הדיון בוועדת חוקה נמשך: סגירת מוסדות חינוך - רק לאחר התראה של 48 שעות

בליכוד ובכחול לבן ממשיכים במלחמות, הסיעות החרדיות הסכימו לוותר על חלק מדרישותיהן - אך בפועל אין חדש. הסגר לא יוארך בסוף השבוע אם לא יהיו הסכמות על החוק | יו"ר הוועדה נגד כחול לבן: "דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/01/21 15:12 יד בשבט התשפא

הדיון בוועדת חוקה נמשך: סגירת מוסדות חינוך - רק לאחר התראה של 48 שעות
יו"ר ועדת חוקה, יעקב אשר, צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בוועדת החוקה ממשיכים היום (ד') עם הדיון הארוך שלא הסתיים אתמול. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, תקף את חברי כחול לבן: "אתם דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם אם הייתי מביא רוטציה הייתם הולכים, צבועים"; ח"כ תהלה פרידמן, השיבה: "יש לכם תורה שהיא סם מוות".

הצעת חוק הקנסות המורחב נועד להגדיל את הקנס למפירי תקנות הקורונה. במפלגות הליכוד וכחול לבן ממשיכים במלחמות על אף העובדה שהסיעות החרדיות הסכימו לוותר על חלק מדרישותיהן - ובפועל אין חדש תחת השמש. הסגר לא יוארך בסוף השבוע אם לא יהיו הסכמות על החוק.


(מהומה בדיוני ועדת חוקה)

לאחר שעות ארוכות של דיונים, מסתמן כי צו סגירה מנהלי יינתן למוסדות חינוך, רק לאחר התראה של 48 שעות לכל פחות. לפי הנוסח המוצע, ייקבעו בחוק הגבלות על הטלת הקנס המוגדל, כך שניתן יהיה להטיל את הקנס המוגדל רק על:

  • עסקים בהם מספר העובדים גבוה מחמישה
  •  אירועים אסורים בתקנות עם יותר מ-20 משתתפים
  • אירוע שהתקנות קובעות הגבלה על מספר המשתתפים המותר בו - כפול מהמותר
  • במוסדות חינוך - אם מספר התלמידים במקום עולה על 35. הגורם המוסמך לתת את הקנס המינהלי למוסדות חינוך יהיה שוטר באישור קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה או פקח עירייה באישור ראש יחידת הפיקוח או גורם פיקוח שהוסמך לכך על-ידי ראש הרשות.

הקנסות הגבוהים מעל 5,000 שקלים ייקבעו בתקנות שיובאו לאישור ועדת החוקה והם יותקנו בהתאם למדרג שנקבע בהצעת החוק. נראה כי הקנס על פתיחת מוסד בניגוד לחוק ירד מ-25,000 שקלים בהצעה המקורית ל-10,000 שקלים, בתנאי שיינתן על ידי קצין משטרה בדרגת רב פקד. נציגי הסיעות החרדיות, בהם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, נפגשו אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והסכימו לוותר על דרישתם להסיר את הסעיף המאפשר הוצאת צווי סגירה למוסדות חינוך או בתי תפילה - בשני תנאים: הצו יינתן על ידי קצין משטרה בדרגת סגן ניצב ורק לאחר שני קנסות בתקופה של חודש ימים.

במהלך הדיון, תקף ח"כ אשר את כחול לבן: "פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל. יש בתוך זה מיליון בעלי עסקים שאתם דופקים אותם בשם הפופוליזם. אם אני מביא עכשיו אישור מביבי לרוטציה אתם קמים והולכים, צבועים, צבועים. דופקים את כל העסקים הקטנים, צבועים. יאיר גולן אומר דברים שאני לא אוהב אבל הוא לפחות עקבי".

ח"כ פרידמן השיבה בצעקות: "אתם כל הזמן אומרים על מפרי ההנחיות שמדובר בקומץ, שוליים, שהמיינסטרים שומר וכמעט הכל סגור. אבל בימים האחרונים אתם מתאבדים פה בהגנה על המוסדות המפרים. המצאתם תורה חדשה שבה פיקוח נפש לא מעל הכל. ניסו לרצוח ברכבת הקלה ואתה מגן על האנרכיסטים האלו. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה-נעשית לו סם חיים, לא זכה- נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות".

אשר הגיב: "לא שמעתי אותך מדברת על אחוז הרציחות בציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים. קיבלנו על עצמנו את הדיל במחאה גדולה ובאחריות. יש פה רצח אופי ולא אשתמש במעמדי כדי לזרוק את זה לפח. הסכמנו להעלאת הקנסות למרות שזה פופוליסטי כי אם הייתה אכיפה סיסטמתית היינו במקום אחר. בנוסח שלפניכם שני הדברים העיקריים של מטרת החוק קיימים למרות שאני לא אוהב את זה".

"ברגע שמאפשרים להכפיל ל-10,000 חייבות להיות איזשהן מדרגות. אם בחינוך הגיעו 20 ילדים לחצר זה כמו שמישהו פתח בניין ומלמד את כל ביה"ס? כשדנו בחוק הזה בזמנו אמרו ח"כ אבידר ואחרים שלא ניתן סמכות אכיפה לפיקוח העירוני בטענה שהפקחים נשלטים על ידי העיריות. הגנתי על כך ברמה מסוימת בקנסות סטנדרטיים. כאן העלינו רף והכפלנו אותו. אמרנו שההחלטה היא שאם הולכים מעל 5,000 צריך אישור קצין. אני עדיין חושב שמוסדות ציבור חינוך ורווחה לא צריכים להיות בזה. בחוק הקודם החרגנו חינוך רווחה ודת בצווי סגירה, כך שתמיד התייחסנו לכך אחרת".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן