הקלטות מנדלבליט נגד שי ניצן: "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי"

בהקלטות מטלטלות של היועץ המשפטי לממשלה הוא נשמע תוקף בחריפות את פרקליט המדינה שי ניצן על אופן הטיפול בתיק נגדו: "מחזיק אותי בגרון". מנדלבליט בתגובה: "ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/20 20:45 כה בתשרי התשפא

הקלטות מנדלבליט נגד שי ניצן: "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי"
צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

בהקלטות יוצאות דופן, שהגיעו לידי חדשות 12, נשמעת מתקפה חריפה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נגד פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן. בהקלטות היועץ מתח ביקורת בוטה על ניצן, שנמנע מלהכריע בתיק שהתנהל נגד מנדלבליט בפרשת הרפז.

המילים הקשות נאמרו בשורה של שיחות שנערכו בין מנדלבליט למי שהיה חברו הקרוב, אפי נוה - שהיה אז ראש לשכת עורכי הדין והיום הוא נאשם וחשוד בפלילים. 

בשיחה בין אביחי מנדלבליט לאפי נוה משנת 2016, נשמע היועמ"ש תוקף את ניצן על כך שלא סוגר את תיקו המשטרתי מחוסר אשמה: "אתה מבין שהמאנייק הזה לא מחליט בתיק שלי? הוא...אני...אני... לא יודע מה לעשות איתו".
נוה: "על מי אתה מדבר?"
מנדלבליט: "אין לי החלטה. על שי (ניצן). אין החלטה בתיק שלי שמאיזה עילה זה נסגר. לא מוציא החלטה. מושך, אתה יודע. יש לו זמן. הוא עושה לי את  זה בכוונה. אני לא יודע מה לעשות. קחו את זה להילה גרסטל (נציבת הביקורת על הפרקליטות).  אני מסביר לך, יש לי תיק פתוח. אני לא יודע, אני יש לי תיק מב"ד (ממתין לבירור דין). אני לא יודע. לא קיבלתי עילת סגירה או עילת סגירה. אין לי. עכשיו, ישבו חמישה שופטים, אמרו מה שאמרו, הייתי בטוח תוך שנייה הוא מעיף את זה. עכשיו אני לא יודע מה לעשות, אני לא יודע אם אני יכול לדבר איתו".
נוה: "למה לא? למה אתה לא... האמת? אתה הבוס שלו."
מנדלבליט: "אבל לא על זה, זה תיק אישי שלי. אתה מבין. דבר מטורף. עכשיו אני אמרתי..."
נוה: "אז מה הוא מתכוון לבלות איתך חצי קדנציה ככה שלך שהוא אה..."
מנדלבליט: "יכול להיות, יכול להיות. כן, יכול להחזיק אותי בגרון. לא יודע מה. לא יודע מה הוא חושב לעצמו."

היועץ המשפטי לממשלה מיהר להגיב להקלטות המטלטלות: "אני מצר על פרסום חילופי דברים, קצתם בלשון משוחררת ובלתי-ראויה בעידנא דריתחא, מתוך שיחה פרטית בין חברים קרובים, לפני כחמש שנים. ואולם, אין בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה בתיקי חקירה ולא כלום. ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי, אך ורק על פי חומר הראיות והדין החל עליהן".

מטעם היועמ"ש נמסר: "במועד קיום השיחות, היו למנדלבליט טענות קשות כלפי גורמים כאלה ואחרים שהיו מעורבים בחקירתו כחשוד בפרשת הרפז, לרבות בקשר לעילת הגניזה של התיק.  ולמרות זאת, מנדלבליט הקפיד לאורך כל הדרך על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת, ועם כניסתו לתפקיד קיבל על עצמו לשמור על מוסד היועץ המשפטי לממשלה מכל משמר ואף הצהיר על כך ברבים. במסגרת זו, לקח על עצמו מנדלבליט לקיים יחסי עבודה תקינים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ולהשאיר את כל המשקעים האישיים מאחוריו.

"יחסי העבודה של ד"ר מנדלבליט עם פרקליט המדינה הקודם, עו"ד שי ניצן, היו מצוינים, והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא ובניקיון דעת לשם הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל. ההישגים כתוצאה משיתוף פעולה זה, מדברים בעד עצמם. כך גם עם עו"ד דינה זילבר, שההדורים עימה יושרו עם כניסתו של מנדלבליט לתפקיד, ולאחרונה אף ביקש את הארכת כהונתה בשלושה חודשים נוספים", הוסיפו בלשכת מנדלבליט.

המערכת הפוליטית הזדעזעה אל מול הפרסומים. בצלאל סמוטריץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏מאז שמנדלבליט מונה לתפקידו אני שואל את עצמי למה הוא נותן לדינה זילבר להשתולל למרות שהוא יודע שהיא טועה ומטעה משפטית בכל תחום. הערב קיבלנו את התשובה".