במקום לעצמאים: משרד הכלכלה יעביר מיליונים לחברה בבעלות זרה

שר הכלכלה עמיר פרץ הודיע על מתן מענק בסך 38 מיליון שקלים למפעל "כתר פלסטיק". המהלך מעלה סימני שאלה בעקבות העובדה ש-80 אחוזים ממנו שייכים לחברה בריטית | משרד הכלכלה: "החברה מעסיקה 1,250 עובדים בישראל"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/12/20 18:19 כד בכסלו התשפא

במקום לעצמאים: משרד הכלכלה יעביר מיליונים לחברה בבעלות זרה
עמיר פרץ. מענק של 38 מיליון שקלים, צילום: Miriam Alster/Flash90

בעלי עסקים רבים נפגעו במהלך משבר הקורונה, ונאלצו לחשב מסלול מחדש. אם דרך פיטורי עובדים או הוצאתם לחל"ת, ואם באמצעות צעדים דרסטים יותר כמו פשיטת רגל וסגירת העסק. הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, או פשוט "רשות ההשקעות", שבמשרד הכלכלה, פועלת במשך שנים להעביר מענקים לעסקים בפריפריה, ולמפעלים שמעסיקים אוכלוסיות מיוחדות כדוגמת חרדים, מיעוטים ובעלי מוגבלויות. מפרוץ הקורונה, ובמהלך השנה האחרונה, מענקים אלו מסייעים לעסקים רבים שנקלעו למשבר כלכלי ונותנים להם אוויר לנשימה.

ביום שלישי האחרון, ב-8 בדצמבר, פרסם שר הכלכלה עמיר פרץ כי הוא מעניק לחברת "כתר פלסטיק" מענק בגובה 38 מיליון שקלים, שיעבור אליה מרשות ההשקעות. פרץ שצייץ בחשבון הטוויטר שלו על המענק, כתב: "ברגעים האלו בהם אני זוכה להודיע למנכ"ל של מפעל ישראלי, שתורם למשק ומעסיק ישראלים, שאושר להם מענק של 38 מיליון ש"ח ממשרד הכלכלה, אלו הרגעים בהם אני מרגיש את הכלכלה האנושית, אותה החלטתי להוביל בתפקידי כשר הכלכלה, הופכת למציאות".

לכאורה צעד חשוב וכנראה שגם הכרחי. אם טובי הכלכלנים שיושבים במשרד הכלכלה, החליטו שיש לתת 38 מיליון שקלים מתקציב המדינה ומכיסם של אזרחי ישראל, לטובת מפעל ישראלי שנמצא בפריפריה ומעסיק 1,250 אנשים - הרי שזה צעד מבורך.

הבעיה היא שהעובדות מספרות סיפור אחר. כבר יותר מארבע שנים שהמפעל הזה לא בבעלות ישראלית, ואם נדייק, החל מיולי 2019, 80 אחוזים ממנו הם בבעלות הקרן הבריטית "BC Partners", כאשר 20 האחוזים הנותרים נותרו בידי הבעלים, האחים סמי ויצחק סגול שלא מעורבים בפועל בשום מהלך. 

המהלך התמוה הזה מעלה מספר שאלות:

למה לתת מענק של 38 מיליון שקלים דווקא לחברה ש-80 אחוזים ממנה נמצאים בשליטה של חברה זרה? איך זה תורם לכלכלה הישראלית? מה התבחינים לפיהם נבחר המפעל הזה? למה דווקא הוא ולא מפעל אחר? ולמה הסכום הזה?

בתגובה שהעביר משרד הכלכלה לחדשות כיפה, נאמר כי "מענקי הון ניתנים לחברות הפועלות בישראל, בפריפריה והעומדות בתנאי החוק, מתחילת השנה אישרה רשות ההשקעות מענקי הון לכ-60 תכניות השקעה במסלול מענקים לחברות זעירות/קטנות/בינוניות וגדולות".  

במשרד הכלכלה הודפים את הטענות כלפי העובדה שמדובר בחברה בשליטה זרה, ואומרים כי "מדובר בחברה המעסיקה 1,250 עובדות ועובדים והפיתוח והידע מתקיימים בישראל, ומדובר במפעל דגל בכרמיאל".

לטענת המשרד, "תכנית ההשקעות אושרה בהתאם לכללים, לרבות גודל חברה. בחברות גדולות תקרת ההשקעה הינה 125 מיליון שקלים. ההשקעה אושרה עד לגובה תקרת ההשקעה המאושרת. בנוסף, מדובר בתכנית השקעות אשר במריבתה כוללת מוצרים חדשים בטכנולוגיה חדשה לרבות רובוטים ובעלת חדשנות טכנולוגית מאוד גבוהה, כאשר מרבית המכירות מופנות ליצוא - 97 אחוזים".

"החברה מחויבת לשימור עובדים", מבהירים במשרד הכלכלה ומוסיפים כי "כתר פלסטיק תמשיך, "לשמר את מצבת העובדים הקיימת, וזאת היות והחברה בחרה להשקיע באוטומציה ורובוטיקה מתקדמת על מנת להתייעל ולשפר את תהליכי הייצור וכתוצאה מכך היא תגדיל את שיעור הפריון לעובד בכ-20 אחוזים". 

פנינו לקבלת תגובה מ"כתר פלסטיק", ועד כה לא התקבלה תגובה רשמית. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן