"חוק הקורונה הגדול" עולה להצבעה בכנסת

יו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ יעקב אשר הודיע כי הוועדה תתכנס הבוקר להצבעה, ולאחר מכן החוק יעבור למליאה. הוועדה החליטה, בין השאר, כי תקנות הממשלה למאבק בקורונה יחייבו את אישור הכנסת. יועמ"ש הוועדה ד"ר בליי: "הסדר חריג וחסר תקדים". ח"כ שקד: "הכנסת היא לא חותמת גומי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/20 08:10 א באב התשפ

"חוק הקורונה הגדול" עולה להצבעה בכנסת
ישיבת הוועדה, צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

מליאת הכנסת אמורה לאשר במהלך היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את 'חוק הקורונה הגדול', שמטרתו להסדיר את סמכות הממשלה להכריז על מצב חירום ולהתקין תקנות למאבק בנגיף הקורונה.

לפי ההצעה, שתעלה הבוקר להצבעה בוועדת חוקה, חוק ומשפט. התקנות אותן תהיה הממשלה רשאית להתקין יחייבו אישור מראש של ועדת החוקה או הוועדות האחרות שהתקנות בתחום סמכותן. אם הוועדה לא קיבלה החלטה בתום 24 שעות ייכנסו התקנות לתוקפן והיא תוכל לאשר אותן או לדחות אותן בפרק זמן של שבוע או שבועיים בהתאם לסוג ההגבלות שבהן, אם לא קיבלה הוועדה החלטה יובאו התקנות למליאת הכנסת.

כלומר, ארבע ועדות שונות בכנסת, ועדות החוקה, הכלכלה, החינוך והרווחה, ידונו בהוראות הממשלה ויוכלו לבטל אותה בתוך 14 ימים. לפי המסתמן כרגע ועדת הקורונה עצמה אינה בין הוועדות הללו.

החוק קובע כי תקנות החירום שעליהן תחליט הממשלה ייכנסו לתוקף בתוך 24 שעות ממועד התקנתן למשך 28 ימים, כשהממשלה רשאית להאריך את התוקף הקבוע בהן לתקופות נוספות. במקרה שהוועדה המיועדת לא תדון בצו בתוך שבוע, יוכל יו"ר הכנסת להעביר את הצו לאישור מליאת הכנסת.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב להצעת החוק בפייסבוק וכתב: "היום יובא לכנסת "חוק הקורונה" שמשמעותו הפיכת הכנסת לחותמת גומי. הרצון של הממשלה לשלול מהכנסת את הסמכות העיקרית שלה - פיקוח על עבודת הממשלה - הוא בגדר פקודה בלתי חוקית בעליל לחברי הקואליציה. אני קורא לחברי הכנסת בקואליציה להרים את נס המרד! בואו נלחם ביחד על כבודה של כנסת ישראל ונצביע נגד חוק הקורונה".

ח"כ איילת שקד הגיבה גם היא על הצעת החוק: ""הקואליציה הקימה "ועדת קורונה" לאחר שחברת הכנסת שאשא ביטון לא הסכימה להתיישר עם ההחלטות ההזויות והשלומיאליות של הממשלה, הממשלה החליטה לייבש את הועדה ולקחת לה את הסמכויות. הכנסת היא לא חותמת גומי ולכן אם יש ועדה שהקואליציה ראתה בחשיבותה והיא מתפקדת כועדה עצמאית ומקבלת החלטות בהגיון לאחר קבלת נתונים - היא צריכה להישאר זו שמקבלת החלטות בנושא".

"לפני שהתקנה נכנסת לרשומה צריך לאפשר לועדה 48 שעות לדון בה במקום 24 שעות במצב הקיים. העובדה שהממשלה לא מוכנה לתת לכנסת זמן לדון בהחלטה זה רק מעיד על כך שראשי ועדות לא מתכוונים להיות עצמאיים אלא להיות בובות על חוט ולהכפיף את עצמכם באופן מלא להחלטות הממשלה", אמרה שקד.

עוד הוסיפה: "אם זה מה שאתם מתכוונים לעשות אז אל תבזבזו את הזמן של כולם. הממשלה מקבלת החלטות, הן נכנסות לתוקף ולאחר מכן הכנסת מחליטה לשנות אותן. זה עושה נזק לציבור שלם, מטרטר ומשגע אותם וכך נראת ממשלה שלא שולטת במה שהיא עושה. אין כאן הבדל של קואליציה ואופוזיציה – כולם באותה הדעה, יש לנו אינטרס משותף. בשיחות סגורות חברי הקואליציה מסכימים איתנו. 48 שעות זו פשרה סבירה. אם לא תקבלו את זה אנחנו נתנגד לחוק."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן