לא יוטלו הגבלות נוספות בחנוכה

לאחר התייעצות בין נתניהו, גנץ ואדלשטיין, התקבלה דעתו של שר הביטחון, ולא יוטלו הגבלות בחנוכה, אלא הסברה לאזרחים. מתווה "ריסון מהודק" ייכנס לתוקף עם ההגעה ליותר מ-2,500 מאומתים ביממה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/12/20 13:58 כד בכסלו התשפא

לא יוטלו הגבלות נוספות בחנוכה
צילום: Marc Israel Sellem/POOL

פארסת קבלת ההחלטות בממשלת ישראל נמשכת. אחרי פגישה משולשת בין ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גנץ ושר הבריאות אדלשטיין, התקבלה דעתו של גנץ, והוחלט כי לא יוטלו הגבלות חדשות בחנוכה. משמעות הדבר היא כי ההחלטות על הגבלות שפורסמו החל מאתמול בלילה, ואמורות היו לעלות להצבעה בממשלה היום, לא יעלו כלל.

שר הבריאות אדלשטיין אמר לשרים בישיבת הממשלה, לאחר ההתייעצות, כי משרדו יוותר על הגבלות נוספות בחנוכה, אך כשיהיו 2,500 נדבקים, או כשמקדם ההדבקה יגיע ל-1.32 - נעבור לריסון מהודק. אם מקדם הדבקה ירד מ-1, יוסרו ההגבלות.


(נתניהו אחרי ישיבת קבינט הקורונה, בתחילת השבוע)

החלטות הממשלה:

  1. אם מגיעים ל- R=1.32 או N=2,500 עוברים לריסון מהודק ל-3 שבועות. 
  2. אם בחלוף 3 שבועות מהחלת הריסון המהודק לא יורדים ל-R=1 נכנסים לסגר כללי.
  3. ללא הגבלות נוספות בחנוכה.

כזכור, הסגר הלילי ירד מן הפרק בשל קשיים משפטיים, ובממשלה המשיכו לנסות להטיל הגבלות חדשות על אזרחי מדינת ישראל, בניסיון למנוע אירועי הדלקת נרות המוניים. לאחר שמרבית השרים הביעו את התנגדותם להגבלות החדשות, עצר ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיון, והבהיר כי בכל מקרה ההגבלות החדשות לא ייכנסו לתוקפן כבר היום.
במהלך ההפסקה קיים נתניהו התייעצויות עם אדלשטיין וגנץ, המתנגד לסגר לילי, ובהן כאמור התקבלה ההחלטה לוותר על הגבלות נוספות כרגע. 

מוקדם יותר הציג משרד הבריאות לממשלה את המלצתו לסגר לילי במתכונת קלה יותר. ההגבלות אמורות היו לחול בשמונת ימי החג ורק ביישובים יהודיים, למעט אזורי התיירות בים המלח ואילת.

  • איסור מעבר בין בתים החל משעה 17:30 ועד לחצות
  • סגירת המסחר באותן השעות. בשונה מההצעה לסגר הלילי המוחלט, המסעדות והטייק אוואי ימשיכו לעבוד במתכונת התו הסגול גם אחרי השעה 17:30. מלבד המסחר, שאר מקומות העבודה יוכלו לעבוד ללא מגבלת תנועה גם בשעות הערב
  • הקנס על שהיה בביתו של אדם אחר לאחר השעה המותרת יעמוד על 500 שקלים
  • מבנה סגור: איסור התקהלות של למעלה מ-2 בני אדם שלא מהמשפחה הגרעינית
  • שטח פתוח: איסור התקהלות של למעלה מ-10 בני אדם, גם בתפילות.

במהלך ישיבת הממשלה, הוצג לשרי הממשלה של סרטון, בו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנצלת שגרמניה סוגרת את שעריה בחגי הכריסמס בשל העליה בתחלואה. לאחר הסרטון, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "התחלואה בישראל מהנמוכות בעולם אבל המעבר הגיאומטרי הוא כל כך מהיר שאתה רואה את גרמניה שנחשבה למוצלחת ביותר, ומתים שם 500 איש ביום. העקומה התהפכה, אנחנו בתחילתו של גל שלישי".

במהלך דיון השרים, תקף שר האוצר ישראל כץ, את העמדה שהוצגה על ידי משרד הבריאות: "ההתנהלות בדיון לקויה. המשמעות היא סגר של חודשיים על כל המסחר מבלי שמבינים את המשמעות". שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הציע: "הדרך הנכונה יותר היא לעשות סגר מהשעה 20:00 ועד למחרת בשעה 05:00. כך המסחר יעבוד עוד כמה שעות , ועדיין נמנע את ההתקהלויות".

בכחול לבן הצטרפו לכץ ופרץ, והתנגדו להגבלות של משרד הבריאות בחנוכה. השר המדע, יזהר שי, אמר בישיבה: "זה לא נכון להיכנס עכשיו להגבלות קשוחות חדשות, בזמן שאנחנו עוד בשלבי היציאה מהסגר השני". שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר: "ההגבלות על חג החנוכה עברו את גבול הטעם הטוב.

שר המים, זאב אלקין, אמר במהלך ישיבת השרים כי לא ניתן להטיל על הציבור מגבלות שיכנסו לתוקפן כבר היום. נתניהו הסכים, והבהיר, כי לא יוטלו מגבלות מהיום להיום.

ראש הממשלה העריך בדיון כי עד גמר הרבעון הראשון של השנה הקרובה יסתיים חיסון האוכלוסייה בסיכון. כזכור, מנות החיסון הראשונית של חברת "פייזר" נחתו אתמול בבוקר בישראל. בשבוע הקרוב צפויים להגיע לארץ כשני מיליון חיסונים, שיספיקו לחיסונם של כמיליון בני אדם (שתי מנות חיסון לאדם, בהפרש של כארבעה שבועות בין מנה למנה). נתניוה אמר בטקס שהתקיים בנתב"ג, עם נחיתת המטוס שהביא את החיסונים הראשונים, כי הוא מתכוון להיות הראשון שיתחסן בישראל, וכי זהו אחד הימים הכי מרגשים עבורו מאז שהוא מכהן כראש ממשלה.

 

מוקדם יותר אתמול, בהצהרה לכלי התקשורת בנושא היערכות להתחסנות אזרחי ישראל מפני הקורונה, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי החיסונים הראשונים יינתנו ב-27 בדצמבר. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע, כי תקופת הבידוד תקוצר ל-10 ימים בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות.

אדלשטיין סיים את דבריו במסיבת העיתונאים ואמר: "כל אזרח ואזרחית שיתחסנו יקבלו כרטיס או דרכון ירוק - אם בצורה של אפליקציה או כרטיס מגנטי - ובכך נוכל להחזיר את המשק הישראלי לפסים מהר יותר. ההצלחה תלויה גם בכן ובכם. ככל שתלכו להתחסן יותר המשק יוכל להיפתח יותר, זאת נוסחה פשוטה וברורה. אנשי המקצוע קובעים את התעדופים, תהיה כאן שקיפות מלאה. עד שהחיסונים יגיעו אנחנו צריכים לעבור את חנוכה. אל תתקהלו, תשמרו על ההנחיות".