צו איסור פרסום הוטל על חקירת אסון הזפת | 160 ק"מ של חופים מזוהמים

לבקשת המשרד להגנת הסביבה, בית המשפט אוסר לפרסם פרטים העלולים לחשוף את הגורמים שהביאו לאסון האקולוגי החמור בחופי ישראל. בין היתר נאסר לפרסום שם כלי השיט, שמות נמלי המוצא והיעד, מטען ונתיב שיט

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/21 12:33 י באדר התשפא

צו איסור פרסום הוטל על חקירת אסון הזפת | 160 ק"מ של חופים מזוהמים
פסולת שנאספה בתל שקמונה בשיתוף חיילי צה"ל, שוטרים ותלמידי תיכון, צילום: חגי דביר רשות הטבע והגנים

אסון זיהום הזפת. לאור בקשת המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית לשמירה הסביבה הימית והמשטרה הירוקה, שופט בית המשפט השלום בחיפה, ד"ר זיאד פלאח, הטיל היום (ב') צו איסור פרסום על חקירת זיהום הים וחופי ישראל בזפת. הצו ניתן לשבוע ואוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את הגורמים למעשה. בין היתר נאסר פרסום שם כלי השיט, נמלי מוצא ויעד, מטען ונתיב שיט. במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי פרסומים בשלב זה הם רגישים ועלולים לפגוע בחקירה שיש בה גם היבטים בין-לאומיים.


(חיילי צה"ל עוזרים בניקיון החופים)

כ-160 ק"מ של חופי ישראל, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. הזיהום החל ביום רביעי עם תחילת מזג האוויר הסוער ולא דילג על שמורות טבע וגנים לאומיים מראש הנקרה בצפון ועד חוף ניצנים בדרום הארץ.

ד״ר יהושוע שקדי, המדען הראשי רשות הטבע והגנים אמר אתמול כי השבוע התרחש אחד האסונות האקולוגיים הגדולים שפגעו בישראל מאז הקמת המדינה. "חופי ישראל התכסו בכמויות גדולות של זפת, והזיהום פגע בחופים רבים מאוד. מקור הזיהום אינו ידוע עדיין, אבל סביר שהזיהום נגרם על ידי כלי שיט שפלט את הזיהום אל הים, בין אם בגלל תקלה או במתכוון". 

שקדי אמר כי הזיהום פגע בשלושה בתי גידול מרכזיים: "הראשון הוא מי הים בים הפתוח והשני הוא חולות החוף בקרבה המידית לים. הפגיעה בשני בתי הגידול האלה חמורה, אך אפשר להתגבר על הנזק בהרבה עבודה קשה אך בתי הגידול צפויים להשתקם. הפגיעה החמורה ביותר היא בבית הגידול השלישי, על הסלעים המעטרים את החוף. הזיהום פגע בלרוות במי הים, וכיסה וחנק את הבוגרים שצמודים אל הסלעים – הם מתו! הזפת תישאר צמודה לסלע שנים ארוכות ורק הסרה של הזפת תאפשר את השתקמות חברת האצות ובעלי החיים על סלעי החוף".