פרופ' אביעד הכהן: אם גנץ יפרוש הסדר "ראש ממשלה חליפי" יבוטל

נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", בראיון לחדשות כיפה מסביר כי במקרה וגנץ יפרוש או לא יעבור את אחוז החסימה, הוא יפסיק להיות חבר כנסת ונתניהו יוכל לפטר בממשלת המעבר אותו ואת כל שרי כחול לבן

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/02/21 15:48 יא באדר התשפא

פרופ' אביעד הכהן: אם גנץ יפרוש הסדר "ראש ממשלה חליפי" יבוטל
צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

השבוע התפרסמה עצומה עליה חתומים 130 אנשי מערכת הביטחון לשעבר, הקוראת ליו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ, לפרוש מהמרוץ לכנסת בשל החשש שמפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה וקולות שמאל רבים "יתבזבזו". 

פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", טוען כי דווקא פרישתו של גנץ לפני מועד הבחירות תשיג את התוצאה ההפוכה, וזאת מכיוון שייתכן והגדרתו כראש הממשלה החליפי תיפסק: "לתפיסתי, וכך מלמדת גם ההיסטוריה וגם לפי לשון החוק - במשטר הפרלמנטרי בישראל, ראש ממשלה, ובשונה משר, חייב להיות חבר כנסת. היה לכך חריג אחד בתקופת אולמרט אך שם היו נסיבות מיוחדות", אומר פרופ' הכהן, ומציין כי, "הסוגיה הזו - כמו הקונץ פטנט של ממשלת החילופים - חדשנית וטרם נדונה בבתי המשפט".

פרופסור אביעד הכהן

פרופסור אביעד הכהןצילום: מאת personal - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, 

"לפיכך, אם גנץ לא יהיה חבר כנסת, בין אם יפרוש או לא ייבחר, כל המנגנון של ראש ממשלה חליפי - יקרוס יחד אתו, כמו בניין רב קומות שכאשר נשמט בסיסו - כל המגדל קורס". פרופ' הכהן מבהיר כי, "במקרה זה יעמוד בתוקפו ההסדר המקורי של חוק יסוד הממשלה שלפיו לראש הממשלה סמכות לפטר שרים ודי בהודעה לממשלה על כך". 

בית המשפט העליון צפוי לדון בסוגיה. מה אתה מעריך שתהיה ההחלטה?

"לא ניתן לדעת מה יחליט בג"ץ", מדגיש פרופ' הכהן, "כאמור המבנה החוקתי מטה את הכף לטובת הפרשנות שהזכרתי ומתן תוקף לפיטורי השרים במקרה זה, וקל וחומר אם נתניהו יקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר בבחירות".

"במקרה זה, היצמדות של בג"ץ ללשון החוק הפורמלית, שאינה מחייבת שראש הממשלה החלופי יהיה חבר כנסת, וקביעה כי פיטורי השרים אינם חוקיים, תיראה מאולצת", אומר הכהן ומציין כי במקרה כזה, "בג"ץ ייראה כמי שמנסה להתערב בתוצאות הבחירות ולטבול רגליו במי הביצה הפוליטית". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן