רבנים נפגשו עם המשנה לפרקליט המדינה: "למה לא נבדקו כל הטענות על אלימות יתר של השוטרים"

רבנים מהציונות הדתית נפגשו עם המשנה לפרקליט המדינה וביקשו הבהרות על "ההתנהלות השערוריתית של הפרקליטות שמגבה את כל הכשלים של ימ"ר ש"י ושל מח"ש" בעקבות מות הנער אהוביה סנדק ז"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/01/21 10:20 ט בשבט התשפא

רבנים נפגשו עם המשנה לפרקליט המדינה: "למה לא נבדקו כל הטענות על אלימות יתר של השוטרים"
ההפגנות בעקבות מותו של אהוביה סנדק, צילום: ללא

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, פרסם היום (ו') בדף הפיסבוק שלו כי הוא ורבנים בכירים נוספים מהציונות הדתית, נפגשו עם המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, בבקשה להבהרות בעניין ימ"ר ש"י ופרשת מות הנער אהוביה סנדק ז"ל. בפגישה שנערכה ב-ZOOM השתתפו הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו, הרב יהושע שפירא, הרב דוד סתיו, הרב יעקב מדן, והרב דודי דודקביץ'.

הרב חיים דרוקמן התייחס לפגישת הרבנים בערוץ 7 ואמר כי "המגמה של המפגש הייתה לבקש ועדת חקירה חיצונית אובייקטיבית". הרב דרוקמן הגיב לדיווח בכאן 11 ולפיו הרבנים ביקשו מלמברגר כלים להרגיע את הציבור. "זה נשמע מעוות, כאילו אנחנו חיפשנו איזה פטנט או משהו להרגיע את הציבור", אמר. "אנחנו רוצים להרגיע את הציבור במובן האמיתי, להרגיע את עצמינו כשיש כאן ועדת חקירה, בכל זאת נהרג אדם, שיש כאן ועדת חקירה אובייקטיבית".

הרב אליהו כתב כי פגישתם נועדה לבקש תשובות על "ההתנהלות השערוריתית של הפרקליטות שמגבה את כל הכשלים של ימ"ר ש"י ושל מח"ש", אולם, "לא קיבלנו שום תשובה". הרבנים שאלו את המשנה לפרקליט המדינה: "איך יתכן שיש יחידה שמיועדת לטפל רק ביהודים, במיוחד שפקודת הממשלה אומרת שהיא אמורה לטפל גם ביהודים וגם בערבים; למה לא נבדקו כל הטענות על אלימות יתר של השוטרים הללו".

כמו כן ביקשו הרבנים תשובות לשאלות בנוגע להתנהלות המשטרה בפרשת מות הנער אהוביה סנדק:

למה השוטרים לא נעצרו; למה לא השעו אותם כמו שמשעים שוטרים שחשודים בהרג של נער; למה לא חקרו את השוטרים מיד ואיפשרו להם לתאם עדויות; למה לא נחקרו עוברי אורח שהיו במקום; למה לקח כ"כ הרבה זמן לגבות עדויות מהנערים; למה לא היה טיפול רפואי מצד השוטרים בפצועים לאחר שהרכב התהפך כמה פעמים מול עיניהם; למה מקימים בפעם הראשונה בהיסטוריה צוות משותף של ימ"ר תל אביב עם מח"ש; למה לא פועלים על פי החוק שאומר כי צריך לתת את החקירה בידי מח"ש בלבד; למה אתה מומי למברגר נתת היתר חריג למקרה הזה; למה ראש צוות החקירה אומר בבית המשפט לפני שנגמרו החקירות כי השוטרים פעלו כפי שמצופה מהם. האם זאת לא הטיה מראש לפני שנתבררו כל הממצאים; למה החקירה הזאת נמשכת כל כך הרבה זמן.

הרב אליהו הוסיף כי בפגישתם עם עו"ד למברגר הם ביקשו שתקום ועדת חקירה חיצונית והדברים יבדקו בצורה ראויה, משום ש"בשטח קיימת זעקה אמיתית שיש להקשיב לה".

"חטאתם בחטא הנורא מכל"

כבר לפני חודש אמר הרב שמואל אליהו בשיעור בישיבתו בצפת כי הוא תומך בגרסת חבריו של אהוביה סנדק וכי מי שנתן את הפקודה צריך "להיזרק מהמשטרה". בדבריו תוהה הרב אליהו מדוע אנחנו "מוותרים לזורקי אבנים ערבים, ומנגד, רודפים רק אחרי יהודים".

אני רוצה לומר לכל השוטרים שרדפו אחרי הנערים, התנגשו בהם וגרמו להרג של אהוביה סנדק" אמר הרב אליהו. "חטאתם בחטא הנורא מכל. אני לא יודע מי נתן לכם את הפקודה הפושעת לרדוף אחרי רכב של נערים, להתנגש בו ולהרוג נער בן 17. אין ספק כי מי שנתן את הפקודה הזו צריך להיזרק משורות המשטרה ישר אל הכלא". 

רבה של צפת אמר במהלך דבריו כי השוטרים חייבים לעשות תשובה: "אם תהיו בסכנה של חיים, מי שיגן עליכם הם היהודים. אתם חייבים לעשות תשובה. הנביא ישעיה אומר "וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ". ידיכם וידי המפקדים שלכם מלאו דמים. כל תפילה שלכם לא תשמע לפני בורא עולם גם ביום כיפור עד שתעשו תשובה. תלכו למשפחה, תרדו על ברכיכם ותבקשו סליחה מהמשפחה האבלה שהרגתם את בנה". 

"אחרי הסליחה, תשבו בתוככם ותעשו ניקוי אורוות. תסלקו את כל אלה המשובשים שמבלבלים אתכם ומורים לכם לפעול הפוך מהשכל הישר. תפעלו לסלק אותם משורות המשטרה. בין אם אלה מפקדים מבולבלים כדוגמת יאיר גולן, ובין אם אלה פרקליטים שקיבלו את הכשרתם על ידי הקרן החדשה לישראל". 

הרב אליהו סיים את דבריו: "מותר לכם ואתם חייבים לשאול את נותני הפקודות למה יש איפה ואיפה בפקודות. למה אנחנו מוותרים לזורקי אבנים ערבים ורודפים רק אחרי יהודים. אל תתנו שישבשו לכם את השכל הישר. יהי רצון שה' יחזיר אתכם בתשובה שלמה".