עיריית תל אביב תשפץ את בית הכנסת הגדול בכ-50 מיליון שקלים, הרווחים יועברו לקופת בית הכנסת

בית הכנסת הגדול בתל אביב יעבור שיפוץ נרחב. בתמורה, יופקע שטח החניון שלו, לטובת מסחר והרווחים יועברו לבית הכנסת. חיים גורן, חבר מועצת העיר בראיון לחדשות כיפה: "צמיחה מחודשת לבית הכנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/21 13:03 ט באדר התשפא

עיריית תל אביב תשפץ את בית הכנסת הגדול בכ-50 מיליון שקלים, הרווחים יועברו לקופת בית הכנסת
בית הכנסת הגדול תל אביב, צילום: באדיבות בית הכנסת הגדול תל אביב

בית הכנסת הגדול בתל אביב יעבור שיפוץ מקיף בעלות של כ-50 מיליון שקלים. האמונה על המהלך היא עיריית תל אביב שתוביל את השיפוץ והבאת חלק מן התקציבים. בנוסף לתקציבי העירייה, קיים גם תורם פרטי. לפני כשבוע וחצי נכתב בעמוד הפייסבוק של בית הכנסת: "חתימת היסטורית על הסכם עם עיריית תל אביב לשחזר את הבית הכנסת לתפארתו של התקופת ה1920!". 

לא לחינם מתערבת העירייה בשיפוץ בית הכנסת שלא שופץ מאז שנת 1969. על פי הפרסום ב- The Marker, העירייה מתכננת להפקיע את שטח החניון הצמוד לבית התפילה, ונמצא בבעלותו, ולהקים במקומו מתחם עירוני פתוח לציבור. מדובר בכ-1,100 מ"ר. בתמורה לאיבוד החניון, שהכנסותיו לפני הקורונה הגיעו לכ-240 אלף שקלים בשנה, בית הכנסת יקבל הטבה של חזית מסחרית חדשה שתוקם בקיר בית הכנסת הפונה לרחוב הר סיני. הכנסות דמי השכירות מהחזית, יאפשרו לממן חלק מהשיפוץ הפנימי וגם לתחזק את המבנה המזדקן בעתיד.

בית הכנסת בראשית שנותיו ובמראהו המקורי

בית הכנסת בראשית שנותיו ובמראהו המקוריצילום: לע"מ. קלוגר זולטן

לא כל המתפללים מרוצים מהמהלך עליו הכריזה הנהלת בית הכנסת. חלק מבאי המקום מתנגדים למהלך בטענה שהשיפוץ יגרום לרעש והפרעות. אותם מתנגדים טוענים כי מכרו אותם. לדבריהם, כיום יש להם הסכמה עם המסעדות והברים באזור, כך שבזמן התפילות לא יהיו מוזיקה ורעש. נציין כי בימי שישי ושבת, הרעש וההמולה בחוץ מפריעים לתפילה.

בהתנגדות שהגישו נציגי מתפללים באוגוסט 2018 והוגשה על ידי עו"ד אוריאל בוני, נכתב: "אין צורך להפקיע את רכוש בית הכנסת כדי שישמש את הציבור, שהרי כבר היום הוא רכוש הציבור. הניסיון לגזול את רכוש בית הכנסת על ידי עיר שלא ידועה ביחס אוהד לעברה האורתודוכסי יביא לסערה ציבורית... הוראות התוכנית הופכות את בית הכנסת לקרקס לתיירים ומתעלמות מהיותו מוסד דתי, תרבותי וקהילתי".

בראיון לחדשות כיפה אמר חיים גורן, חבר מועצת העיר ונציג האוכלסייה הדתית, כי למהלך קדמו דיונים רבים. "מדובר במהלך שהובלנו בעירייה הרבה שנים, היו הרבה מאד דיונים עם ועד בית הכנסת יחד עם גורמי העירייה על מנת להגיע למתווה מוסכם שכולם יסכימו עליו, אותו אישר אב בית הדין הרב זבדיה כהן, אני מבין שיש כאלה שחוששים משינויים כאלה ואחרים אך בסופו של דבר מהלך כזה מאד חיובי. בית הכנסת כעת במצב ירוד, וכך ניתן לתת צמיחה מחודשת גם פיזית וגם יותר מתפללים יגיעו, אירועי יהדות."

כאשר ניסינו להבין מי הוביל למהלך הוא ענה: "זה מהלך משותף של העירייה והציבור הדתי. כל המרחב שם בנוי ומתוכנן לא טוב. כעת בית הכנסת נמצא במרכז העסקים והברים. יש ביניהם הסכם בעל פה שבשעות התפילות לא עושים מוסיקה, וזה דבר שישמר. בסופו של דבר המהלך טוב לטובת כולם. כל אחד במהלך צריך להתפשר, אך ברור כי השיפוץ יביא להצמחת בית הכנסת וגם מרכז מבקרים עם ההיסטוריה היהודית של האזור במתחם בית הכנסת".

עוד הוא הוסיף: "עיריית תל אביב שמה הרבה מאוד כסף כ-50 מיליון שקלים". בנושא אחר אמר גורן, כי העירייה מובילה מהלך להעברת הישיבות בעיר למבנים גדולים יותר שיעברו שיפוץ, כמו  הישיבות, מעלה אליהו, ישיבת יפו ואורות שאול. 

  

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן