שקד: "מי שעמל על המתווה שייקח עליו אחריות"

שרת המשפטים הכחישה כי היה לה חלק בגיבוש המתווה להשארת חלק מהמסתננים, "בניגוד לתדרוכים, לא הייתי שותפה להסכם ולא זומנתי לאף ישיבה בנושא אצל ראש הממשלה". רגב: "מודאגת מהוויתור המהיר על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/04/18 20:15 יז בניסן התשעח

שקד: "מי שעמל על המתווה שייקח עליו אחריות"
שרת המשפטים איילת שקד, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

שרת המשפטים איילת שקד, התייחסה הערב (שני) למתווה המסתננים שגובש בין ישראל לאו"ם וטענה כי בניגוד לחלק מהדיווחים לא היה לה כל חלק בכך.

"בניגוד לתדרוכים", היא אמרה בהודעה לתקשורת, "לא הייתי שותפה להסכם ולא זומנתי לאף ישיבה בנושא אצל רה"מ".

לדבריה, "לא ידעתי כלל שהמתווה נחתם ואושר. כן ידעתי על הכוונה ועל המגעים. אני מצפה ממי שעמל על המתווה שייקח עליו אחריות". 

בנוגע להסכם עצמו היא אמרה כי "מדינת ישראל לא צריכה להשלים עם השארתם של מסתננים שנכנסו לכאן שלא כחוק . ראוי להביא את ההסכם על כל פרטיו לדיון ואישרור בממשלה".

מירי רגב שוב נגד מוחמד דרוויש

מירי רגבצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

שרת התרבות והספורט מירי רגב ניסתה להגן על נתניהו ואמרה כי "כפי שראש הממשלה ציין, אכן נעשו צעדים משמעותיים בנושא בלימת ההסתננות הלא חוקית לישראל, המרכזי שבהם היא החלטתו על הקמת הגדר מול סיני".

לצד זה, גם היא הביעה ספקנות בנוגע למתווה, "ההחלטה שפורסמה היום דרמטית ואני בהחלט מודאגת מהוויתור המהיר על פניו, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה. כידוע לא מדובר בפליטים אלא באנשים שהסתננו באופן לא חוקי. לכן ההתדיינות עם נציבות האו"ם לפליטים לטעמי היא לא במקום".

עוד היא אמרה כי "גם התוצאה הסופית על פיה עשרות אלפי מסתננים יישארו בישראל מדאיגה מאוד מבחינת הזהות של המדינה והמרקם החברתי שלה. הם הרי לא יגורו בשיכון ל', רמת אביב או כפר שמריהו אלא בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל ויסבו לה נזקים רבים כפי שקורה עד היום בדרום תל אביב".

לביקורת על ההסכם שנחתם עם נציבות האו"ם בנושא הפליטים הצטרף גם חבר הבית היהודי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שתקף את נתניהו ואמר כי "‏ראש ממשלה שנכנע ללחצים מזמין עוד לחצים ופוגע באמינות הממשלה ובציבור הישראלי"

לדבריו, ה'מתווה' החדש הוא התקפלות מוחלטת של נתניהו בפני קמפיין שקרי של השמאל הקיצוני והקרן החדשה בגיבוי של בג"ץ. עשרות אלפי מסתננים שחדרו לישראל באופן לא חוקי יקבלו מעמד חוקי במדינה. המספרים שעליהם המתווה מבוסס אינם נכונים. האמת היא שהמתווה משאיר כאן מעל 35 אלף מסתננים וזה רק ההתחלה".

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ'צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סמוטריץ' טען כי "לא יעברו ימים  רבים עד שהשמאל ידרוש ובג"ץ יאשר איחוד משפחות והכנסת עוד עשרות אלפי מסתננים לישראל. שנית, מרגע שהסכר נפרץ מדינת ישראל עלולה למצוא את עצמה מול גל של מאות אלפי ואפילו מליוני מסתננים.

"יבשת אפריקה נמצאת במשבר גדול שכולל תהליכי מדבור, בצורת ועוני קשים. מדינת ישראל נשארה אי בודד של שגשוג ופריחה ביבשת, ופתיחת שעריה שנתניהו ביצע היום במחטף הופכת אותה לאטרקטיבית וללשכת התעסוקה של היבשת כולה".

חבר הכנסת מתח ביקורת על נתניהו מהסיבה שלדבריו פעל כמעט לבדו בנושא, "ההחלטה הגרועה שקיבל נתניהו בנושא כל כך חשוב בלא התייעצות עם השותפים הקואליציוני היא לא פחות מרעידות אדמה קואליציונית. ראש ממשלת הימין העניק היום סטירת לחי מצלצלת לבוחריו. אני קורא לשרי הממשלה לדרוש להביא את המתווה לממשלה ולא לאשר אותו".