ממשל ביידן מסתייג מההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, התנער מההכרה של ממשל טראמפ ואמר: "השליטה ברמת הגולן חשובה לביטחון ישראל. אם המצב בסוריה ישתנה בעתיד, זה יהיה משהו שאנו נבחן" | בלינקן התייחס לנתק בין ביידן לנתניהו: "אני בטוח שיתאפשר להם לדבר בעתיד הקרוב"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/02/21 08:01 כז בשבט התשפא

ממשל ביידן מסתייג מההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן
המזכיר בלינקן עם הנשיא ביידן, צילום: mccv / Shutterstock.com

כמעט שנתיים אחרי הכרת הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בריבונות הישראלית ברמת הגולן, נראה כי הרוחות החדשות שנושבות בבית הלבן אחרי הבחירות, הן שונות לגמרי. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן התבטא הלילה (ב') בצורה הפוכה כשאמר בריאיון ל-CNN כי "מעשית, השליטה ברמת הגולן עדיין חשובה לביטחונה של ישראל. שאלות הנוגעות למעמד החוקי הן עניין אחר. אם המצב בסוריה ישתנה בעתיד, זה יהיה משהו שאנו נבחן, אבל אנחנו מאוד רחוקים מזה", אמר המזכיר האמריקאי.

בלינקן הוסיף כי ממשלתו של בשאר אל-אסד וכן נוכחותן של מיליציות הנתמכות על ידי אירן ואסד מהוות "איום ביטחוני משמעותי" על ישראל, התבטאות שיש בה כדי להבהיר את שליטת ישראל ברמת הגולן, אך גם טומנת בחובה ספק באשר לעתיד. 

כמעט שלושה שבועות אחרי השבעת הנשיא ביידן, ועדיין לא התקיימה שיחה בינו ובין ראש הממשלה נתניהו, בניגוד לנשיאים הקודמים אובמה וטראמפ שתוך מספר ימים כבר שוחחו עם נתניהו. על כך אמר בלינקן כי, "אני בטוח שיתאפשר להם לדבר בעתיד הקרוב". הוא הדגיש כי ראשי המדינות כבר שוחחו בתקופת המעבר - לפני השבעתו של ביידן לנשיאות. מזכיר המדינה האמריקאי ציין שהוא כבר קיים מספר שיחות עם שר החוץ גבי אשכנזי.

המזכיר האמריקני בירך על הסכמי השלום והנורמליזציה שנחתמו בתיווכו של טראמפ, בירך על האפשרויות החדשות בתחומי המסחר, התיירות והקשרים הפומביים בין ישראל לעולם הערבי. יחד עם זאת, הבהיר בלינקן שהסכמי אברהם לא מהווים תחליף להסכם שלום עם הפלשתינים: "יש דרך ארוכה עד שנראה פריצת דרך לשלום ופתרון סופי לבעיות בין ישראל לפלסטינים והקמת מדינה פלסטינית", אמר בלינקן וציין שממשל ביידן מצדד בפתרון שתי המדינות.

"בתור התחלה אנחנו צריכים לראות שאף צד לא נוקט בפעולות חד צדדיות שהופכות את קידום תהליך השלום לקשה יותר. אני מקווה שנראה את שני הצדדים מייצרים תנאים שיאפשרו משא ומתן שיוביל לשלום", סיכם מזכיר המדינה.

בחודש שעבר הודיע ממשל ביידן על פתיחה מחודשת של נציגות אש"ף בוושינגטון. מהלך אחר של טראמפ שמזכיר המדינה הטרי לא שינה, הוא ההכרה בירושלים כבירת ישראל, כולל השארת השגרירות האמריקאית בירושלים, מהלך שאישר הסנאט בחודש שעבר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן