שהיו עולים לקופת המדינה מעל לארבעה מיליארד שקלים.

על פי נתוני נותני התרמות הכליה בישראל, החלוקה המגדרית היא שני שליש מהתורמים הם גברים ושליש הן נשים. בעליה העיסוק בהוראה וחינוך הם התורמים הגדולים ביותר, 40% מכלל התורמים הם אנשי חינוך. הרשות המקומית התורמת ביותר בארץ היא מועצה אזורית הר חברון עם יותר מ־3.5 תורמי כליה לאלף תושבים. נתון מעניין נוסף הוא שדווקא בשנת הקורונה, בניגוד למצופה, נרשמה עלייה במספר התרומות כליה עם הישגים של תשע השתלות בשבוע אחד.

בראיון לישראל היום התייחס שר התרבות, חילי טרופר שתרם אף כליה בעצמו, ושיתף את חוויותיו: "לא היה פחד מלתרום, ישבתי עם הרופאים לפני והם הסבירו לי את התהליך, הבנתי שהסיכון קטן מאוד. לקחו כמה שבועות התאוששות אבל אחריהם חזרתי לשגרה מלאה. היום אני שנה אחרי, ואם לא תדבר איתי על זה לא אזכור שעשיתי. נכון שזה ניתוח אבל הידיעה שבסבירות גבוהה הוא מציל חיים - זה מנצח הכל".

השר גם התייחס לשיא הישראלי: "זו אחת הגאוות הישראליות הכי גדולות שיש. ישראל מקום ראשון בעולם בתרומה אלטרואיסטית מהחי. אנחנו עם מופלא וקסום. זה פלא ישראלי ויהודי". לדבריו, "יש לנו ביקורת עצמית מפותחת ויש מספיק צרות להתלונן עליהן, אבל זה בעיניי גאווה ישראלית אנושית שאין דומה לה".