בג"ץ ביטל צו הריסה שהוצא לבית המחבל שהרג את סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל

לפני כחודש פסק בג"ץ כי יש להרוס את בית המחבל שהרג את סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל. צה"ל נערך להריסה, אך ארגון השמאל "המוקד לזכויות הפרט" עתר נגד הפסיקה, והיום ביטל בג"ץ את צו ההריסה. מתן כהנא: "מניעת הריסת בתי מחבלים היא פרס אדיר לטרור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/20 13:12 כ באב התשפ

בג"ץ ביטל צו הריסה שהוצא לבית המחבל שהרג את סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל
עמית בן יגאל ז"ל, צילום: דובר צה"ל

בג"ץ ביטל היום (ב') את צו ההריסה לביתו של המחבל נזמי אבו-בכר שהרג את סמל ראשון עמית בן יגאל. שופטי העליון מני מזוז וג'ורג' קרא היו בדעת הרוב נגד הריסת הבית. מזוז אמר בפסק הדין: "הפעלת סמכות זו כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקניין ופגיעה בכבוד האדם ובשורה של זכויות הנגזרות מכבוד האדם".

נזכיר כי סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל לוחם סיירת גולני, נהרג במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד בחודש מאי האחרון. הוא נפגע מאבן שנזרקה ופגעה בראשו. הוא מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. המחבל שזרק את האבן, נזמי אבו-בכר נלכד על ידי כוחות הביטחון לאחר חקירה שארכה חודש וחצי.

לפני כחודש הוחלט על הריסת בית המחבל אך ארגון השמאל "המוקד לזכויות הפרט" עתר לבג"ץ שעיכב את ביצוע ההריסה וכעת כאמור הפך את ההחלטה וביטל את הריסת בית המחבל. השופטת יעל וילנר, שהייתה בדעת מיעוט ותמכה בהריסה אמרה: "הישנותם של מעשים מעין אלה המכוונים אל חיילי צה"ל במהלך פעולות ביטחוניות המבוצעות באזורים מאוכלסים באיו"ש – מחייבת הרתעה יעילה ומשמעותית, אשר יש לקוות כי תמנע ממפגעים פוטנציאליים לשוב ולחקותם".

ח"כ מתן כהנא מיהר להגיב על החלטת בג"צ שלא להרוס את בית המחבל, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בושה וחרפה! נראה שבג"צ החליט לפורר בשיטתיות את ההרתעה הישראלית ולהעניק פרס לטרור. החלטת בג"צ להגן על ביתו של מחבל, רוצחו של חייל צה"ל היא שערוריה בלתי נתפסת. וזאת חודשיים לאחר שמנע הריסת בית המחבל שרצח את דביר שורק הי"ד. מניעת הריסת בתי מחבלים היא פרס אדיר לטרור".

בארגון 'בצלמו' התייחסו להחלטה ומסרו: "בג"צ ריסק היום סופית את שארית ההרתעה. המחבלים יודעים שהם לא ייפגעו. לפני חודשיים נזכיר, בג"צ ביטל עוד הרס דומה של בית רוצח דביר שורק. יובהר שמראש שובצו שני שופטים שמתנגדים להרס בתי מחבלים מה שעשה את הדיון "משחק מכור". אנחנו דורשים משר הביטחון להתערב ולדרוש דיון נוסף על שני המקרים הללו, ולמנוע בעתיד התערבות בג"צ בפסיקות בטחוניות".

תנועת "אם תרצו" המלווה את פורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות הגיבה גם היא להחלטת בג"ץ: "כבר לא מדובר בעניין של זכויות אדם, ברגע שהזכות לחיות של תושבי ישראל ,יהודים וערבים,  לא נמצאת על סדר היום של שופטי בג"ץ והם מעדיפים את הזכות לקניין של משפחות המחבלים, פסיקות בג"ץ לא אמורות להיות רלוונטיות יותר. אנו קוראים לשר הביטחון, בני גנץ לא להקשיב לפסיקת בג"ץ ולהרוס את בית המחבל. דגל שחור מתנוסס מעל פסיקת בג"ץ".