תלמידים דתיים התלוננו: לא יכולים לצאת לקורס מש"צים

קבוצת בנים מבתי ספר דתיים בצפון תיאלץ להשתתף בפעילות מעורבת יחד עם בנות במהלך קורס שטח, לאחר שבקשתם לפתוח מחלקה נפרדת נתקלה בסירוב. "אם היינו רוצים להתערבב היינו הולכים לבתי ספר חילוניים"

חדשות כיפה דויד ליבנה 10/04/18 11:07 כה בניסן התשעח

תלמידים דתיים התלוננו: לא יכולים לצאת לקורס מש"צים
מטיילים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Roy Alima/Flash90

תלמידים דתיים מאזור חיפה והצפון ייאלצו להיעדר מהשתתפות בקורס מתקדם להכשרת מדריכי של"ח צעירים (מש"צים) שמתוכנן להתקיים בקיץ. הסיבה: הקורס ייערך ללא הפרדה מגדרית, זאת למרות בקשתם לפתוח מחלקה נפרדת לבנים בלבד בשל אורח חייהם הדתי.
 
הקורס המדובר, שמכונה סיוו"ן (סיור וניווט) מתקיים במשך כשבוע, ובו מתנסים המדריכים הצעירים בניווט עצמאי באמצעות מפה טופוגרפית ותצלומי אוויר, לינה בשטח ובישול באמצעים מוגבלים. בעיני המש"צים נחשב הקורס ליוקרתי וקיים ביקוש רב לצאת אליו. בקורס לוקחים חלק יחד תלמידים מבתי ספר דתיים וחילוניים.

למחזור הקרוב של הקורס אמורים לצאת כ-15 בנים שלומדים בבתי ספר דתיים באזור חיפה והצפון. התלמידים הופתעו לגלות כי במהלך הקורס לא תיפתח עבורם מחלקה נפרדת, והם ייאלצו לקחת חלק בפעילות משותפת בשטח יחד עם בנות. לטענת התלמידים מדובר בקבוצה גדולה מספיק לפתיחת מחלקה, שמונה בדרך כלל כ-17 חניכים, וההחלטה שלא לאפשר פתיחת מחלקה נפרדת עוררה את תמיהתם.

דוד סוזנה, תלמיד כיתה י' בישיבת בני עקיבא חדרה שביקש להירשם לקורס, סיפר בשיחה עם "כיפה" כי במהלך קורס הכשרה בסיסי שבו השתתף בעבר הייתה קבוצה גדולה של תלמידים דתיים, ולא הייתה בעיה לפתוח עבורם שתי מחלקות נפרדות. לדבריו, כשפנה למנהל הקורס בנושא נאמר לו כי זאת החלטה שהתקבלה בהנהלה המחוזית של המש"צים במחוז.
 
התשובה שקיבל לא סיפקה את סוזנה והוא החליט לפנות להנהלה המחוזית של מחוז חיפה כדי לקבל תשובה ברורה. "כשפניתי לחנוך כליל החורש מההנהלה המחוזית, שגם הוא דתי, הוא אמר לי שהם דנו בשאלה הזאת, ולמרות שהוא רוצה שיפתחו מחלקה נפרדת השאר החליטו שצריך דווקא לערבב בין הבנים לבנות ושלא צריך מחלקה נפרדת", סיפר סוזנה.

לדבריו, בעקבות ההחלטה הוא ושני תלמידים נוספים החליטו שלא לצאת לקורס. "החליטו שרוצים איחוד ושנתערבב עם כל השאר. הם החליטו וככה זה. אמרתי למנהלים שאם היינו רוצים להתערבב היינו הולכים לבתי ספר חילוניים ולא לבתי ספר דתיים. אנחנו רוצים לשמור על זה שאנחנו דתיים ולא להתערבב. הם אמרו שככה הנהלים והם רוצים לערבב אותנו", סיפר. 

יצוין כי הפעילות המשותפת לבנים ולבנות מתוכננת להתקיים בשעות היום בלבד, ואילו הלינה תיעשה בהפרדה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הקורסים השונים שמועברים על ידי משרד החינוך מותאמים לפי הצרכים החינוכיים השונים, בהתאם לאופי הקורס ובהתאם לצורכי התלמידים".