תקדים משפטי: יהודים יוכלו לקרוא "עם ישראל חי" בהר הבית

שופט ביהמ"ש השלום בי-ם קיבל את תביעתו של עו"ד איתמר בן גביר בגין עיכוב לא חוקי לאחר השמעת הקריאה, וקבע כי "אין כל פסול באמירת האמרה ואין בכך עבירה". פעיל הימין יפוצה באלפי שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/18 20:54 א באייר התשעח

תקדים משפטי: יהודים יוכלו לקרוא "עם ישראל חי" בהר הבית
עולים להר הבית, צילום: SLiman Khader/FLASH90

בית משפט השלום בירושלים קבע היום (ב') בפסיקה תקדימית כי הקריאה "עם ישראל חי" בר הבית אינה נחשבת כתפילה, ומותר להשמיעה בפומבי בשטח ההר. בעקבות הקביעה יקבל עו"ד איתמר בן גביר פיצוי בסך 6,000 שקל.

במהלך דיון שהתקיים בנושא קיבל השופט מרדכי בורשטיין חלקית את תביעתו של בן גביר, וקבע כי עיכובו לאחר שקרא "עם ישראל חי" בהר הבית אינו חוקי וכי הוא זכאי לפיצוי מהמשטרה.

לפני כשנתיים וחצי נכנס בן גביר להר הבית לאחר המתנה של שעה וחצי בתור שהיה נפרד ליהודים ולתיירים. עם כניסתו החלו אנשי הוואקף לקרוא לעברו ולעבר קבוצת יהודים שהלכה איתו "אללה הוא אכבר", ובתגובה קרא לעברם בן גביר "עם ישראל חי". קצין משטרה שעמד בסמוך עיכב אותו לחקירה ונטען כי בקריאתו הוא הפר את החוק.

בן גביר עוכב לשלוש שעות, והגיש תביעה נגד הוואקף ונגד משטרת ישראל בטענה כי הופלה בכניסה להר הבית וכי עוכב עיכוב לא חוקי על ידי הקצין. לפני כשנה וחצי ניתן פסק דין נגד הוואקף שלא הגיש כתב הגנה, והארגון חויב לשלם לבן גביר סכום של 50 אלף שקל. 

התביעה נגד משטרת ישראל נמשכה, והיום פרסם השופט בורשטיין את פסק דינו וקיבל את התביעה בכל הקשור לעניין עיכובו של בן גביר בגין הקריאה "עם ישראל חי". בפסיקתו קבע השופט כי: "בחינת התנהלות התובע מעלה שלא היה מקום לעכבו וכי העיכוב היה שלא כדין. התובע היה זכאי לפנות לאנשי המשטרה ולהתלונן נגד אנשי הוואקף. תוך כדי סיור ולאחריו נשמעו קריאות 'אללה הוא אכבר' ואין כל פסול באמירת האמרה 'עם ישראל חי' ואין בכך עבירה".  

השופט הוסיף כי בן גביר לא הוזהר טרם עיכובו וכי בכל מקרה לא הייתה עילה לעיכוב, ודאי כאשר: "אחת המבקרות המוסלמיות קיללה יהודי בשפה הערבית ואמרה לו לך מכאן יא כלב, וכאשר פנה יהודי לבקש את פרטיה סירבו השוטרים לקבל את הפרטים ואף לא טרחו לעכב את האישה". 

יחד עם זאת באשר לטענה על אפליה בכניסה להר הבית ותור נפרד ליהודים ולתיירים, דחה השופט את תביעתו של בן גביר וקבע כי שרירותיות בהפעלת שיקול הדעת והתעמרות בקהל המבקרים היהודים לא הוכח. 

השופט חייב את המשטרה בתשלום פיצוי על סך של 6,000 שקל לבן גביר, וכן הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין על סך של אלפיים שקל .

בן גביר הגיב על פסק הדין, ואמר:"בית המשפט נתן מתנה לעם ישראל לקראת יום העצמאות ה-70, למדינה אולם אני סבור שלא היה מקום לדחות את תביעתי בעניין ההפליה בכניסה להר הבית במיוחד לאחר שהשופט צפה בקלטת המתעדת התנהלות המשטרה. אני גם סבור שהגיעה השעה שבתי המשפט יקבעו שמותר ליהודים להתפלל בהר הבית בדיוק כפי שמוסלמים מתפללים שם, לא ייתכן שתהיה אפליה פסולה דווקא במקום הכי חשוב לעם ישראל".