פרויקטור הקורונה: "סגר שלישי בהחלט על הפרק והוא תלוי בנו"

על רקע העלייה בנתוני תחלואת הקורונה קיים פרופסור נחמן אש תדרוך ראשון, חשף כי בכוונת משרד הבריאות להתחיל להשתמש ב"דרכון ירוק" שיגדיר מי בסכנה פחותה להדביק או להידבק, ואמר שעלינו להעירך לשנה נוספת של "שגרת קורונה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/11/20 20:25 י בכסלו התשפא

פרויקטור הקורונה: "סגר שלישי בהחלט על הפרק והוא תלוי בנו"
הפרויקטור נחמן אש, צילום: דוברות

פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, קיים הערב (ה') את תדרוכו הראשון, וזאת על רקע העלייה בנתוני תחלואת הקורונה בישראל. מנתוני משרד הבריאות עולה כי ביממה האחרונה אומתו 1,071 חולים חדשים, ישנם 276 חולים במצב קשה ו-114 מונשמים. 

פרופ' אש אמר כי במשרד הבריאות נערכים להוביל מבצע חיסונים ארצי שבסיומו "נוכל להכריז שהעם בישראל ניצח את הקורונה". הפרויקטור הדגיש כי אנחנו עוד רחוקים מנצחון על הקורונה. "יש מי שחושב שהקורונה אוטוטו מאחורינו. אני רואה את הדברים אחרת. זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות קצר. הנחת העבודה שלי כראש מגן ישראל היא שהקורונה תהיה כאן בשנה הקרובה".

על החיסון אמר אש: "חיסון יעיל של האוכלוסייה יהיה במקרה הטוב סביב אמצע שנת 2021, במקרה הפחות טוב לקראת סוף השנה הבאה. לכן עלינו כמדינה וכאזרחים להעירך לפחות לשנה בה עדיין נחיה בשגרת הקורונה. זה הרבה זמן וזו משימה מורכבת". 

"בשנה הקרובה", המשיך פרופ' אש, "אוביל שורת מהלכים שמטרתם לאפשר לנו לחיות טוב יותר ובקלות רבה יותר עם הקורונה עד שיגיעו החיסונים. אני מודיע כאן שנייצר לאזרחי ישראל "דרכון ירוק". הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק או להידבק. כבר בימים בקרובים נעביר לקופות החולים למעלה ממיליון בדיקות סרולוגיות לביצוע. על בסיס בדיקות הנוגדנים נדע מי  איננו בסכנת הדבקה והוא יקבל דרכון ירוק. את הדרכון יקבל גם מי שהחלים מהמחלה. אפשר לומר שהרמזור לא יהיה רק לגבי אזורים אלא גם לגבי אנשים".   

הפרויקטור אמר כי בכוונתו להאציל סמכויות לרשויות המקומיות. "כראש מגן ישראל בכוונתי להעביר עוד סמכויות לרשויות ועוד מידע לכם האזרחים. הנחתי לפרסם את מפת הרמזור המלאה שתהיה זמינה לכל אדם. חשוב שתכוונו את הפעילות שלכם בהתאם למפת הרמזור. שיקלו היטב את הצורך בכניסה לאזורים אדומים במפה". 

האם סגר שלישי עומד לפתחנו? "זה בהחלט על הפרק. סגר שלישי תלוי בנתונים ותלוי בנו. למעשה זה אותו דבר: הנתונים משקפים את ההתנהגות שלנו. כרגע הנתונים מדאיגים. מקדם ההדבקה גבוה מ-1. גם מספר החולים היומי גבוה מהרצוי, והיום הגענו ל 1,000. אין מקום לשאננות. בתי הספר מתחילים להיפתח, מחר בבוקר יחל פיילוט קניונים ושווקים. עלולה להתרחש הידרדרות שתוביל לסגר". 
 
"כראש מגן ישראל לא אהסס בעתיד להמליץ על סגר ארצי אם נידרש לכך. אזרחי ישראל, אנחנו נוכל להשיג שגרת חיים סבירה לצד הקורונה אך ורק אם נקפיד על ההנחיות. בראש ובראשונה: עטו מסכות! המסכה היא אמצעי המיגון האישי החשוב ביותר זה חשוב מאד. הקפידו על מסכות – בעיקר בתוך מבנים ובחדרים. שמרו על ריחוק! בצעו פעילויות בחוץ! אל תלכו לאירוע בו יש מפגש המוני. זה המפתח למניעת סגר שלישי".