תשובה גורלית: כיצד המדינה תכריע בעניין היישוב עשהאל?

התושבים מצפים לתשובת המדינה בעניינה של שכונה חדשה, לקראת דיון בבג"ץ שיקבע האם היא תפונה או לא. "הממשלה צריכה להחליט אם היא באמת ממשלת ימין. זה הזמן להסדיר את היישוב באופן סופי"

חדשות כיפה דויד ליבנה 13/05/18 12:55 כח באייר התשעח

תשובה גורלית: כיצד המדינה תכריע בעניין היישוב עשהאל?
היישוב עשהאל, צילום: שוקי שילה

ביישוב עשהאל שבדרום הר חברון מצפים לקבל היום (א') את תשובת המדינה לבג"ץ בעניין עתידה של שכונה חדשה שנבנתה לפני כשנה. בסוף החודש הלועזי יתקיים דיון בנושא בבית המשפט, שבו עלול  להיחרץ גורלה של השכונה להריסה.

במסגרת הפיקוח מצד המנהל האזרחי הוצאו למבני השכונה, שהינם מבנים יבילים, צווי פינוי בגין "פלישה טרייה", שמכוחם יכול המנהל להחרים את המבנים בתוך שישים יום. בעקבות כך הגישו התושבים עתירה לבג"ץ, ובתשובת המדינה לפני כחצי שנה נאמר כי אכן בכוונתה להסדיר את היישוב, אך בכל אופן יש לפנות את מבני השכונה החדשה.

העתירה נידונה בתחילה בפני שופט אחד, ובעקבות רגישות העניין הוחלט לקיים דיון בנושא בפני הרכב של שלושה שופטים. הדיון הבא, שיתקיים בפני השופטים יצחק עמית, מני מזוז ויוסף אלרון, יתקיים כאמור בסוף החודש הלועזי, ולקראתו צפויה המדינה להגיש היום מחדש את תשובתה.

בשבוע שעבר פנו תושבי עשהאל לגורמים במערכת הפוליטית בבקשה שילחצו על המדינה לשנות את תשובתה, ובכך להסיר את איום הפינוי שמרחף מעל השכונה החדשה. ביישוב אמרו כי "בחודשים האחרונים שרים וחברי כנסת הביעו תמיכה חד משמעית בהסדרת היישוב. אף על פי כן, נראה כרגע שהם חוששים מקבלת ההחלטה. הפוליטיקאים שאליהם פנינו בשנה האחרונה הביעו תמיכה נחרצת בהסדרת היישוב, ואף תמהו מדוע הוא לא הוסדר עד כה. למרות זאת, אנחנו לא רואים שהם ממהרים להעביר את ההחלטה שתציל את היישוב מהרס וחורבן". 

"הממשלה צריכה להחליט, האם זוהי באמת ממשלת ימין, או שהיא מוציאה לפועל תכניות מבית טליה ששון, היום זה הזמן לאשר את עשהאל, ולהסדיר את היישוב באופן סופי", אמר אורי ברטפלד, תושב עשהאל ויו"ר פורום היישובים הצעירים ביו"ש. 

במקביל לדיון בעניינה של השכונה החדשה בעשהאל, לפני כשבועיים הוציא אלוף פיקוד המרכז צו "פלישה טרייה" שחל גם על מבני קבע ולא רק על מבנים יבילים, וברטפלד מתריע מפני פגיעה קשה בהתיישבות הצעירה.

"מאות משפחות בעשרות יישובים אשר גרים בשטח כבר שנים רבות בעידוד ובתמרוץ ממשלות ישראל, נמצאות במציאות לא הגיונית של התמודדות עם תנאי חיים קשים, תשתיות רעועות ושגרה של סכנת גירוש. היום מדובר בעשהאל, אך כל היישובים נמצאים תחת איום מתמיד. בעשהאל, שעומדת בכל קריטריון להסדרה, עלולה להיהרס השכונה הזו. דינם של כל היישובים הצעירים עלול להיות דומה", אמר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן