מקדם ההדבקה בעליה | באמ"ן מזהירים מפני זנים חדשים שיפגעו בחיסונים

בדוח החדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה נכתב כי מקדם ההדבקה עלה ועומד על 1.01. העלייה קשורה בהסרת המגבלות ובתרומת הזן הבריטי, שהפך לדומיננטי בישראל. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 4% וביממה האחרונה אומתו 3,628 חולים חדשים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/03/21 10:21 כא באדר התשפא

מקדם ההדבקה בעליה | באמ"ן מזהירים מפני זנים חדשים שיפגעו בחיסונים
בלי מסכות בכיכר הבימה, אתמול, צילום: Miriam Alster/FLASH90

חוזר לעלות. לאחר שאתמול ירד מעט, מקדם ההדבקה שב ועולה, ועל פי דוח אמ"ן המתפרסם הבוקר (ו'), הוא עומד על 1.01, סימן לחידוש העליה בתחלואה - חולה קורונה מדביק יותר מאדם אחד. "העלייה במקדם ההדבקה קשורה בהסרת המגבלות ובתרומת הווריאנט הבריטי, שהפך זה מכבר לדומיננטי בישראל; זן זה מדבק בהרבה ביחס לזנים קודמים ומגדיל משמעותית את הסיכון לתחלואה קשה ולאשפוז", נכתב בדוח.

באמ"ן אומרים כי מחלימים מצויים ככל הנראה בסיכון להדבקה חוזרת מהזן הדרום אפריקאי שנמצא בישראל, וייתכן למול זנים נוספים הדומים לו. "מומלץ למחלימים ללכת להתחסן בהקדם". 


(תניהו ואדלשטיין לקראת פתיחת הענף באמצעות התו הירוק)

השבוע פורסם, כי החיסון של חברת פייזר מגן מפני זנים שונים של הנגיף. לעומת מחוסנים, מחלימים דווקא כן עלולים להידבק מחדש עם  היחשפותם לאחד מהזנים. גם ארגון הבריאות העולמי הזהיר לאחרונה כי "מחלימים עלולים להידבק מחדש בווריאנט הדרום אפריקאי. מידע שנצבר לאחרונה מעלה כי די במנת חיסון בודדת בכדי לשפר מאוד את התגובה החיסונית במחלימים. על כן, מומלץ בתור התחלה לחסן את אוכלוסיית המחלימים בהקדם, בדגש על אוכלוסיות הסיכון".

על פי הנכתב בדוח, פתיחת השמיים בשבוע הבא, עלולה להיות בעיתית מאוד. "חזרת עשרות אלפי ישראלים לישראל ממגוון מדינות החל בשבוע הבא עלולה להכניס מגוון וריאנטים אשר יציבו גם את המחלימים בסיכון, לצד אנשים שטרם התחסנו. ייתכן אף שייכנסו וריאנטים אשר יפחיתו ממועילות החיסון. מומלץ שכל חוזר מחו"ל יקפיד הקפדה יתרה על בידוד וכללי הריחוק החברתי גם משאר בני הבית, כדי לצמצם ככל הניתן הפצה של וריאנטים בעייתיים".

באמ"ן מבהירים ומדגישים: "החיסונים הם הכלי היעיל ביותר להפחתת תחלואה קשה, גם מול הזנים החדשים שזוהו בארץ. התחסנות צפויה למנוע את מחלת הקורונה ובתוך כך גם נזקים ארוכי טווח שלה אשר נצפו אצל 1 מכל 10 חולים. 

כ-5 מיליון מחוסנים בישראל

מנתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר, עולה כי עד כה, חוסנו 4,901,143 ישראלים במנה הראשונה, מהם 3,654,797 חוסנו גם במנה השניה. נכון לבוקר זה, מהמחלה הקשה מתו 5,832 ישראלים.

אתמול אומתו לנגיף 3,628 בני אדם נוספים, ומתוך 92,177 הבדיקות שנערכו, 4% חזרו חיוביות, ירידה מאתמול. בפועל ישנם 41,047 חולים, ובבתי החולים מאושפזים 1,097 חולים, מתוכם 690 במצב קשה, 268 במצב קריטי ועוד 225 מונשמים.