ועדת הכספים: אסור שתכנית הסיוע הכלכלית תעבור בהוראת שעה

בדיון על התוספת התקציבית לתוכנית הכלכלית הולידה ביקורת חריפה בוועדה על העברת הכספים בהוראת שעה ולא במסגרת תקציב מסודר. ראש אגף התקציבים: "אחוזי הגירעון יגיעו למספרים שטרם ידעה המדינה כמותה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/20 10:10 כג בתמוז התשפ

ועדת הכספים: אסור שתכנית הסיוע הכלכלית תעבור בהוראת שעה
ישיבת ועדת הכספים, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בוועדת הכספים דנים בהוספת תקציב מיוחדת לטובת תכנית הסיוע הכלכלית של משרד האוצר, ומבקרת את החלטה להעביר את התקציב בהוראת שעה ולא עם אישור תקציב המדינה באופן מסודר. הדיון נעשה סביב תיקון חוק-יסוד: משק המדינה, המעגן תוספת תקציבית של 25 מיליארד שקלים לתכנית הסיוע הממשלתית נוכח משבר הקורונה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "פעם שלישית שאנחנו בוועדת הכספים אמורים לתקן חוק יסוד בהוראת שעה, בלי לתקן חוק באופן מסודר, במקום לאשר תקציב מסודר. יש ביקורת משפטית על העניין הזה, אבל אתם מסתדרים תמיד עם משרד המשפטים ועם היועץ המשפטי לאוצר. ביקשתי וחברים כנסת אחרים ביקשו, אנחנו לא רוצים לתקן חוק יסוד שאנחנו לא יודעים לאן הולך הכסף. אתם מבקשים תנו לנו צ'ק פתוח, ואנחנו נחלק אותו למי שצריך". 

יו"ר הוועדה התייחס גם לכך שמועד אישור התקציב מתקרב, ואוזלים הימים לאישורו: "התקופה שנוכל לדון בתקציב הולכת ומתקצרת. בואו נסגור את הכנסת, כבר העבירו כמה חוקים בלעדינו, בואו נסגור את הכנסת". 

ראש אגף תקציבים באוצר, שאול מרידור: "אנחנו עושים את התיקון בצל המצב הכלכלי המאוד מורכב, זה לא משהו שאנחנו ששים לעשות, אנחנו עושים זאת נוכח המצב וכך שאנחנו עדיין תחת תקציב המשכי. אנחנו מחויבים באישור החוק כאן. בתסריט האופטימי נעמוד על 13.1 אחוזי גרעון השנה, בפחות אופטימי על 14 אחוזי גרעון, אלה מספרים שמדינת ישראל לא ידעה בכל שנותיה".