תומכים מפתיעים למתיישבים: ראשי כפרים פלסטיניים

ראשי כפרים בגוש עציון הביעו את תמיכתם במאבק של המשפחות השכולות וראשי המועצות על סלילת הכבישים העוקפים ביהודה ושומרון, "יש כבישים שנסללו עבור חמורים, היום יש סמיטריילרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/11/17 11:59 כ בחשון התשעח

תומכים מפתיעים למתיישבים: ראשי כפרים פלסטיניים
ראשיהרשויות והמשפחות השכולות במאהל המחאה, צילום: מירי צחי

בשבועות אחרונים הגיעו שורת שרים, חברי כנסת, רבנים ונבחרי ציבור נוספים לתמוך במחאת המשפחות השכולות וראשי הרשויות ביהודה ושומרון על נושא הכבישים העוקפים. אתמול (רביעי) הצטרפו תומכים מפתיעים שביקשו להתייצב לצד המוחים, ראשי כפרים פלסטיניים בגוש עציון.

ראשי כפרים באיזור גוש עציון, שבתחומם אמור לעבור אחד מארבעת הכבישים העוקפים המתוכננים, יצרו קשר עם מובילי המחאה והביעו את תמיכתם במאבק.

אחד מהם אמר כי "על הכביש שקיים כיום, ומחבר ממחסום המנהרות ועד צומת שוקת, נוסעים כל תושבי האזור וזה יוצר עומס רציני. יש אצלנו אנשים שעובדים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, יש פועלים, יש אנשי מסחר ותיירות, וכולם עוברים רק מהכביש הזה".

לדבריו, "פלסטיני שרוצה לנסוע לעבודה שלו בבוקר וצריך להגיע תוך חצי שעה נאלץ לקם בחמש בבוקר, אחרת הוא מסתכן בנסיעה של כמה שעות בפקק, משש בבוקר ועד 11 בצהריים".

המשפחות השכולות מוחות מזה שלושה שבועות מול בית ראש הממשלה בירושלים על אי-הקצאת תקציבים שהובטחו למרכיבי ביטחון ליישובים ולהקמת ארבעה כבישים עוקפים מרכזיים, בהם שיקוע קלנדיה, עוקף לובאן, עוקף חווארה ועוקף אל ערוב. למרות שראש הממשלה הבטיח שיעביר לטובת העניין 800 מיליון שקלים, אנשי המחאה דורשים שיהיה סעיף שיעגן את ההבטחה בתקציב.

ראש הכפר הפלסטיני סיפר לראשי המחאה על אחד הכבישים  הסמוכים לכפרו ושנסללו כבר לפני עשרות שנים, "זה כביש שסללו בזמנו בשביל החמורים. היום במקום החמור יש סמיטריילרים ואוטובוסים. הכביש הזה לא מסוגל לשאת את העומס שעליו. צריך להרחיב ולסדר אותו".

ראש מועצת שומרון וממובילי אוהל המאבק, יוסי דגן, התייחס לתמיכה המפתיעה ואמר כי "המאבק הזה הוא של כולם, ועכשיו אנחנו שומעים שהוא גם של הציבור הערבי ביהודה ושומרון. פנו אלינו ראשי כפרים וביקשו להביע את תמיכתם במאבק. בסופו של יום זה גם מאבק על תשתיות מצילות חיים, הן ליהודים והן לערבים. אני קורא לממשלת ישראל להתעשת ולאשר בשורה תקציבית, ולא רק בהבטחות לתקשורת - לאשר את סלילת הכבישים ואמצעי הביטחון ביהודה ושומרון".

ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, הוסיף כי "בסופו של יום המאבק הזה הוא גם על תשתיות. ותשתיות משרתות את כולם. אנחנו לא היינו צריכים לשבת על המדרכה הזו כדי לקבל את המובן מאליו. זה מאבק שהיו צריכים להצטרף אליו גם האיחוד האירופי וגם ממשלת ישראל. הכבישים הללו ישרתו את כולם. הפלסטינים מבינים את זה. חבל שממשלת ישראל ממשיכה לשחק בנדמה לי".